Geplaatst op: 16-10-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Vakantiegangers brengen herfstvakantie liefst door in eigen land

Ruim 6 op 10 Nederlanders kiezen tijdens herfstvakantie voor vakantie in eigen land. Duitsers kiezen vaker voor actieve vakantie, Nederlanders en Belgen voor samen ontspannen

Vakantiegangers brengen herfstvakantie liefst door in eigen land

Met de herfstvakantie in het vooruitzicht boeken veel Nederlanders een vakantie, het liefst in eigen land. Zo geeft 62 procent van de Nederlandse Center Parcs-gasten de voorkeur om met het gezin naar een vakantiepark in Nederland te gaan, gevolgd door een vergelijkbare vakantie in België (22 procent) en Duitsland (10 procent). Nederland is ook populair onder Belgen (41 procent) en Duitsers (32 procent). Daarentegen kiest ruim driekwart van de Fransen voor een vakantie in eigen land. Als zij al naar een bestemming in het buitenland gaan, kiest 18 procent voor België en slechts 4 procent voor Nederland. Dit blijkt uit gegevens van Center Parcs, waarin zij niet alleen de voorkeur voor een vakantiebestemming, maar ook culturele verschillen in kaart brengt.


De Fransen brengen de herfstvakantie het vaakst met hun familie of vrienden door: 43 procent boekt zes bedden of meer, in vergelijking met 33 procent van de Duitsers. Ruim 63 procent van de Nederlanders gaat met de kinderen naar Center Parcs op vakantie, maar Fransen komen nóg vaker met kinderen (77 procent). Een vakantie bij Center Parcs brengt kinderen, ouders en grootouders bij elkaar. Alle activiteiten en accommodaties zijn erop gericht om mensen van alle leeftijden samen te brengen. Zo blijkt uit eerder onderzoek dat ruim een kwart van de Nederlanders zegt dat hun kinderen liever met opa en oma op vakantie gaan dan dat zij een nieuwe spelcomputer cadeau krijgen. Ook geeft ruim twee derde aan dat meer tijd met elkaar doorbrengen de belangrijkste reden is om met drie generaties op vakantie te gaan.


Avontuur of spelletjes?

Als zij eenmaal vakantie vieren bij Center Parcs blijkt dat Fransen, Duitsers en Belgen sportiever zijn dan Nederlanders, die vaker voor een ontspannen samenzijn met familie en vrienden kiezen. Zo nemen de Fransen het meest actief deel aan het uitgebreide activiteitenaanbod in de vakantieparken van Center Parcs. Bijna een derde van hen doet hieraan mee, ten opzichte van 27 procent van de Nederlanders, 28 procent van de Belgen en 31 procent van de Duitsers. Hierbij hebben zij een ruime keuze uit een gevarieerd aanbod van allerlei leuke en avontuurlijke activiteiten voor jong en oud: van klimmen, wildwater-raften en duiken tot suppen, abseilen en laser gamen.


Duitsers brengen hun tijd tijdens de herfstvakantie het liefst op een actieve manier door. Zo staat Nederland weliswaar bekend als fietsland, maar stappen Nederlanders tijdens hun vakantie het minst vaak op de tweewieler. Duitse en Franse vakantiegangers stappen bij Center Parcs twee en drie keer vaker op de fiets dan Nederlanders. Zo maakt ruim een vijfde van de Franse bezoekers gebruik van de fietsverhuur van Center Parcs, terwijl dit slechts voor 7 procent van de Nederlanders geldt. 14 procent van de Fransen neemt zelfs zijn eigen tweewieler mee op vakantie, in vergelijking met slechts drie procent van de Nederlanders.


Bowlen met hele familie veruit favoriet

In één activiteit zijn alle nationaliteiten verenigd: bowlen. Deze activiteit die vaak samen met het hele gezin gedaan wordt, is op alle parken veruit favoriet, waarbij de Fransen de kroon spannen. Ruim 62 procent van de Fransen gooit weleens een strike tegen 60 procent van de Duitsers, bijna 43 procent van de Nederlanders en 31,5 procent van de Belgen.

Trefwoorden: herfstvakantie, vakantiepark, onderzoek

CELTH
 





||| Nieuws |||

26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
18/03/24
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
12/03/24
Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca
Toch is de inflatie voor de consument nog steeds aan de hoge kant. Voor bedrijven in de vrijetijdseconomie is er een lichtpuntje. De prijzen voor onder meer groenten en vlees stijgen minder hard dan het gemiddelde inflatiecijfer.
05/03/24
Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken
Door toenemende drukte op camperlocaties is er een grote toename van het vooraf boeken van een overnachtingsplek voor camperaars om er zeker van te zijn dat er een plek is.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
29/02/24
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...