Geplaatst op: 04-09-2018
Auteur: Marc Gerlings

Drie musea dingen naar RAAK stimuleringsprijs voor toegankelijkheid

Drie musea dingen naar RAAK stimuleringsprijs voor toegankelijkheid
Boijmans van Beuningen. Foto: Oogfonds / RAAK Stimuleringsprijs. Fotograaf: Fred Ernst.
In Nederland zijn meer dan 250.000 mensen slechtziend of blind. Zij kunnen niet zoals anderen kijken naar kunstwerken, objecten of andere informatie in een museum. Met de RAAK Stimuleringsprijs, die voor de derde keer wordt uitgereikt, worden musea gestimuleerd om hun collectie toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. De prijs is een initiatief van het Oogfonds, het Van Abbemuseum en Stichting Dedicon en wordt ondersteund door verschillende fondsen.

De drie genomineerde musea voor 2018 zijn:

# Het Museon dingt mee met een zintuigprikkelende rondleiding langs uiteenlopende voorwerpen uit alle delen van de wereld op het gebied van natuur, cultuur en technologie op een plek die voor de meeste bezoekers verboden gebied is: het museumdepot.

# Het Verzetsmuseum Amsterdam hoopt te winnen met een zelfstandig te bezoeken nieuwe vaste opstelling vol tastbare objecten en verhaalfragmenten, die laten zien hoe Nederlanders worstelden met dilemma’s door onderdrukking tijdens de Tweede Wereldoorlog.

# Het Voerman Museum Hattem wil de hoofdprijs in de wacht slepen met een indoor-navigatie-app die afhankelijk van persoonlijke interesse informatie geeft over kunstwerken in de collectie. Daarbij wordt een aantal geschilderde landschappen vertaald naar geluidslandschappen.

Prijsuitreiking 8 oktober

Stemmen kan tot en met 7 oktober op www.raakstimuleringsprijs.nl. De prijsuitreiking vindt op 8 oktober 2018 plaats bij de winnaar van vorig jaar: Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Alle finalisten ontvangen een geldbedrag, reliëftekeningen en kennis van een specialist over het toegankelijk maken van een collectie
Trefwoorden: museum, cultuur, toegankelijkheid, handicap, beperking, recreatie, dagje uit
Vacature

||| Blogs |||

13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/05/19
Weer paviljoen Rijksmuseum op Zwarte Cross
Geen nieuws maar wel een mooie cross-over tussen musea en evenementen. Voor het tweede jaar heeft het Rijksmuseum een pop-up paviljoen op de Zwarte Cross.
17/05/19
Tentoonstelling Zeeuws Museum op drie locaties met fietstocht
Het Zeeuws Museum opent volgende week zaterdag een bijzondere tentoonstelling die niet ophoudt bij de muren van het museum. De tentoonstelling Nooit meer werken bestaat ook uit een fietstocht en tijdelijke locaties in andere gemeenten.
16/05/19
Geopark Peelhorst en Maasvallei gaat door
De provincie Noord-Brabant ondersteunt het initiatief van de streek om te komen tot het Geopark Pe...
16/05/19
Exclusief voor leden
David Lynch succes, 12.000 punten American Cherry Pie verkocht
Leisure, de combinatie van functies in de vrijetijdssector maakt dat de som van de bezoekers veel ...
15/05/19
Archeo Route Limburg wordt netwerk met 16 extra belevingsplekken
De Archeo Route Limburg laat de bezoeker verhalen ontdekken achter archeologische vondsten in Limbu...
10/05/19
Brabant maakt Tweede Wereldoorlog beleefbaar met Dilemma Doolhof
In Noord-Brabant wordt de herdenking van 75 jaar bevrijding bijzonder aangepakt met het project Brabant Remembers. Een van de icoonprojecten is het Dilemma Doolhof.
09/05/19
Exclusief voor leden
Scheepvaartmuseum verandert van koers
Twee nieuwe vaste presentaties. De nieuwe koers van Het Scheepvaartmuseum sluit aan bij de missie van het museum: Water verbindt werelden.
06/05/19
Exclusief voor leden
15 miljoen extra naar vieren bevrijding
Het kabinet wil 15 miljoen euro extra uittrekken voor het vieren van het bevrijdingsjaar 2019-2020.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk