Geplaatst op: 07-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Met de Taskforce Gezond Uit op weg naar een gezond dagje uit

Met de Taskforce Gezond Uit op weg naar een gezond dagje uit
Photo by Alexandra Golovac on Unsplash
Op 13 september 2018 organiseren Schuttelaar & Partners, Albron en Jongeren Op Gezond Gewicht het landelijk congres Gezond Uit met als doel het aanbod van gezonde voeding in de gehele leisuresector te verhogen. Dat er überhaupt een Taskforce Gezond Uit is hebben we te danken aan de verbazing van Suzanne van der Pijll over het ongezonde voedingsaanbod in pretparken en dierentuinen.


Tijdens bezoeken aan pretparken en dierentuinen zag Suzanne vooral ongezond voedingsaanbod dat grotendeels bestond uit friet, saucijzenbroodjes, ijsjes en frisdranken. Zij besloot om dit aan te pakken en startte het initiatief Gezond Uit. Doel van het initiatief is om samen met partijen uit de leisure sector het aanbod gezonde voeding te verhogen.

Op dit moment zijn twaalf dagattracties aangesloten bij de Taskforce Gezond Uit: Apenheul, ARTIS, Safaripark Beekse Bergen, Burgers’ Zoo, Dierenpark Amersfoort, Dolfinarium, Duinrell, Avonturenpark Hellendoorn, NEMO Science Museum, Het Scheepvaartmuseum, Toverland en Wildlands Adventure Zoo Emmen.


2015: Consumenten willen graag gezondere voeding

Suzanne is managing partner bij communicatie- en adviesbureau Schuttelaar & Partners en heeft zich vanaf 2015 met tomeloze energie ingezet voor het initiatief Gezond Uit. Zo heeft in 2015 een consumentenonderzoek laten uitgevoeren onder meer dan 500 bezoekers van een dagje uit. Uit het onderzoek bleek dat bijna driekwart van de bezoekers het goed vindt als dagattracties gezonde producten promoten. 45% vond ook dat er niet voldoende aanbod is van groente en fruit en dat er op basis van wat dagattracties aanbieden, het lastig is om een gezonde keuze te maken. De belangrijkste conclusie was dat de grootste groep consumenten te verleiden is tot een gezonde maaltijd wanneer er meer gezonde keuze is.


2016: Parken scoren slecht bij de menukaartentest

Het jaar daarop heeft Schuttelaar & Partners de menukaarten van 31 pretparken en dierentuinen geïnventariseerd met als doel inzicht te verkrijgen in het gezonde aanbod/lunch bij Nederlandse dagattracties. Voor de beoordeling van een gezonde lunch zijn de criteria van de Schrijf van Vijf toegepast. In het onderzoek is gekeken of de dagattracties de volgende vijf gezonde alternatieven in het assortiment hebben: een bruin brood met gezond beleg (bv. groente (spread) of kaas), groentesoep, maaltijdsalade, een gezond tussendoortje (zoals fruitsalade of snack groente) en een gezond kindermenu. Uit de inventarisatie bleek dat vooral vette, zoute en zoete lunchgerechten op het menu staan. Slechts een op de vijf dagattracties biedt een gezonde alternatief voor kinderen. In vergelijking met andere dagattracties, was het aanbod in dierentuinen het meest gezond.


2017: Positieve trend naar meer gezonde voeding

In 2017 werd dit onderzoek herhaald met een uitbreiding van de onderzoeksgroep. In totaal zijn 47 dagattracties onderzocht waaronder 15 pretparken, 16 dierentuinen, 9 musea, 6 sportcentra en 1 natuurpark (Het Nationaal Park De Hoge Veluwe). In vergelijking met de meting uit 2016 bleek er een positieve trend richting een gezonder voedselaanbod te zijn. Zeven dagattracties haalden de maximale score. Alle onderzochte dagattracties hadden een gezond broodje in het assortiment. Musea hadden gemiddeld het gezondste aanbod. Een gezonde alternatieve voor kinderen bleef echter achter.


2017: Presentatie op Voedseltop

In januari 2017 heeft S&P het initiatief Gezond Uit gepresenteerd op de Voedseltop. Het doel van de Taskforce Gezond Uit is kennisuitwisseling en het delen van best practices. Samen kijken zij hoe we het aanbod en de vraag van gezonde producten verhoogd kan worden in de leisure sector.


Wat is Gezond Uit? Met Gezond Uit gaan dagattracties aan de slag om bezoekers een leuk, lekker en gezond voedingsaanbod aan te bieden.

Hoe? Door kennisuitwisseling in de Taskforce, organiseren van een landelijk congres, onderzoeken maken, opstellen van een 8-punten plan waaraan zich de Taskforce Gezond Uit gecommitteerd heeft.


2018: Impact vergroten met landelijk congres

Na een succesvolle eerste jaar, wil Suzanne de impact van het initiatief vergroten. "We hebben gekozen om een groot, landelijk congres te organiseren waaraan alle dagattracties in Nederland mogen deelnemen. Om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, zijn ook producenten, cateraars en leveranciers uitgenodigd.” Voor, tijdens en na het congres wordt gebruik gemaakt van #gezonduit. Gezond Uit heeft een Instagram-account (@gezonduit) en een LinkedIn-account (Gezond Uit). Inschrijven voor het congres kan op: https://www.gezonduit.nl/

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, horeca, eten, gezondheid

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
11/04/24
Exclusief voor leden
ING verwacht beperkte groei voor horeca
Voor 2024 verwacht ING Research voor de meeste bedrijfssectoren een lichte groei. Voor de horeca is de verwachting dat de volumes dit jaar beperkt toenemen.
05/04/24
Al 25 jaar een eerlijker verdienmodel bij Bedandbreakfast.nl
Bedandbreakfast.nl heeft haar Nederlandse en Europese website compleet vernieuwd. Dat leverde direct al meer reserveringen op. Een mooi verjaardagscadeautje voor deze organisatie die dit jaar 25 jaar bestaat en nog steeds geen commissie rekent.
29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...