Geplaatst op: 28-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

Branche moet vakantiegangers verleiden tot een duurzame keuze

Branche moet vakantiegangers verleiden tot een duurzame keuze
Vakantiegangers zijn best bereid om duurzamer op vakantie te gaan, als ze daarvoor op een positieve manier worden benaderd. Dat betoogde Mariken Stolk van Milieu Centraal op het Wereld Toerisme Event, dat op 27 september plaatsvond in Nijmegen. "Het heeft geen zin om mensen met negatieve aspecten van bijvoorbeeld vliegen te confronteren of het negatieve gedrag te benadrukken”, betoogde Stolk. "Je kunt ze beter goed informeren over alternatieven, appelleren aan hun wens om een milieuvriendelijker alternatief te zoeken en daarop inspelen met tijdelijke acties en kortingen.”


Uit diverse onderzoeken en resultaten van acties blijkt dat consumenten ‘psychologisch in verzet komen’ als ze met negatieve milieuaspecten worden geconfronteerd. Het helpt niet om te zeggen: "Vlieg niet naar Thailand”, aldus Stolk. "Dat leidt niet alleen tot verzet, maar uiteindelijk blijkt dat er juist meer mensen naar Thailand gaan vliegen, omdat ze alleen de woorden ‘vliegen’ en ‘Thailand’ onthouden.”


Werk aan de winkel voor overheid, branche en reiziger

Voor zowel reisbranche als overheid is er werk aan de winkel om reizen duurzamer te maken. Zo moet de overheid de maatschappelijke kosten van vliegen in de ticketprijs verwerken en de reisbranche moet het veel makkelijker maken voor alternatieve minder schadelijke vervoerswijzen te kiezen. De internationale trein kan daarbij een grote rol spelen en moet bij reizen veel meer standaard worden aangeboden. Ook bij activiteiten op de vakantiebestemming kan nog veel milieuwinst worden behaald. Van de vakantieganger wordt verwacht dat deze minder vaak op vakantie gaat om de milieu-uitstoot per vakantiedag terug te brengen. Slow tourism waar vakantiegangers zich meer onderdompelen in lokale gemeenschappen en meer genieten van hun vakantie is daarbij het devies.


Tijdelijke acties werken

Uit recente acties van aanbieders blijkt dat consumenten wel gevoelig zijn om de trein te pakken als alternatief voor het vliegtuig als ze gebruik kunnen maken van tijdelijke actiekortingen, waardoor ze het gevoel hebben dat er sprake is van schaarste. Zo leverde een tijdelijke actie van Eurail op Blue Monday maar liefst 3,5 keer zoveel boekingen op toen 10 procent korting werd geboden. Ook de actie van srprs.me waar reizigers van een verrassingsreis heen met het vliegtuig reisden en terug met de trein was zo succesvol dat het waarschijnlijk een standaard product wordt.

Wat nog belemmerend werkt, is de onbekendheid met internationale treinreizen, de moeite die het kost om een ticket te boeken en de soms terechte negatieve prijsperceptie van treinreizen. Daarentegen vinden mensen de trein een prettig vervoermiddel omdat ze tijdens de reis van de omgeving kunnen genieten en de reis meer onderdeel is van de vakantie.


Dat consumenten geïnteresseerd zijn duurzame vakanties blijkt ook uit het gebruik van de tool Klimaatwijs op Vakantie die al 22 duizend bezoekers heeft getrokken. Bemoedigend is dat 70 procent de tool helemaal tot het advies doorloopt.


Wereld Toerisme Event

Mariken Stolk sprak ophet internationale Wereld Toerisme Event waar zo’n 200 toerismeprofessionals aanwezig waren. Het duurzaamheidscongres werd gehouden in Nijmegen, de European Green Capital 2018. Bij de organisatie waren het MVO Netwerk Toerisme, de ANVR, de Vereniging van Kleine Reisorganisaties (VvKR), Recron, Green Destinations, de gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland betrokken.

Link: http://wereldtoerismedag.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, reisbranche

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...