Geplaatst op: 24-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT
Publicatie: Recreatie & Toerisme september 2018

Hoe Better Places een positieve impact wil maken

Interview met Saskia Griep

Hoe Better Places een positieve impact wil maken
Reisorganisatie Better Places van Saskia Griep kwam dit jaar regelmatig in het nieuws met duurzame initiatieven. Zo wil ze dat haar reizigers geen plastic waterflessen, tasjes en rietjes meer gebruiken en sloot de organisatie zich aan bij B Corp, een internationale beweging van duurzame bedrijven. Hoog tijd om eens kennis te maken met deze duurzame en bevlogen ondernemer, Saskia Griep die haar sporen in de reisbranche verdiende bij Sawadee alvorens ze Better Places startte. We spreken af op het terras van café-restaurant Dauphine tegenover het Amstelstation. Eerst maar eens het concept van Better Places toelichten want dat is heel anders dan van een gewone reisorganisatie.


"Ons concept is dat we reizigers op de bestemming rechtstreeks in contact brengen met reisexperts op de bestemming die een reis op maat voor ze maken. Dat zijn vaak Nederlanders die voorheen als reisbegeleider hebben gewerkt, in het land iemand zijn tegengekomen, zijn getrouwd en daar nu wonen. Ze kennen niet alleen het land heel goed, maar ook de wensen van Westerse reizigers. Op de site hebben we voorbeeldreizen staan maar we merken dat veel van onze klanten daar niet eens naar kijken. Ze sturen rechtstreeks een aanvraag in: ‘Ik wil daar naar toe, dit is het budget, kom maar met een plan.’ We proberen met Better Places een community op te bouwen van reisexperts en dat maakt het werk ook heel erg leuk. Dat je samenwerkt met mensen die geloven in het concept. En ook bereid zijn daarvoor een stapje extra te zetten.”


Is zo'n maatwerkreis niet heel erg duur?

"Dat zou je denken maar reizigers geven aan dat het eigenlijk wel meevalt. Het is natuurlijk duurder dan een pakketreis, want het is maatwerk. In het begin hebben we nog gepraat of we moesten communiceren dat we de goedkoopste waren, want we halen natuurlijk wel een schakel uit de keten en onze marge is lager, maar dat hebben we niet gedaan want we willen helemaal niet de goedkoopste zijn. We willen dat mensen een fantastische reis hebben.”


Is dit dan voor de happy few?

"Niet altijd want er zijn een aantal reisexperts die het heel leuk vinden om ook voor mensen met een wat lager budget een mooie reis te maken. Maar het is overwegend voor mensen met veel geld en weinig tijd; die hebben gewoon geen tijd om het zelf te organiseren. We hebben overigens ook veel families want die willen het gewoon goed geregeld hebben. Die willen niet met de hele familie op zoek naar een hotel."


Team Better Places


Ontmoet je als reiziger de reisexpert ook?

"Niet noodzakelijkerwijs. Op Costa Rica woont de reisspecialist bijvoorbeeld op een strand buiten de toeristische routes. Je hebt wel direct app contact met de lokale expert, vaak al in Nederland. Dat wordt heel erg gewaardeerd want het is super laagdrempelig. Voor ons is het heel belangrijk dat het contact heel persoonlijk is, daar trainen we onze reisexperts ook op. Ook dat is voor Nederlandse reisbegeleiders weer makkelijker dan die uit andere culturen. Wij willen dat als mensen iets vragen de reisexpert ook kan zeggen, ‘leuk plan maar dit is een beter plan’. Een dergelijke manier van reageren zit niet in sommige andere culturen die zullen eerder meegaan met de klant. Maar wij willen juist dat onze reisexperts laten zien dat ze het land echt heel goed kennen.”


Hoe ben je gestart?

"Ik ben gewoon begonnen, had al snel een site en veel lokale reisexperts die meededen. Dat was heel makkelijk. Maar toen ik op het punt stond te lanceren, zag dat het op die manier een hobbyprojectje zou blijven en dat wilde ik niet. We zijn op zoek gegaan naar investeerders en bij Riksja Travel terecht gekomen. Die waren net bezig een incubatorfunctie op te starten en hebben ons 10 duizend euro gegeven. De pilot zou een half jaar lopen maar binnen drie maanden bleek al dat het ging lukken.”


