Geplaatst op: 10-10-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

ToerismeTop: Gastvrij Nederland pleit voor Nationale Regisseur Toerisme

ToerismeTop: Gastvrij Nederland pleit voor Nationale Regisseur Toerisme
Photo by Benny Jackson on Unsplash

Vandaag is Deventer het toneel voor de eerste Nationale ToerismeTop. Op de top praten overheid, toeristische organisaties, bedrijfsleven en andere belanghebbenden met elkaar over plannen voor een betere spreiding van toerisme in Nederland. Dat is hard nodig want het aantal toeristen dat ons land bezoekt groeit van 18 miljoen in 2017 naar 29 miljoen in 2030. Ondernemers verenigd in Gastvrij Nederland pleiten op de top voor een Nationale Regisseur Toerisme. Verantwoordelijk staatssecretaris Keijzer die ook op de ToerismeTop is, moet volgens Gastvrij Nederland de regie pakken.


Volgens voorzitter Kees van Wijk kan een duurzame groei van de gastvrijheidssector prima samengaan met behoud van leefbaarheid van de omgeving. "Voorwaarde is wel dat de overheid daar coördinerend in optreedt en een Nationaal Regisseur Toerisme aanstelt.” De eerste Toerismetop is volgens Van Wijk een goed initiatief, maar verdient vervolg. De gastvrijheidssector is de afgelopen jaren explosief gegroeid, maar daar zit ook een keerzijde aan. "Deze top doet recht aan het economische belang van de sector voor Nederland.”


Belangrijke economische sector

Gastvrijheidsbedrijven bieden gezamenlijk werk aan maar liefst 761 duizend mensen. Gasten uit binnen- en buitenland besteden jaarlijks 82 miljard euro aan hotelovernachtingen, op campings, in de horeca, aan museumbezoek, pretparken en dergelijke. Dat is ruim 4 procent van wat er in Nederland wordt verdiend. Toerisme staat dan ook in de top 5 van meest bijdragende sectoren in Nederland.


Perspectief 2030

Op de top wordt Perspectief 2030 gepresenteerd: een nationale visie voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. Perspectief 2030 moet ervoor gaan zorgen dat er een balans komt tussen zowel bewoners, bezoekers als bedrijven. Hierin is toerisme geen doel maar een middel waar de Nederlander zelf beter van wordt. Nederland moet als bestemming in 2030 vooral lovable, livable en valuable zijn. Dit is een keerpunt in het beleid dat eerder vooral in het teken van groei stond. Volgens Conrad van Tiggelen directeur Marketing van NBTC is het belangrijkste verschil dat vanaf nu vooral gedacht wordt vanuit de bewoner. "Wat is er nodig in een stad of regio en kan toerisme daar een bijdrage aan leveren?” In de optiek van Conrad moeten we toerisme vooral niet als doel zien: "Toerisme is een middel tot iets waar de Nederlander zelf beter van wordt.”


Uitdaging voor de toekomst

De groei van het (inter)nationale toerisme geeft volgens Gastvrij Nederland zeker buiten de Randstad een belangrijke economische impuls; banen en voorzieningen als gevolg van (extra) bezoekers zijn daar meer dan welkom. Maar toerisme heeft ook een keerzijde. De druk van bezoekers op bepaalde hotspots, zoals het centrum van Amsterdam of Giethoorn is te hoog. Bewoners klagen dat de leefbaarheid

in de knel komt.


Samenwerking gastvrijheidssector belangrijk

De uitdaging voor de komende jaren is om de groei op een evenwichtige manier op te vangen. Onder meer een verantwoord spreidingsbeleid is daarvoor van groot belang. De sector kan dit echter niet alleen. "Coördinatie op het terrein van economie, infrastructuur, ruimtelijke ordening en marketingcommunicatie tussen verschillende ministeries en met de regionale overheden is noodzakelijk”, aldus Van Wijk. "Het zijn allemaal beleidsvelden die toerisme en recreatie raken.”


Nationale Regisseur Toerisme

De Nationale Regisseur Toerisme moet alle betrokken partijen: bedrijven, bewoners, bezoekers, lokale en regionale/provinciale bestuurders, bij elkaar brengen, in gesprek laten gaan met elkaar en laten samenwerken. Kees van Wijk: "Gastvrij Nederland roept verantwoordelijk staatssecretaris Keijzer op om de kansen en de ambitie van de sector te honoreren. Pak de regie, voorkom versnippering. Help ons de groei in goede banen te leiden. Wij zorgen dan voor een gevarieerd, aantrekkelijk en kwalitatief hoogstaand aanbod van voorziening en en activiteiten.”

Trefwoorden: beleid, toerisme, overtourism, drukte, spreiden
Vacature

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/05/19
Exclusief voor leden
Uniek: Productie duurzame kerosine op luchthaven Rotterdam The Hague Airport
Het grootste project is de ambitie om synthetische duurzame kerosine te produceren op de luchthaven.
24/05/19
Exclusief voor leden
Toverland zet marketing deelactie op voor achttiende verjaardag
AttractieparkToverland mocht op zondag 19 mei 2019 maar liefst 18 kaarsjes uitblazen. Een slimme de...
24/05/19
Bauhausfest is slotweekend Boijmans voor de renovatie
Het is de allerlaatste kans om het museum in Rotterdam te bezoeken voor de renovatie van het museumg...
24/05/19
Kunst en zonnepark gecombineerd
Op vrijdagochtend 24 mei 2019 presenteren Rotterdam, Sunny Site Up, Greenchoice en Texel4Trading de ...
24/05/19
Oneerlijke concurrentie gemeente sluit trailerhelling
Een geval van oneerlijke concurrentie in de haven van Harlingen kan van invloed zijn op meer locaties.
24/05/19
Beste camperlocatie van 2019 ligt in Overijssel
Camperaars kiezen Skop’nboer Erve Benneker in Overijssel tot Camperlocatie van het jaar 2019.
24/05/19
Exclusief voor leden
Fietskoeriers veranderen hun businessmodel
Fietskoeriers zoeken ook de platformstrategie op en bieden een breed dienstenpakket.
23/05/19
Natuurmonumenten en Landal GreenParks intensiveren samenwerking
Landal GreenParks en Natuurmonumenten verdiepen en versterken hun succesvolle samenwerking rond het kinderprogramma OERRR en wilde bloemen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk