Geplaatst op: 19-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp

Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp
Foto: Novotel Amsterdam Schiphol Airport

Al jaren zitten de hotels in Amsterdam en omgeving overvol en wijken bezoekers aan de hoofdstad vaker en verder uit. Waar de maanden juli en augustus vroeger voor lege kamers in de business hotels buiten Amsterdam zorgden, is dat tegenwoordig wel anders. Zo kent Novotel Amsterdam Schiphol Airport in Hoofddorp gedurende het grootste deel van het jaar inmiddels een bezettingsgraad van meer dan 90% en lijkt het alleen nog maar drukker te worden.


Geen lege hotelkamers in de laagseizoenen of weekends en ook veel zakelijke bezoekers en bijeenkomsten in de zomer. Dat is vooral hetgeen wat General Manager Floris Licht van Novotel Amsterdam Schiphol Airport merkt. Een unicum.

"Voorheen waren we als hotel voor vooral de zakelijke markt in het weekend blij met een bezetting van 40 - 50%. Dat is nu allang niet meer zo. Nu is een bezettingsgraad van 90% de nieuwe norm, ook in het weekend en in de maanden juli en augustus. Daarnaast zijn we de zomermaanden druk met veel zakelijke events en meetings. De laagseizoenen worden dus steeds korter."

Druk op hotels neemt toe

De reden voor de hogere bezetting ligt volgens Licht voor de hand: "Bezoeken aan de stad Amsterdam nemen alsmaar toe en daarmee ook de druk op de hotels.” Daarbij komt dat de gemeente Amsterdam momenteel een actief beleid voert om het aantal toeristen in het centrum terug te dringen. Een hotelstop en extra beperkingen voor airbnb’s zijn hier een onderdeel van. "Toch is Amsterdam vaak alsnog te vol en hectisch. Veel gasten vinden het dan ook heerlijk om na een dag in de stad nog even te kunnen ontspannen op ons rustige terras.”

Licht gaat verder: "Ook nemen steeds meer shortstayhotels, die voor langere periode aan expats verhuurd worden, de plek van reguliere hotels in. En alhoewel er al veel kamers in de regio’s buiten Amsterdam zijn bijgekomen, toch kan dit de alsmaar toenemende vraag gewoonweg niet bijhouden. Dus stijgen de prijzen. Genoeg aanleiding voor mensen om verder weg en in andere perioden te kijken. Dat geldt ook voor de zakelijke gasten en hun bijeenkomsten. Daarom zijn onze 314 kamers en andere faciliteiten nu ook in de zomer vaak volgeboekt.”

Trefwoorden: hotel, trend, zomer, zakelijk reizen

CELTH
 






||| Nieuws |||

12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
11/04/24
Tilburg, Big Rivers Dordrecht en Utrecht Pride winnaars Nationale Evenementenprijzen
Allereerste Event Impact Award gaat naar Utrecht Pride. Big Rivers ervan door met de hoofdprijs van de Nationale Evenementenprijzen 2024
09/04/24
Lakenhal bestaat op 1 mei 150 jaar
Op 1 mei 2024 bestaat Museum De Lakenhal in Leiden 150 jaar: in 1874 werd de oude Laecken-Halle omgedoopt tot stadsmuseum van Leiden en geopend voor het grote publiek.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.
03/04/24
ACSI Kampeerreizen nieuwe sponsor NJBB
Per april 2024 heeft ACSI heeft een driejarige sponsorovereenkomst gesloten met de Nederlandse Jeu de Boules Bond, gericht op promotie onder kampeerliefhebbers.
03/04/24
Museale kastelen & historische buitenplaatsen ontvingen meer bezoekers in 2023 maar gaan geen zorgeloos 2024 in
Uit de jaarlijkse bezoekersenquête onder 82 KBL met een museale functie, heeft 69% vn de 36 respondenten in 2023 weer meer bezoekers ontvangen dan in 2022. Ze hebben geen gevolgen meer van de coronapandemie.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...