Saskia Griep

Saskia Griep heeft NWIT gestudeerd, is toen gaan reizen en is vervolgens antropologie gaan studeren. Tijdens haar studie heeft ze gewerkt bij Vluchtelingenwerk en Unicef. Ze wilde altijd in ontwikkelingssamenwerking werken maar kwam er achter dat het daar veel te langzaam ging en ze veel meer geschikt was voor het bedrijfsleven. Toen haar studie was afgerond, is ze bij Sawadee aan de slag gegaan waar ze 17 jaar heeft gewerkt als manager touroperating en duurzaamheidscoördinator. Ze zag dat toerisme heel goed ingezet kan worden voor ontwikkelingssamenwerking omdat het een laagdrempelige branche is en er heel veel werk is voor laaggeschoold personeel. Volgens Saskia is duurzaamheid onderdeel van kwaliteit en niet iets wat je er bij doet. Ze is met Better Places gestart om in te spelen op de toenemende vraag naar authentieke reiservaringen en maatwerk en om te laten zien dat je door duurzaam te ondernemen een succesvol bedrijf kunt neerzetten.


Waar staan jullie nu?

Better Places in Nederland loopt prima en maken we al vanaf het eerste jaar winst. Dit jaar komen we in Nederland op zo’n 5.000 reizigers uit. Je merkt dat het goed gaat, mensen hebben gewoon geld. Ondanks dat het om bijzondere reizen gaat, hebben we veel repeaters, nu zo’n 25 procent. We hebben in Nederland altijd hele goede reviews en dat is onze kracht. We krijgen daardoor hele goede mond tot mond reclame. We zijn alleen maar blij als we een negen of een tien hebben. De ambitie ligt zeker hoog en het gebeurt wel eens dat we op een rondreis op 8,9 zitten en vinden dan dat dat echt beter moet. Twee jaar geleden zijn we in Duitsland begonnen met Fairaway. Dat is nog wel spannend maar het ziet er naar uit dat we dit jaar met 1.000 reizigers break-even gaan draaien. Dan hebben we ook nog Better Places Travel waarmee we de Engelstalige markt willen veroveren en dat staat echt nog in de kinderschoenen.”


Hoe ga je met 6.000 reizigers het verschil maken?

"Heel erg vanuit die rol dat we willen aanjagen. Daarom is het ook heel prettig dat we binnen Riksja zitten want directeur Marius Appelman is ook heel erg bezig met de impact van reizen op de wereld. Zo zijn wij als eerste CO2-uitstoot gaan compenseren en nu is Riksja dat ook gaan doen. Toen zijn SNP Natuurreizen en Askja Reizen gevolgd en dan gaat het balletje rollen. Zo willen we dat met meer dingen gaan doen.”


Wat is er zo anders bij Better Places dan bij Sawadee als het gaat om een betere wereld?

"Bij Sawadee bleef het ondanks de goede intenties te vaak bij praten, praten, praten en kwamen we niet verder. Nu ben ik in een positie dat we het gewoon gaan doen en kunnen laten zien dat het werkt. En dat helpt want dan gaan anderen ons kopiëren en dat is prima. Want dat is wat we willen, je kunt het wel voor jezelf houden maar dat past niet bij onze gedachte.”


Zit je dan niet in een spagaat rond de enorme CO2-uitstoot van de luchtvaart?

"Daar ben ik de laatste tijd heel erg mee bezig want dat is niet iets waar we heel makkelijk een oplossing voor kunnen vinden. Wij hebben zelf geen vliegtuigen en de ontwikkelingen in de luchtvaart gaan heel erg langzaam. Maar we doen wat we kunnen en blijven heel erg prikkelen. We zijn een hele kleine organisatie wat betekent dat je heel veel kan want je ligt niet onder een vergrootglas. Wij zijn als eerste begonnen met CO2-compensatie. We kopen de CO2 credits niet bij Trees for All of de Climate Neutral Group maar bij de bron, een Zwitserse organisatie. Dan zit er geen marge op van Nederlandse organisaties en betaal je ook geen BTW en scheelt ook best wel.”



Je bent ook een zakenvrouw hoor ik.

"We zijn een social enterprise. Er moet wel geld verdiend worden want anders kun je geen impact maken. Je kunt wel een heel klein schattig organisatietje blijven maar dan maak je het verschil niet. We hebben absoluut een groeiambitie.”


Hoe ga je dan de wereld veranderen?

"Voorlopen, dingen uitproberen, laten zien dat het kan en dan alles delen. Over duurzaamheid hebben we geen geheimen. We moeten allemaal met duurzaamheid aan de slag. Als wij met onze kennis en ervaring er voor kunnen zorgen dat anderen ermee aan de slag gaan is dat prima.”


Je wilt de wereld verbeteren maar dan is het toch wel fijn als Better Places een schaalbaar model is?

"Dat is een vraag die ik heel vaak krijg en dat is ook wel de insteek. Daarvoor faciliteren we heel erg onze reisexperts. Want sommige zijn klein begonnen en doen alles in Excel en Word. Wij stimuleren hen om professionele software te gaan gebruiken”


En als dan heel veel Nederlanders met jullie op reis gaan? Worden die landen dan niet door toeristen overspoeld?

"Daar maak ik me helemaal geen zorgen over. Er zijn zoveel verschillende wensen van mensen. Ik denk dat er voor iedereen wel een plekje is.”


Heb je trouwens concurrentie?

"In Frankrijk is Evaneos heel erg succesvol en die rollen hun concept nu Europees uit, sinds vorig jaar opereren ze ook op de Nederlandse markt. Ze hebben een vergelijkbaar concept en veel geld. Sinds een paar maanden heb je ook Trip.me, een Duits concept op de Nederlandse markt.


Zou jij heel veel geld willen hebben om te versnellen?

"Met meer geld zou je sneller kunnen opschalen. Dat zou wel prettig zijn want dan kun je mensen aannemen die Better Places Travel sneller laten groeien. Maar voor mij is het aller belangrijkste dat mensen tevreden zijn en dat wil ik blijven bewaken. Als je dan te snel groeit, kun je in de knel komen.”


Loop je dan niet het risico dat de jongens met het grote geld de markt pakken?

"Die gaan dit geen drie jaar proberen. Die denken na een paar jaar, misschien is dit toch niet zo'n hele handige markt want Nederland is heel klein. Natuurlijk moet je rekening houden met concurrentie en nog sterker je eigen concept naar buiten brengen. Wij hebben een hele sterke WHY , het gaat niet alleen om veel geld te verdienen maar juist om Better Places te creëren. We hebben genoeg ervaring en een voorsprong. Als je kijkt naar reviews van klanten dan waarderen mensen het persoonlijke en maatwerk ook. Het eerste wat een reisexpert vraagt, is wat wil je, wat vind je leuk en wat doe je normaal gesproken op een reis.”



Jullie zijn als eerste Nederlandse reisorganisatie een B Corp geworden. Waarom heb je daarvoor gekozen?

"Door de B Corp certificering worden duurzaamheid en transparantie verankerd in onze bedrijfsvoering, en kunnen we onze ambitie voor duurzaamheid in de breedste zin van het woord aantonen en een voorbeeld zijn voor anderen.”


Jullie zijn al Travelife gecertificeerd, wat is de meerwaarde van een B Corp certificering?

"Bij Travelife moet je vooral opschrijven wat je gaat doen en haal je het stempeltje. Daarna hoef je niet meer te ontwikkelen. Bij B Corp moet je laten zien en bewijzen wat je echt hebt gedaan. Daarnaast moet je in je statuten vastleggen dat je niet alleen opereert om geld te verdienen, maar ook om de wereld een beetje beter te maken. Je hebt ook een puntensysteem en het is echt de bedoeling dat je meer punten gaat scoren. Het leuke van B Corp is dat er echt een energie is van we gaan het gewoon doen én we gaan het bewijzen. En niet van: ‘het is veel te lastig voor onze branche’, ‘ja maar dat kunnen we niet’, ‘nee, dat is veel te ingewikkeld voor ons’. Het is heel erg een community; organisaties die bij B Corp zijn heel gericht op delen en samenwerken.”


Even terug naar Better Places en de impact die jullie hebben op lokale gemeenschappen. Het hart van het bedrijf zijn de reisexperts op de bestemming die de reizen op maat maken. Wat me opvalt is dat het overwegend Nederlanders zijn. Waarom geen mensen die in het land geboren zijn?

"We merken dat Nederlanders veel meer kennis hebben van duurzaamheid en beter snappen wat wij ermee bedoelen. Nederlanders snappen ook veel beter wat Nederlandse toeristen willen; die willen actief zijn en bijvoorbeeld een vulkaan beklimmen. Terwijl iemand van daar denkt, je bent toch op vakantie en je gaat dan toch lekker uitrusten!”


Maar hoe komt dat geld dan in de lokale gemeenschap?

"Als je werkt met een native lokale agent is het helemaal geen garantie dat het geld in het land blijft. Vaak gaan de kinderen in het buitenland naar school en belegt hij zijn geld in het buitenland. Terwijl een Nederlander daar vaak een gezin en familie heeft die ze ondersteunen. Daarnaast zijn de gidsen en chauffeurs waar we mee samenwerken wel locals. Ook werken we voornamelijk met kleinschalige familiehotels die in handen zijn van de lokale bevolking en niet met internationale hotelketens.”


Wat kun je als reiziger nu zelf al doen voor een betere wereld?

"Van alle negatieve impact zit tot 80 procent in de vlucht en daar moeten we onze energie op richten. We zijn nu aan het lobbyen om te kijken of de CO2-uitstoot als selectiecriterium geïntegreerd kan worden in sites waar je een vliegticket boekt. Het scheelt soms wel de helft in CO2 uitstoot als je kiest voor een directe vlucht in plaats van een vlucht met één of meer tussenstops. Het zou fantastisch zijn als we de consument daar bewust van kunnen maken. Wat dan ook nog eens het effect is dat airlines daar dan ook beter op willen scoren. Als je constant onderaan bungelt...... Wat je als reiziger ook kunt doen is minder vaak een verre reis maken, en als je gaat zo lang mogelijk te gaan.”


CO2-compensatie per land door Better Places


Maar die CO2-credits zijn toch veel te goedkoop?

We betalen nu 2,20 euro per ton voor Gold Standard credits en dat is echt heel laag. Volgens de experts moet het meer 40 euro zijn. We kunnen daar niets aan doen maar we gaan nu wel per reiziger een extra bedrag van 5 euro reserveren om de energietransitie te versnellen. Met dat geld willen we de keten verduurzamen. Bijvoorbeeld door op homestays of andere accommodaties zonnepanelen te plaatsen. Ook daar is het heel leuk om met de reisexperts samen te werken. Want er komen gelijk allerlei ideeën die wij hier niet kunnen bedenken maar zij wel omdat ze daar wonen.”


Wat doen jullie naast het compenseren?

"Wij geven veel informatie over de CO2 uitstoot van een reis en manieren om de uitstoot te reduceren, bijvoorbeeld door te kiezen voor een directe vlucht. Bij onze voorbeeldreizen proberen we minimaal 1 reis aan te bieden zonder binnenlandse vluchten. Op sommige bestemmingen doet iedereen een binnenlandse vlucht terwijl je ook een prachtige treinreis kunt maken. Mensen willen een ervaring, willen de locals ontmoeten en dan is een trein veel leuker. Binnenkort gaan wij ook aan de slag met het toevoegen van bestemmingen binnen Europa.”


Heb je nog tips voor de branche om de wereld te verbeteren?

