Geplaatst op: 26-07-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Staatssecretaris op werkbezoek: Overtourism en undertourism in één dag

Staatssecretaris op werkbezoek: Overtourism en undertourism in één dag
Begin juli bracht staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat een werkbezoek aan onze branche. Het doel was om zowel de consequenties van overtourism (Giethoorn) en undertourism (Werelderfgoed Schokland) te laten zien. Ze sprak daar met ondernemers en bewoners. Volgens Keijzer kan Nederland de verwachte groei van het aantal toeristen alleen goed opvangen als we bezoekers verleiden om ook naar minder bekende plekken in ons land te gaan.


Het werkbezoek was georganiseerd door NBTC die het belang van de sector onder de aandacht wilde brengen alsmede de uitdagingen waar de bestemming Nederland de komende jaren mee te maken krijgt. Ook wilde NBTC laten zien hoe toerisme niet zozeer een doel op zich is maar ook een oplossing kan zijn, bijvoorbeeld voor de uitdagingen die krimpregio’s hebben. "We hebben de HollandCity-strategie in de praktijk laten zien: de verhaallijnen, themajaren en districten komen voorbij in het programma en daarbij zijn ondernemers, overheden en bewoners betrokken.”


Mona Keijzer in Giethoorn


Toeristen verleiden minder bekende plekken te bezoeken

De staatssecretaris bracht eerst een bezoek aan Werelderfgoed Schokland in de provincie Flevoland. Het voormalige eiland is een Werelderfgoed maar trekt relatief weinig toeristen en is een voorbeeld van undertourism. Jaarlijks komen er slechts 35.000 toeristen en dat moeten er volgens Keijzer veel meer worden. De dag werd afgesloten in Giethoorn. Volgens Keijzer een prachtige plaats die zo langzamerhand tegen de grenzen oploopt van de leefbaarheid als het gaat over toerisme. "Hier denken we samen met ondernemers, bewoners, de provincie en de gemeente over de toekomst. Een toekomst waar ook de regio mee kan gaan profiteren van de toeristen.”


Mona Keijzer op Schokland


Volgens Keijzer kan Nederland de verwachte groei van het aantal toeristen alleen goed opvangen als we bezoekers verleiden om ook naar minder bekende plekken in ons land te gaan. "Daarvoor moeten we samenwerken: met provincies, gemeenten, ondernemers en vervoerders.” Keijzer plaatste ook enige nuance in het debat door aan te geven dat Nederland ook onverminderd populair is onder Nederlanders zelf. Zo komt de helft van de bezoekers uit eigen land. "De aanhoudende groei van toerisme biedt dus kansen voor de ondernemers, maar op enkele plaatsen wordt zichtbaar dat het groeiende toerisme en de populariteit van ons land ook een keerzijde heeft. Een betere spreiding van het aantal toeristen over Nederland is dus van belang.” Keijzer heeft de oplossingen niet in de achterzak en gaat samen met de branche op zoek naar oplossingen: "In oktober houden we een Toerisme Top en daar gaan we met alle provincies en gemeentes en ondernemers nadenken hoe we in Nederland de vruchten optimaal kunnen plukken van de groei van het toerisme.”


Toerisme Top

Het werkbezoek is georganiseerd in aanloop naar de Toerisme Top. De top is een initiatief van de provincie Overijssel en wordt ondersteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Op uitnodiging van de provincie Overijssel zijn wij op woensdag 10 oktober te gast in Deventer. Na een inspirerend plenair ochtenddeel willen we ’s middags tijdens break-out sessies in de historische binnenstad van Deventer met ondernemers, provincies, gemeenten en andere belangstellenden gericht werken aan de uitdagingen & kansen voor de bestemming Nederland in 2030. Het doel is tot een gezamenlijke aanpak te komen, zodat zo veel mogelijk steden en regio's kunnen profiteren van het groeiende toerisme, nationaal en internationaal.


Perspectief 2030

Parallel aan de Toerisme Top faciliteert NBTC daartoe het zogenaamde ´Perspectief 2030´, een gezamenlijke visie met initiële uitvoeringsagenda voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. De Toerisme Top neemt in deze co-creatie aanpak een belangrijke plek in, de contouren worden tijdens de top gepresenteerd.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/homepage/artikel/eerste-toerisme-top-in-overijssel.htm
Trefwoorden: toerisme, overtourism, undertourism, beleid

||| Blogs |||

24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/11/18
Nominaties voor innovatie award Horecava
Rookworst van damhert uit de duinen, composteerbare patatbakjes van suikerriet, medewerkers werven d...
16/11/18
Exclusief voor leden
Nieuw Vrijetijdsmerk voor alle Flevolanders
Visit Flevoland heeft een nieuw vrijetijdsmerk voor de provincie gelanceerd. Volgens deze destinati...
16/11/18
Exclusief voor leden
Eduard Pieter Oud stapt over naar Respons
De voormalig zakelijk directeur van Amsterdam Marketing wordt samen met de huidige directeur Lex Kruijver verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Respons.
16/11/18
Exclusief voor leden
Moeten we over naar een kilometerprijs voor vervoer?
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald wanneer het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat.
15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
15/11/18
Exclusief voor leden
Wat verwachten ondernemers in onze branche van 2019?
Ondernemers in de horeca zijn iets minder positief over de omzet voor 2019, maken zich zorgen over de arbeidsmarkt maar gaan wel meer investeren.
15/11/18
Hoever kun je de service aan boord uitkleden?
Nu luchtvaartmaatschappijen steeds meer concurreren op de kale vliegprijs, proberen ze hun verdienmodel overeind te houden met betaalde extra diensten. Maar wat vindt de passagier daarvan?
15/11/18
Nederlander boekt vaker vliegreis voor kerstbeleving in Midden- en Oost-Europa
De Nederlandse vliegtuigpassagier zoekt meer en meer in Wenen, Praag en Krakow de authentieke Midden...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk