Geplaatst op: 11-10-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

RECRON en HISWA willen fuseren

RECRON en HISWA willen fuseren
RECRON en HISWA Vereniging gaan fuseren. Beide brancheorganisaties hebben veel gemeenschappelijke belangen en vullen elkaar op onderdelen aan. Na de fusie ontstaat een sterke organisatie waar alle leden baat bij hebben. De algemene besturen van beide verenigingen concludeerden medio september dat de meest intensieve samenwerkingsvorm, een fusie tot één nieuwe ondernemersorganisatie, de meeste voordelen biedt voor de aangesloten bedrijven. De nieuwe organisatie gaat onder een nieuwe naam opereren. Het merk HISWA dat ook een sterk consumentenmerk is, blijft wel voor bepaalde diensten behouden. Begin december mogen de leden van HISWA en RECRON zich over het voornemen van de besturen buigen en de knoop doorhakken.


De uitdagingen van ondernemers in de vrijetijd-, jachtbouw- en watersportsector zijn enorm. De markt verandert snel en de consument van nu en straks is onvoorspelbaar. Het vinden en binden van professionele vakmensen is een speerpunt en voorwaarde voor groei. Het borgen van belangen van ondernemers bij regionale en (inter)nationale overheden wordt complexer.


Voordelen fusie

Om beide verenigingen sterker te maken voor de toekomst van bovengenoemde sectoren, is een fusie noodzakelijk. De voordelen zijn legio. Zowel RECRON als HISWA hebben veel gemeenschappelijk en vullen elkaar op onderdelen goed aan. Beide merken staan goed bekend: RECRON vooral bij de overheid en HISWA vooral bij consumenten. RECRON heeft een groot ledenvolume en is sterk in lobby. HISWA heeft veel expertise op het gebied van marketing, promotie, productontwikkeling en waterbeleid. RECRON is met name expert op ruimtelijke ordening, sociaal beleid en ledenservice. De clubs versterken elkaar en daar hebben alle leden baat bij.


Drie afdelingen

Met deze fusie ontstaat een sterke autoriteit van 2.500 ondernemers. De bureauorganisatie bestaat uit 30 professionals. Er ontstaat één vereniging maar de bureauorganisatie wordt zo ingericht dat de belangen en expertise voor RECRON en HISWA-leden worden geborgd. Er komen straks drie afdelingen: een afdeling Leisure voor bedrijven in de vrijetijd, een afdeling Jachtbouw/ Watersport en er komt een afdeling Beleid en Advies waar specialisten samenwerken op het gebied van sociaal beleid, juridisch advies, productontwikkeling, trainingen en ledenvoordeelprogramma’s. De nieuwe organisatie komt onder leiding te staan van één directeur, waarschijnlijk wordt dat Geert Dijks, nu directeur van HISWA.


Merk HISWA blijft

Het merk HISWA blijf overeind. Bijvoorbeeld voor de erkenningen en certificeringen van bedrijven en personen. Maar ook voor de beurzen en exportprogramma’s als HISWA Holland Yachting Group. De leden van RECRON en HISWA Vereniging zijn straks aangesloten bij een grote en sterke professionele vereniging met veel invloed en kennis op het gebied van leisure en jachtbouw. Binnen de vereniging kunnen leden zich organiseren rond thema’s, regio’s of specifieke bedrijfsgroepen. De overheadkosten zullen dalen en er ontstaat ruimte om nieuwe dienstverlening te ontwikkelen. Voor dezelfde contributie krijgen de leden meer expertise en service.


RECRON heeft ruim 1.600 aangesloten ondernemers in de vrijetijdssector. Van kampeerbedrijven tot grote bungalowconcerns en van groepsaccommodaties tot buitensport- en dagrecreatiebedrijven. Deze ondernemingen zijn allemaal actief in toerisme, recreatie en vrijetijd. HISWA Vereniging heeft 850 leden en kent naast grote afdelingen op het gebied van jachtbouw en handel, een behoorlijk aantal leden dat actief is in de vrijetijdsector. Juist op dat vlak zijn RECRON en HISWA natuurlijke partners.


Het fusiebesluit wordt voorgelegd aan de Algemene Ledenvergaderingen van beide organisaties op donderdag 6 december 2018.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, watersport, brancheorganisaties

||| Blogs |||

24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/11/18
Zelfportret Rembrandt sinds 1727 terug in Nederland
Het Fries Museum krijgt een bijzonder schilderij van Rembrandt van Rijn in bruikleen. Zelfportr...
19/11/18
Regio FoodValley krijgt 20 miljoen euro
"Foodvalley wordt de mainport op het gebied van Agrifood voor heel Nederland”, zegt René Verhulst
19/11/18
Meer campinggasten in zomer 2018
Het was afgelopen zomer drukker op de Nederlandse campings dan het jaar daarvoor. Het aantal gasten...
16/11/18
Nominaties voor innovatie award Horecava
Rookworst van damhert uit de duinen, composteerbare patatbakjes van suikerriet, medewerkers werven d...
16/11/18
Exclusief voor leden
Nieuw Vrijetijdsmerk voor alle Flevolanders
Visit Flevoland heeft een nieuw vrijetijdsmerk voor de provincie gelanceerd. Volgens deze destinati...
16/11/18
Exclusief voor leden
Eduard Pieter Oud stapt over naar Respons
De voormalig zakelijk directeur van Amsterdam Marketing wordt samen met de huidige directeur Lex Kruijver verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Respons.
16/11/18
Exclusief voor leden
Moeten we over naar een kilometerprijs voor vervoer?
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald wanneer het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat.
15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk