Geplaatst op: 05-09-2018
Auteur: Hans van Leeuwen
Pleisureworld NRIT

Klim Avontuur als nieuwste Indoor Attractie

#Trendwatch – What’s Next

Klim Avontuur als nieuwste Indoor Attractie

Eind jaren tachtig werd in Nederland de eerste stand alone klimhal geopend! Dat was voor de echte die hards, sporters! In die tijd kende wij ook nog de tennishal, sporthal en bowlingscentrum. De fun factor was nog niet geïntroduceerd en de fitness centra hadden net hun intrede gedaan. Je kan er niet gezellig wat drinken of andere leuke activiteiten doen want het was net zoals een voetbal kantine, een bakkie koffie en een tosti. Zelf heb ik als eigenaar van Mega Sport de eerste klimwanden voor de recreatie markt geproduceerd. "Ik weet nog goed dat wij de eerste gethematiseerde klimwand leverde voor een van de Duitse bungalowparken van Landal Greenparks. Een van de kopwanden van de tennishal werd bekleed met houten panelen, inslagbouten en routes met touwen. Het recreatieteam kon aan de slag. Nadat ik op bijna alle vakantieparken van Landal, CenterParcs, Roompot een adventure- of model golfbaan had geïnstalleerd was de tijd rijp voor een klimwand, niet meer en niet minder. O ja, niet veel later introduceerde ik ook nog de familie fietsen! Verder dan een Power Tower met een ziplijn op bungalowpark Weddebergen ben ik niet gekomen.

Toen was de tijd rijp voor de opmars van de klimbossen. Je hebt er in Nederland ook al een aantal ketens en franchise formules van. Toch verliest het klimbos aan attractiviteit en door het grote aanbod staan ook nog eens de prijzen onder druk. Als wij nu om ons heen kijken is het wat breder geworden dan alleen een klimbos of klimattractie met enkele routes. De klimbossen kun je vergelijken met het concept van de indoor speeltuin en trampoline park. Ook weer zo’n  stand alone attractie, maar dan wel met wat meerdere uitdagingen, routes en variatie aan skills. Denk bijvoorbeeld aan mobile klimattracties, bolder rocks, ziplines, power tower, tree adventure, climbing forest, outdoor adventure, high- and low rope courses, adventure tower en nog veel meer. Toch missen dergelijke locaties enkele nieuwe ontwikkelingen die verband houden met storytelling, totaal beleving, thematisering en hospitality. Enkele bekende leveranciers zijn o.a. Walltopia, Active Constructions en BigAirBag.

Bij Duinoord attractie een all in formule is het klimpark de hoofdattractie
Bij de all-in formule van Duinoord is het klimpark de
hoofdattractie
Indoor Climbing Adventures wordt een nieuwe trend
Indoor Climbing Adventures wordt een nieuwe trend



Het klimbos zal moeten transformeren naar Outdoor FEC Adventure

Met enkele klimroutes of met een ziplijn tussen de bomen kom je er niet meer. Het aanbod is te groot. Er zijn ook al ketens met meerdere locaties en de prijzen staan onder druk. Verbreding van het aanbod van attracties zal groter moeten worden en daarmee inspelen op de behoefte van de consument. Hij wilt een totale belevenis en is bereid daarvoor te betalen. Als je geen aanvullende horeca te bieden hebt, dan blijven slechts de inkomsten over van het entree kaartje dat met korting de deur uit is gegaan. De verandering is dat men een klimbos gaat uitbreiden met meerdere aantrekkelijke voorzieningen of dat men juist andersom denkt door een realisatie van een actief aanbod van spannende en aantrekkelijke sportieve activiteiten met een uitdaging en competitie element. Voorlopers in ons land zijn de Beldert Beach, DX Adventure en een mooi voorbeeld in Frankrijk is te vinden bij Indian Forest.

Er zijn ook attractieparken die een klimbos al enkele jaren in hun aanbod hebben, zoals Duinrell, Attractiepark Toverland, maar ook all in formule Duinoord. Een laatste ontwikkeling die wij zien zijn de vele tv-formats in Japan, Amerika en nu ook in ons land waar competities van de verschillende activiteiten prime time in aanbod komen. Denk aan Obstacle Run, Ninja Course en Whipe Out waar je nu zelfs speciale fabrikanten voor hebt. Een andere ontwikkeling van de recht toe recht aan zipline is de Hangglider van Walltopia. Hier slinger je in een harnas door de toppen van de bomen hoog boven de grond. Dit spreekt een grotere doelgroep aan omdat het fysiek niet zo inspannend is al het klimmen tussen de bomen en benadert de ervaringen van een super glijbaan en roller coaster.

HangGlider waarvan de eerste kleine variant 2019 komt bij Attractiepark Slagharen van Walltopia
Hangglider waarvan de eerste kleine variant in 2019 komt
bij Attractiepark Slagharen.
HangGlider waarvan de eerste kleine variant in 2019 komt bij Attractiepark Slagharen.
HangGlider, een product van Walltopia dat inspeelt op de
nieuwe ontwikkelingen.



The Bear Grylls Adventure, ‘s Werelds eerste klim adventure Theme Park

Voor jaren terug zagen wij al dat Disney de grote inspirator is geweest voor menig themapark, attractie en zelfs roller coaster! Nu staan er ook andere concerns op die kansen zien in de leisure industrie op basis van het Disney verhaal of met een eigentijdse ontwikkeling. The Hunger Games, van film producent Lionsgate heeft al zijn themapark en attractie in Dubai bij Dreamworks - Motiongate. Zij willen nu ook in grote wereldsteden een indoor adventure FEC ontwikkelen. De eerste wordt in 2020 verwacht in Madrid, samen met Parc Reunidos geëxploiteerd.

Heel bijzonder wordt het nieuwe indoor klimattractie waarvan het concept is uitgewerkt door Merlin Entertainment. Per 1 oktober a.s. geopend in Birmingham - The Bear Grylls Adventure. Kennen jullie Bear Grylls? Een Britse natuurfreak met overlevingsprogramma’s onder barre omstandigheden. De nieuwe attractie is een combinatie van klimmen, skydiven en diepzeeduiken, maar je kunt er ook handboogschieten of ontsnappen uit een escape room. Het verschil wordt gemaakt door de thematisering en de storytelling met in de hoofdrol als character Bear Grylls. Hij is niet alleen de acteur op televisie, maar ook gemaakt tot een brand van een unieke indoor attractie bestaande uit een clustering adventure activiteiten met een sausje er over heen en met als F & B het bekende pretpark snack gehalte. Voor wie niet actief wilt meedoen maar wel wilt kijken naar de capriolen van de "acteurs/bezoekers”, betaald gewoon 4 pond.



Indoor Climbing Adventures wordt een nieuwe trend

Ik had al eerder verteld dat de eerste klimhal in een stad van enige omvang, zoals Nijmegen, Eindhoven ooit het licht heeft gezien. Nu zien wij door de ontwikkelingen in de laatste jaren steeds meer nieuwe soorten activiteiten ontstaan die volwassen worden als een heuse attractie of activiteit. Denk maar eens aan caving, grotten klimmen. Wie had ooit kunnen denken dat men dit als een product zou kunnen produceren en vermarkten, op een dusdanige manier dat de bezoekers er voor willen betalen. Andere voorbeelden zijn o.a. de slacklines, ziplines, hoog- en laagte parcours, tumbling banen, BigAirBag, clip en clim, fun walls en ga zo maar door. Waar je vroeger de klimhal in een stedelijke omgeving vond, zien wij dat er alleen al in dat opzicht veel veranderd is in de laatste jaren.

