Geplaatst op: 04-09-2018
Auteur: Marc Gerlings

Drie musea dingen naar RAAK stimuleringsprijs voor toegankelijkheid

Drie musea dingen naar RAAK stimuleringsprijs voor toegankelijkheid
Boijmans van Beuningen. Foto: Oogfonds / RAAK Stimuleringsprijs. Fotograaf: Fred Ernst.
In Nederland zijn meer dan 250.000 mensen slechtziend of blind. Zij kunnen niet zoals anderen kijken naar kunstwerken, objecten of andere informatie in een museum. Met de RAAK Stimuleringsprijs, die voor de derde keer wordt uitgereikt, worden musea gestimuleerd om hun collectie toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. De prijs is een initiatief van het Oogfonds, het Van Abbemuseum en Stichting Dedicon en wordt ondersteund door verschillende fondsen.

De drie genomineerde musea voor 2018 zijn:

# Het Museon dingt mee met een zintuigprikkelende rondleiding langs uiteenlopende voorwerpen uit alle delen van de wereld op het gebied van natuur, cultuur en technologie op een plek die voor de meeste bezoekers verboden gebied is: het museumdepot.

# Het Verzetsmuseum Amsterdam hoopt te winnen met een zelfstandig te bezoeken nieuwe vaste opstelling vol tastbare objecten en verhaalfragmenten, die laten zien hoe Nederlanders worstelden met dilemma’s door onderdrukking tijdens de Tweede Wereldoorlog.

# Het Voerman Museum Hattem wil de hoofdprijs in de wacht slepen met een indoor-navigatie-app die afhankelijk van persoonlijke interesse informatie geeft over kunstwerken in de collectie. Daarbij wordt een aantal geschilderde landschappen vertaald naar geluidslandschappen.

Prijsuitreiking 8 oktober

Stemmen kan tot en met 7 oktober op www.raakstimuleringsprijs.nl. De prijsuitreiking vindt op 8 oktober 2018 plaats bij de winnaar van vorig jaar: Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Alle finalisten ontvangen een geldbedrag, reliëftekeningen en kennis van een specialist over het toegankelijk maken van een collectie
Trefwoorden: museum, cultuur, toegankelijkheid, handicap, beperking, recreatie, dagje uit

||| Blogs |||

13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/12/18
Twee Tilburgse musea bieden kortingsactie
Musea werken vaak samen maar meestal niet in de verkoop van tickets. In Tilburg ligt dat anders deze...
10/12/18
Landgoed Keukenhof krijgt kerstprogrammering
Landgoed Keukenhof wordt in de maand december sfeervol in kerstsfeer gebracht met kerstbomen, planten en bloemarrangementen.
04/12/18
Wandelen rondom slot Zeist
In het kader van de campagne Utrechtse Kastelen en buitenplaatsen brengt RBT Heuvelrug & Vallei ...
29/11/18
Themajaar Rembrandt start met drie presentaties in buitenlandse musea
De start van het themajaar ‘Rembrandt & de Gouden Eeuw’ is op een sterke manier bij de buit...
27/11/18
Evenementen en reizen goed vertegenwoordigd bij SponsorRingen 2018
Maandag 26 november 2018 zijn voor de 19e keer de jaarlijkse SponsorRingen uitgereikt. Directeur S...
26/11/18
Fjoertoer Egmond groeit naar 10.000 deelnemers
Volgens opgave van organisator Le Champion stonden ruim 10.000 deelnemers aan de start van de 6e editie van wandelevenement Fjoertoer Egmond.
26/11/18
Exclusief voor leden
Giant sculpture als landmark in Kempense Heuvelrug
Dit artistieke landmark is het sluitstuk van de landschapsvisie en het toeristische meerjarenplan voor de Kempense Heuvelrug.
22/11/18
Exclusief voor leden
Vernieuwd Anne Frank Huis vertelt meer over de context
Het opvallendste punt in de nieuwe opzet is het omdraaien van de in- en uitgang. Daarachter vind je...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk