Geplaatst op: 11-10-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

RECRON en HISWA willen fuseren

RECRON en HISWA willen fuseren
RECRON en HISWA Vereniging gaan fuseren. Beide brancheorganisaties hebben veel gemeenschappelijke belangen en vullen elkaar op onderdelen aan. Na de fusie ontstaat een sterke organisatie waar alle leden baat bij hebben. De algemene besturen van beide verenigingen concludeerden medio september dat de meest intensieve samenwerkingsvorm, een fusie tot één nieuwe ondernemersorganisatie, de meeste voordelen biedt voor de aangesloten bedrijven. De nieuwe organisatie gaat onder een nieuwe naam opereren. Het merk HISWA dat ook een sterk consumentenmerk is, blijft wel voor bepaalde diensten behouden. Begin december mogen de leden van HISWA en RECRON zich over het voornemen van de besturen buigen en de knoop doorhakken.


De uitdagingen van ondernemers in de vrijetijd-, jachtbouw- en watersportsector zijn enorm. De markt verandert snel en de consument van nu en straks is onvoorspelbaar. Het vinden en binden van professionele vakmensen is een speerpunt en voorwaarde voor groei. Het borgen van belangen van ondernemers bij regionale en (inter)nationale overheden wordt complexer.


Voordelen fusie

Om beide verenigingen sterker te maken voor de toekomst van bovengenoemde sectoren, is een fusie noodzakelijk. De voordelen zijn legio. Zowel RECRON als HISWA hebben veel gemeenschappelijk en vullen elkaar op onderdelen goed aan. Beide merken staan goed bekend: RECRON vooral bij de overheid en HISWA vooral bij consumenten. RECRON heeft een groot ledenvolume en is sterk in lobby. HISWA heeft veel expertise op het gebied van marketing, promotie, productontwikkeling en waterbeleid. RECRON is met name expert op ruimtelijke ordening, sociaal beleid en ledenservice. De clubs versterken elkaar en daar hebben alle leden baat bij.


Drie afdelingen

Met deze fusie ontstaat een sterke autoriteit van 2.500 ondernemers. De bureauorganisatie bestaat uit 30 professionals. Er ontstaat één vereniging maar de bureauorganisatie wordt zo ingericht dat de belangen en expertise voor RECRON en HISWA-leden worden geborgd. Er komen straks drie afdelingen: een afdeling Leisure voor bedrijven in de vrijetijd, een afdeling Jachtbouw/ Watersport en er komt een afdeling Beleid en Advies waar specialisten samenwerken op het gebied van sociaal beleid, juridisch advies, productontwikkeling, trainingen en ledenvoordeelprogramma’s. De nieuwe organisatie komt onder leiding te staan van één directeur, waarschijnlijk wordt dat Geert Dijks, nu directeur van HISWA.


Merk HISWA blijft

Het merk HISWA blijf overeind. Bijvoorbeeld voor de erkenningen en certificeringen van bedrijven en personen. Maar ook voor de beurzen en exportprogramma’s als HISWA Holland Yachting Group. De leden van RECRON en HISWA Vereniging zijn straks aangesloten bij een grote en sterke professionele vereniging met veel invloed en kennis op het gebied van leisure en jachtbouw. Binnen de vereniging kunnen leden zich organiseren rond thema’s, regio’s of specifieke bedrijfsgroepen. De overheadkosten zullen dalen en er ontstaat ruimte om nieuwe dienstverlening te ontwikkelen. Voor dezelfde contributie krijgen de leden meer expertise en service.


RECRON heeft ruim 1.600 aangesloten ondernemers in de vrijetijdssector. Van kampeerbedrijven tot grote bungalowconcerns en van groepsaccommodaties tot buitensport- en dagrecreatiebedrijven. Deze ondernemingen zijn allemaal actief in toerisme, recreatie en vrijetijd. HISWA Vereniging heeft 850 leden en kent naast grote afdelingen op het gebied van jachtbouw en handel, een behoorlijk aantal leden dat actief is in de vrijetijdsector. Juist op dat vlak zijn RECRON en HISWA natuurlijke partners.


Het fusiebesluit wordt voorgelegd aan de Algemene Ledenvergaderingen van beide organisaties op donderdag 6 december 2018.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, watersport, brancheorganisaties

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/05/19
ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien
Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme in Nederland ook in de komende jaren stijgen. De groei in de regio is sterker dan op de toeristische hotspots. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste Prognose Leisure 2019-2020.
21/05/19
Nieuwe natuurlijke accommodaties voor camping Bakkum
Op camping Bakkum zijn onder toeziend oog van de Estlandse ambassadeur twee nieuwe accommodaties officieel geopend.De houten huisjes zijn gebouwd door de Estlandse modulaire bouwer Harmet.
21/05/19
Weer paviljoen Rijksmuseum op Zwarte Cross
Geen nieuws maar wel een mooie cross-over tussen musea en evenementen. Voor het tweede jaar heeft het Rijksmuseum een pop-up paviljoen op de Zwarte Cross.
20/05/19
Songfestival als vliegwiel voor Holland City Strategie
NBTC Holland Marketing sprong vandaag al handig in op de overwinning van Duncan Laurence op het Songfestival. NBTC wil rond het Songfestival de minder bekende plekken van Nederland in de etalage zetten en hoopt dat het evenement als vliegwiel werkt voor de Holland City Strategie.
20/05/19
Meer kinderen naar de Keukenhof
Keukenhof heeft met 1,5 miljoen bezoekers een succesvol seizoen achter de rug. Ook de waardering was met een 9,0 weer erg hoog.
20/05/19
Eerste wandelnetwerk op de Veluwe
Donderdagmiddag 16 mei startte Mark Sandmann de werkzaamheden voor de aanleg van het eerste Routebur...
20/05/19
Vakantieganger onmisbare speler voor Schiphol
Tweederde van alle passagiers op Schiphol heeft een leisure motief om te vliegen. Zij vliegen om op ...
20/05/19
Nationaal Park Weerribben-Wieden hét Kanoparadijs van Noordwest-Europa
Nationaal Park Weerribben-Wieden is vanaf 24 mei hét Kanoparadijs van Noordwest-Europa. Onder...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk