Geplaatst op: 26-07-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Staatssecretaris op werkbezoek: Overtourism en undertourism in één dag

Staatssecretaris op werkbezoek: Overtourism en undertourism in één dag
Begin juli bracht staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat een werkbezoek aan onze branche. Het doel was om zowel de consequenties van overtourism (Giethoorn) en undertourism (Werelderfgoed Schokland) te laten zien. Ze sprak daar met ondernemers en bewoners. Volgens Keijzer kan Nederland de verwachte groei van het aantal toeristen alleen goed opvangen als we bezoekers verleiden om ook naar minder bekende plekken in ons land te gaan.


Het werkbezoek was georganiseerd door NBTC die het belang van de sector onder de aandacht wilde brengen alsmede de uitdagingen waar de bestemming Nederland de komende jaren mee te maken krijgt. Ook wilde NBTC laten zien hoe toerisme niet zozeer een doel op zich is maar ook een oplossing kan zijn, bijvoorbeeld voor de uitdagingen die krimpregio’s hebben. "We hebben de HollandCity-strategie in de praktijk laten zien: de verhaallijnen, themajaren en districten komen voorbij in het programma en daarbij zijn ondernemers, overheden en bewoners betrokken.”


Mona Keijzer in Giethoorn


Toeristen verleiden minder bekende plekken te bezoeken

De staatssecretaris bracht eerst een bezoek aan Werelderfgoed Schokland in de provincie Flevoland. Het voormalige eiland is een Werelderfgoed maar trekt relatief weinig toeristen en is een voorbeeld van undertourism. Jaarlijks komen er slechts 35.000 toeristen en dat moeten er volgens Keijzer veel meer worden. De dag werd afgesloten in Giethoorn. Volgens Keijzer een prachtige plaats die zo langzamerhand tegen de grenzen oploopt van de leefbaarheid als het gaat over toerisme. "Hier denken we samen met ondernemers, bewoners, de provincie en de gemeente over de toekomst. Een toekomst waar ook de regio mee kan gaan profiteren van de toeristen.”


Mona Keijzer op Schokland


Volgens Keijzer kan Nederland de verwachte groei van het aantal toeristen alleen goed opvangen als we bezoekers verleiden om ook naar minder bekende plekken in ons land te gaan. "Daarvoor moeten we samenwerken: met provincies, gemeenten, ondernemers en vervoerders.” Keijzer plaatste ook enige nuance in het debat door aan te geven dat Nederland ook onverminderd populair is onder Nederlanders zelf. Zo komt de helft van de bezoekers uit eigen land. "De aanhoudende groei van toerisme biedt dus kansen voor de ondernemers, maar op enkele plaatsen wordt zichtbaar dat het groeiende toerisme en de populariteit van ons land ook een keerzijde heeft. Een betere spreiding van het aantal toeristen over Nederland is dus van belang.” Keijzer heeft de oplossingen niet in de achterzak en gaat samen met de branche op zoek naar oplossingen: "In oktober houden we een Toerisme Top en daar gaan we met alle provincies en gemeentes en ondernemers nadenken hoe we in Nederland de vruchten optimaal kunnen plukken van de groei van het toerisme.”


Toerisme Top

Het werkbezoek is georganiseerd in aanloop naar de Toerisme Top. De top is een initiatief van de provincie Overijssel en wordt ondersteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Op uitnodiging van de provincie Overijssel zijn wij op woensdag 10 oktober te gast in Deventer. Na een inspirerend plenair ochtenddeel willen we ’s middags tijdens break-out sessies in de historische binnenstad van Deventer met ondernemers, provincies, gemeenten en andere belangstellenden gericht werken aan de uitdagingen & kansen voor de bestemming Nederland in 2030. Het doel is tot een gezamenlijke aanpak te komen, zodat zo veel mogelijk steden en regio's kunnen profiteren van het groeiende toerisme, nationaal en internationaal.


Perspectief 2030

Parallel aan de Toerisme Top faciliteert NBTC daartoe het zogenaamde ´Perspectief 2030´, een gezamenlijke visie met initiële uitvoeringsagenda voor de duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. De Toerisme Top neemt in deze co-creatie aanpak een belangrijke plek in, de contouren worden tijdens de top gepresenteerd.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/homepage/artikel/eerste-toerisme-top-in-overijssel.htm
Trefwoorden: toerisme, overtourism, undertourism, beleid

||| Blogs |||

14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/19
Consumentenvertrouwen negatief
Het consumentenvertrouwen is voor het eerst sinds februari 2015 negatief.
20/02/19
Exclusief voor leden
Dunkin’ Donuts ook in Nederland verder onder naam Dunkin’
De koffie- en donutgigant verandert haar naam naar Dunkin’. Visueel verandert weinig, het vertrouwde ronde lettertype blijft.
20/02/19
Negen Munckhof touringcarchauffeurs ontvangen IRU diploma
Negen touringcarchauffeurs van Munckhof hebben de IRU onderscheiding in ontvangst genomen.
20/02/19
WO I-herdenking trekt 3 miljoen bezoekers naar Westhoek
Voor de herdenking van Wereldoorlog I noteerde het kenniscentrum van Westtoer 2,8 miljoen WO I-herdenkingsbezoekers. Waar kwamen ze vandaan en hoe gaat Toerisme Vlaanderen nu verder met dit thema?
19/02/19
Nieuwe accommodaties op Camping Bakkum
Vanaf april 2019 staan er twee nieuwe type accommodaties op Camping Bakkum; Duinroos en Duinzicht. E...
19/02/19
Wolven vestigen zich op de Veluwe
Op de Noord-Veluwe zijn nu ook DNA-sporen gevonden van een mannetjeswolf.
19/02/19
Infocentrum WO2 Nijmegen op 23 februari open
Op 23 februari 2019 opent het Infocentrum WO2 Nijmegen vanaf 13.30 uur de deuren voor het grote publiek.
19/02/19
Exclusief voor leden
Merknaam Carlson Wagonlit Travel vereenvoudigd naar CWT
In het vakgebied werd al vaak de naam CWT gebruikt maar nu is het ook officieel de merknaam.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk