Geplaatst op: 10-10-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

ToerismeTop: Gastvrij Nederland pleit voor Nationale Regisseur Toerisme

ToerismeTop: Gastvrij Nederland pleit voor Nationale Regisseur Toerisme
Photo by Benny Jackson on Unsplash

Vandaag is Deventer het toneel voor de eerste Nationale ToerismeTop. Op de top praten overheid, toeristische organisaties, bedrijfsleven en andere belanghebbenden met elkaar over plannen voor een betere spreiding van toerisme in Nederland. Dat is hard nodig want het aantal toeristen dat ons land bezoekt groeit van 18 miljoen in 2017 naar 29 miljoen in 2030. Ondernemers verenigd in Gastvrij Nederland pleiten op de top voor een Nationale Regisseur Toerisme. Verantwoordelijk staatssecretaris Keijzer die ook op de ToerismeTop is, moet volgens Gastvrij Nederland de regie pakken.


Volgens voorzitter Kees van Wijk kan een duurzame groei van de gastvrijheidssector prima samengaan met behoud van leefbaarheid van de omgeving. "Voorwaarde is wel dat de overheid daar coördinerend in optreedt en een Nationaal Regisseur Toerisme aanstelt.” De eerste Toerismetop is volgens Van Wijk een goed initiatief, maar verdient vervolg. De gastvrijheidssector is de afgelopen jaren explosief gegroeid, maar daar zit ook een keerzijde aan. "Deze top doet recht aan het economische belang van de sector voor Nederland.”


Belangrijke economische sector

Gastvrijheidsbedrijven bieden gezamenlijk werk aan maar liefst 761 duizend mensen. Gasten uit binnen- en buitenland besteden jaarlijks 82 miljard euro aan hotelovernachtingen, op campings, in de horeca, aan museumbezoek, pretparken en dergelijke. Dat is ruim 4 procent van wat er in Nederland wordt verdiend. Toerisme staat dan ook in de top 5 van meest bijdragende sectoren in Nederland.


Perspectief 2030

Op de top wordt Perspectief 2030 gepresenteerd: een nationale visie voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. Perspectief 2030 moet ervoor gaan zorgen dat er een balans komt tussen zowel bewoners, bezoekers als bedrijven. Hierin is toerisme geen doel maar een middel waar de Nederlander zelf beter van wordt. Nederland moet als bestemming in 2030 vooral lovable, livable en valuable zijn. Dit is een keerpunt in het beleid dat eerder vooral in het teken van groei stond. Volgens Conrad van Tiggelen directeur Marketing van NBTC is het belangrijkste verschil dat vanaf nu vooral gedacht wordt vanuit de bewoner. "Wat is er nodig in een stad of regio en kan toerisme daar een bijdrage aan leveren?” In de optiek van Conrad moeten we toerisme vooral niet als doel zien: "Toerisme is een middel tot iets waar de Nederlander zelf beter van wordt.”


Uitdaging voor de toekomst

De groei van het (inter)nationale toerisme geeft volgens Gastvrij Nederland zeker buiten de Randstad een belangrijke economische impuls; banen en voorzieningen als gevolg van (extra) bezoekers zijn daar meer dan welkom. Maar toerisme heeft ook een keerzijde. De druk van bezoekers op bepaalde hotspots, zoals het centrum van Amsterdam of Giethoorn is te hoog. Bewoners klagen dat de leefbaarheid

in de knel komt.


Samenwerking gastvrijheidssector belangrijk

De uitdaging voor de komende jaren is om de groei op een evenwichtige manier op te vangen. Onder meer een verantwoord spreidingsbeleid is daarvoor van groot belang. De sector kan dit echter niet alleen. "Coördinatie op het terrein van economie, infrastructuur, ruimtelijke ordening en marketingcommunicatie tussen verschillende ministeries en met de regionale overheden is noodzakelijk”, aldus Van Wijk. "Het zijn allemaal beleidsvelden die toerisme en recreatie raken.”


Nationale Regisseur Toerisme

De Nationale Regisseur Toerisme moet alle betrokken partijen: bedrijven, bewoners, bezoekers, lokale en regionale/provinciale bestuurders, bij elkaar brengen, in gesprek laten gaan met elkaar en laten samenwerken. Kees van Wijk: "Gastvrij Nederland roept verantwoordelijk staatssecretaris Keijzer op om de kansen en de ambitie van de sector te honoreren. Pak de regie, voorkom versnippering. Help ons de groei in goede banen te leiden. Wij zorgen dan voor een gevarieerd, aantrekkelijk en kwalitatief hoogstaand aanbod van voorziening en en activiteiten.”

Trefwoorden: beleid, toerisme, overtourism, drukte, spreiden

||| Blogs |||

13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/12/18
Meer bezoekers voor Rijksmuseum
Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft na jaren van dalende bezoekcijfers in 2018 weer een plusje weten...
17/12/18
Brussels Airport wordt digitale hub voor kinderen
Microsoft België lanceert ‘DigiKids’, een nieuw initiatief om kinderen digitale vaardigheden ...
17/12/18
Engelen om je boodschap mee te delen
De Iamsterdam-letters zijn dan weg maar in de hoofdstad zijn door het Amsterdam Light Festival wel ...
17/12/18
Strand Nederland en KHN gaan intensiever samenwerken
Strand Nederland en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hebben een overeenkomst ondertekend om intensiever samen te werken. Doel is om gezamenlijk de belangen te behartigen van de horecaondernemers langs de Nederlandse kust.
17/12/18
Poortfunctie kastelen
GLK (Geldersch Landschap & Kastelen) presenteert haar opengestelde kastelen steeds meer als de p...
14/12/18
Nieuw park Delft kan 300.000 liter water opvangen
Het park ligt ten opzichte van de omgeving een stuk hoger en bovenop een fietsenstalling.
14/12/18
Exclusief voor leden
Eerste uitgave Staat van Schiphol
De eerste uitgave van ‘De Staat van Schiphol 2018’, is uitgebracht. Inspectie Leefomgeving en ...
14/12/18
Twee Tilburgse musea bieden kortingsactie
Musea werken vaak samen maar meestal niet in de verkoop van tickets. In Tilburg ligt dat anders deze...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk