Geplaatst op: 26-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

Helsinki en Lyon zijn European Capitals of Smart Tourism 2019

Helsinki en Lyon zijn European Capitals of Smart Tourism 2019
Helsinki en Lyon zijn door de Europese Unie verkozen tot European Capitals of Smart Tourism 2019. De EU wil daarmee de steden belonen voor hun bijzonder prestaties op het gebied van toegankelijkheid, duurzaamheid, digitalisering en cultureel erfgoed en creativiteit.


De competitie werd dit jaar voor het eerst gehouden op initiatief van het Europese Parlement. 38 steden uit 19 verschillende landen hadden zich kandidaat gesteld voor de titel. Helsinki en Lyon scoorden uitstekend op de vier beoordelingscategorieën. Vier andere steden scoorden op deelgebieden erg goed en worden ook als winnaars uitgeroepen. Dat zijn voor toegankelijkheid Malaga, voor duurzaamheid Ljubljana, voor digitalisering Kopenhagen en voor cultureel erfgoed en creativiteit Linz. De prijzen worden op de Europese Toerismedag op 7 november uitgereikt.


Commissaris Elzbieta Bienkowska verantwoordelijk voor de Europese markt is trots op de bijzondere prestaties van Helsinki en Lyon: "Ons doel is het toerisme in de EU duurzamer te maken door innovatieve oplossingen van steden in de etalage te zetten. Ik geloof dat het initiatief voor de European Capital of Smart Tourism daarbij helpt doordat er een framework komt van best practices zodat steden van elkaar leren en er nieuwe partnerschappen ontstaan.” Volgens Biezkowska is toerisme belangrijk voor de Europese economie en moeten we effectiever samenwerken om duurzaam te kunnen groeien.


Kenmerken van een Europese hoofdstad voor smart toerisme


Toegankelijk: Fysiek toegankelijk voor reizigers met speciale behoeften, ongeacht leeftijd, sociale of economische situatie, met of zonder lichamelijke beperkingen. Gemakkelijk bereikbaar en met een uitgebreid openbaar vervoerssysteem.


Duurzaam: Het streven naar een evenwichtige instandhouding en verbetering van de natuurlijke omgeving en hulpbronnen met behoud van de economische en sociaal-culturele ontwikkeling.


Digitaal: Het aanbieden van innovatieve informatie, producten, diensten, ruimten en ervaringen op het gebied van toerisme en horeca, afgestemd op de behoeften van de consument door middel van op ICT gebaseerde oplossingen en digitale instrumenten.


Cultureel en creatief: Vindingrijk gebruikmaken van het culturele erfgoed en de creatieve sectoren voor een verrijkte toeristische ervaring.

Link: https://eu.eventscloud.com/ehome/200180911/registration/
Trefwoorden: toerisme, duurzaam toerisme, stedelijk toerisme, awards, europa, eu

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...