Geplaatst op: 08-10-2018
Uitgever: NRIT

Utrechts Erfgoed wordt wereldberoemd met Swing by, Say hi

Utrechts Erfgoed wordt wereldberoemd met Swing by, Say hi

Op zaterdag 6 oktober was de feestelijke prijsuitreiking van de prijsvraag Utrecht Wereldberoemd. Van ruim 140 ingezonden ideeën presenteerden tien finalisten hun idee om het erfgoed in de provincie Utrecht in het zonnetje te zetten en met Swing by, Say hi wordt Utrecht wereldberoemd!


Ontdek de schommels en beleef het erfgoed vanuit een ander perspectief. Dat is waar het winnende idee Swing by, Say hi over gaat. Al schommelend bouwen we volgens bedenker Adjo Tjon bruggen naar het verleden, heden en de toekomst. Bij het ontwikkelen van de schommels wil ze kunstenaars betrekken, zodat het echt plekken worden waar je naar op zoek gaat. De jury was onder de indruk van haar idee omdat het voor alle doelgroepen toegankelijk is, online met offline verbindt en draait om beleving.

De Top drie
De eerste plaats was voor Swing by, Say hi, op de voet gevolgd door EARTH, Art Festival Utrecht die tweede werd en de derde plaats ging naar De Utrechtse 2-daagse.
Het idee EARTH, door Eamon Quinlan, gaat over een jaarlijks tweedaags festival dat plaatsvindt op de Utrechtse Heuvelrug, met focus op creativiteit en duurzaamheid. De jury roemde het idee vanwege het ambitieniveau, het feit dat het identiteit kan geven aan het Nationaal park de Utrechtse Heuvelrug en dat het aansluit bij het actuele thema gezond, stedelijk leven. De Utrechtse 2-daagse van Jasper Versteege is een jaarlijks terugkerende tweedaagse fietstocht die je door het prachtige landschap langs de hoogtepunten van de provincie voert. Dit idee werd gewaardeerd om de jaarlijkse Utrechtse traditie die het zou kunnen worden, en de verbindende functie die het kan invullen voor het erfgoed in Utrecht.

De publieksprijs
De meeste stemmen zijn verzameld door Jan Visser met zijn Pop-Up Hangmat Paradijs die er met de Utrecht Wereldberoemde fiets vandoor ging!

De overige finalisten
De overige finalisten wonnen een luchtballonvaart boven de provincie. 


Link: https://www.utrechtwereldberoemd.nl/challenges
Trefwoorden: prijsuitreiking, prijsvraag

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.
07/12/21
Winterverlichting ontstoken in Den Haag
Corona schopt de winterprogrammering van de Hofstad in de war maar de kerstman en Saskia Bruines ontstaken maandagavond 6 december wel de winterverlichting. “Je beleeft nog steeds een Royal Winter, ook nu het winterprogramma in aangepaste vorm plaatsvindt”, vertelt wethouder Saskia Bruines.
07/12/21
Drie merken in koffie- en chocolade gaan samen
Koffie- en chocoladeformules zijn als paddenstoelen in het straatbeeld van de steden omhoog geschoten. Nu gaan 3 merken samen verder. Franchisegevers van de koffie- en lunchformules Doppio Espresso (25 vestigingen), Chocolate Company (19 vestigingen) en Barista Café (23 vestigingen) gaan samen verder onder de naam Caféco.
07/12/21
Particuliere toeristische verhuur verschuift van stad naar regio
Het toeristisch verhuren van woningen was lange tijd vooral een stedelijk fenomeen, maar hier is de laatste jaren verandering in gekomen.
06/12/21
Laadpalen bij particuliere vakantiewoningen
Het lijkt ‘klein bier’: een verhuurder van vakantiewoningen die laadpalen bij 12 van haar vakantiehuizen plaatst. Toch geeft het een trend aan dat we langzaam maar zeker op weg gaan naar elektrisch rijden. De behoefte blijkt wel uit het feit dat direct na ingebruikname auto’s al stonden te laden.
06/12/21
Recordverkoop campers
Voor het eerst zijn in Nederland in een jaar tijd meer dan 3.000 nieuwe kampeerauto’s verkocht. Tot en met november registreerden Bovag en RDC 3.029 nieuwe exemplaren. Er werden ook veel meer caravans geregistreerd en de tweedehands verkopen plusten flink.