"Je merkt dat heel veel partijen CO2-uitstoot compenseren en denken, we hebben het opgelost. Maar dat gaat hem niet worden. Het feit dat er geen accijns zit op kerosine en geen btw op tickets is natuurlijk absurd en het resultaat van een hele goed lobby. Vliegen is in onze branche echt een punt en er moet richting de consument nog veel meer bewustwording worden gedaan. Ik ben ook heel blij met Frank Oostdam want die ziet het echt wel. Maar die kan niet harder lopen dan de rest, maar binnen zijn mogelijkheden doet hij het heel erg goed. Hij ziet dat er iets moet gebeuren.”


We hebben het veel gehad over CO2 uitstoot maar plastic is ook een groot probleem en ik zag dat jullie daar ook vooroplopen.

"Het mooie van plastic is dat je reizigers een veel beter handelingsperspectief kunt bieden. Onze doelstelling is om in 2020 plasticvrije reizen aan te bieden. Dat is een zeer ambitieuze doelstelling maar je merkt dat daar veel energie op vrij komt. Mensen vinden het leuk om daar aan mee te doen. We zijn begonnen bloggers met een Dopper op reis te sturen. Toen bleek dat je op heel veel bestemmingen niet kon bijvullen, hebben we Steripen ontdekt waarmee je ter plekke water uit de kraan kunt zuiveren. Iedereen die ik als tester vraag doet mee. Stap twee is het de klanten te vragen. Ben je bereid met zoiets op stap te gaan? Uit ons onderzoek blijkt dat 75 procent wil meewerken. Het is natuurlijk wel de vraag of ze het echt gaan doen maar het is een eerste stap.”




Nemen jullie consumenten trouwens mee in het duurzame verhaal?

"Reizigers ontvangen bij ons heel veel informatie over duurzaamheid, we noemen het alleen niet altijd zo. Zowel bij het samenstellen van de reis, bij de voorbereiding als tijdens de reis. Wij vinden het belangrijk dat reizigers goed voorbereid op reis gaan. Twee weken voor vertrek ontvangen ze daarom een uitgebreide briefing. Bij aankomst ontvangen ze nog een lijstje met praktische tips, zoals het eten in lokale restaurantjes, plastic afval reduceren en het geven van fooien. Toen we in 2016 zijn gestart met het compenseren van CO2-uitstoot, hebben er in het eerste jaar niets over gezegd. Dat komt omdat heel veel mensen er sceptisch over zijn. Sinds vorig jaar krijgen onze reizigers na afloop een certificaat toegestuurd waarin staat dat ze CO2-neutraal op reis zijn geweest. Vanaf volgend jaar gaan we onze reizigers vooraf informeren.”


Wat zie je als positieve ontwikkeling?

"In de reiswereld is er lange tijd weinig gebeurd op het gebied van duurzaamheid. Maar door allerlei nieuwkomers op de markt gaat het nu sneller. Dat vind ik wel positief.”


Waar hoop je over vijf jaar te staan?

"Dat onze community van reisexperts is gegroeid en dat ik nog steeds met plezier aan het werk ben. Ook hoop ik dat de internationale tak Better Places Travel succesvol is en dat we een mooi aanbod van reizen binnen Europa hebben. Daarnaast hoop ik natuurlijk dat er een doorbraak komt op het gebied van beperken van vervuiling door vliegen.”


Link: https://www.betterplaces.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, reisorganisaties

CELTH
 





||| Nieuws |||

26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
20/03/24
Regeneratieve vakantie-ervaringen in Denemarken
In Denemarken kunnen toeristen meewerken aan natuurbehoud. Visit Denmark start met vier proefreizen en ze zoeken daarvoor Nederlandse en Duitse toeristen. Ze noemen het regeneratieve vakantie-ervaringen.
18/03/24
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
15/03/24
Visit Wadden roept op om drones thuis te laten bij bezoek aan Waddengebied
Uit recent onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat drones voor recreatief gebruik vogels kunnen storen. Daardoor worden hun overlevingskansen verkleind.
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
27/02/24
Exclusief voor leden
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
Ongekende marktpotentie 9 op de 10 Nederlanders gaat met vakantie
20/02/24
Camperaars steeds duurzamer
Camperaars in Nederland houden bij hun reisgedrag steeds meer rekening met duurzaamheid. Een opvallende trend is de toepassing van duurzame energiebronnen onder camperaars

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...