De komende ontwikkeling van de Indoor Climbing Adventures zal die van de indoor speeltuinen en trampoline parken te boven gaan. Juist die twee activiteiten zullen gaan verbreden met Climbing Adventures en nieuwe attracties gebaseerd op het principe van de Indoor Climbing Adventures worden een nieuwe trend. Werkelijk voor elke locatie zijn zij geschikt en hebben ook nog eens de grootste groep gebruikers in alle leeftijden, en daarnaast is het voor bedrijven een prima event. Wij denken aan dierentuinen, restaurants, thema hotels, retail - en shopping malls, vakantie resorts, amusement parken, sportcentra en zwembaden. Het zal mij niet verbazen dat binnenkort de eerste indoor speeltuinen worden omgebouwd vanuit dit nieuwe principe.

       
       
Climbing Adventures wordt een nieuwe trend
        
       

Wie nu een kijkje neemt in de nieuw geopende indoor speeltuin van Play-In, gelegen in The Wall van Utrecht, vindt al deze disciplines bij elkaar. Echter zal men door de wijze waarop men dit aanbied altijd met verschillende doelgroepen naast elkaar opereren. De nieuwste variant zal er een moeten zijn vanuit de gedachte van een totaal beleving. Mijn eerste kaartje voor een bezoek aan The Bear Grylls Adventure – attractie heb ik al via internet gekocht alhoewel het pas vanaf 1 oktober geopend is! Uiteraard kom ik na mijn bezoek hierop terug om deze ervaringen met u te delen.


Kijk voor meer inspiratie:


The Bear Grylls Adventure             : https://www.beargryllsadventure.com
Indian Forest                                  : http://www.indian-forest-atlantique.com/
Ned Adventures                             : https://www.activeconstructions.eu
Adventure Hubs                             : http://adventure.walltopia.com/en/products/fun-walls
BigAirBag                                       : https://www.bigairbag.com
Funtopia                                         : https://www.funtopiaworld.com/
Whipe Out – Beldert Beach           : https://www.beldertbeach.nl  https://www.wipeout.nl/
MotionGate – Dreamworks           : https://www.motiongatedubai.com/en


Hans van Leeuwen; Trendwatcher - Leisure Consultant & Concept Developer
Pleisureworld NRIT


Contact : Hans van Leeuwen
mobile   : +31 (0) 653394506
e-mail    : hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
Skype     : hansvanleeuwen1958
web       : www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl

Trefwoorden: dagrecreatie, klimmen, klimbossen, indoor klimmen, family entertainment centers

||| Blogs |||

24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/11/18
Nominaties voor innovatie award Horecava
Rookworst van damhert uit de duinen, composteerbare patatbakjes van suikerriet, medewerkers werven d...
16/11/18
Exclusief voor leden
Nieuw Vrijetijdsmerk voor alle Flevolanders
Visit Flevoland heeft een nieuw vrijetijdsmerk voor de provincie gelanceerd. Volgens deze destinati...
16/11/18
Exclusief voor leden
Eduard Pieter Oud stapt over naar Respons
De voormalig zakelijk directeur van Amsterdam Marketing wordt samen met de huidige directeur Lex Kruijver verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Respons.
16/11/18
Exclusief voor leden
Moeten we over naar een kilometerprijs voor vervoer?
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald wanneer het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat.
15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
15/11/18
Exclusief voor leden
Wat verwachten ondernemers in onze branche van 2019?
Ondernemers in de horeca zijn iets minder positief over de omzet voor 2019, maken zich zorgen over de arbeidsmarkt maar gaan wel meer investeren.
15/11/18
Hoever kun je de service aan boord uitkleden?
Nu luchtvaartmaatschappijen steeds meer concurreren op de kale vliegprijs, proberen ze hun verdienmodel overeind te houden met betaalde extra diensten. Maar wat vindt de passagier daarvan?
15/11/18
Nederlander boekt vaker vliegreis voor kerstbeleving in Midden- en Oost-Europa
De Nederlandse vliegtuigpassagier zoekt meer en meer in Wenen, Praag en Krakow de authentieke Midden...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk