Geplaatst op: 19-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp

Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp
Foto: Novotel Amsterdam Schiphol Airport

Al jaren zitten de hotels in Amsterdam en omgeving overvol en wijken bezoekers aan de hoofdstad vaker en verder uit. Waar de maanden juli en augustus vroeger voor lege kamers in de business hotels buiten Amsterdam zorgden, is dat tegenwoordig wel anders. Zo kent Novotel Amsterdam Schiphol Airport in Hoofddorp gedurende het grootste deel van het jaar inmiddels een bezettingsgraad van meer dan 90% en lijkt het alleen nog maar drukker te worden.


Geen lege hotelkamers in de laagseizoenen of weekends en ook veel zakelijke bezoekers en bijeenkomsten in de zomer. Dat is vooral hetgeen wat General Manager Floris Licht van Novotel Amsterdam Schiphol Airport merkt. Een unicum.

"Voorheen waren we als hotel voor vooral de zakelijke markt in het weekend blij met een bezetting van 40 - 50%. Dat is nu allang niet meer zo. Nu is een bezettingsgraad van 90% de nieuwe norm, ook in het weekend en in de maanden juli en augustus. Daarnaast zijn we de zomermaanden druk met veel zakelijke events en meetings. De laagseizoenen worden dus steeds korter."

Druk op hotels neemt toe

De reden voor de hogere bezetting ligt volgens Licht voor de hand: "Bezoeken aan de stad Amsterdam nemen alsmaar toe en daarmee ook de druk op de hotels.” Daarbij komt dat de gemeente Amsterdam momenteel een actief beleid voert om het aantal toeristen in het centrum terug te dringen. Een hotelstop en extra beperkingen voor airbnb’s zijn hier een onderdeel van. "Toch is Amsterdam vaak alsnog te vol en hectisch. Veel gasten vinden het dan ook heerlijk om na een dag in de stad nog even te kunnen ontspannen op ons rustige terras.”

Licht gaat verder: "Ook nemen steeds meer shortstayhotels, die voor langere periode aan expats verhuurd worden, de plek van reguliere hotels in. En alhoewel er al veel kamers in de regio’s buiten Amsterdam zijn bijgekomen, toch kan dit de alsmaar toenemende vraag gewoonweg niet bijhouden. Dus stijgen de prijzen. Genoeg aanleiding voor mensen om verder weg en in andere perioden te kijken. Dat geldt ook voor de zakelijke gasten en hun bijeenkomsten. Daarom zijn onze 314 kamers en andere faciliteiten nu ook in de zomer vaak volgeboekt.”

Trefwoorden: hotel, trend, zomer, zakelijk reizen

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.
03/04/24
ACSI Kampeerreizen nieuwe sponsor NJBB
Per april 2024 heeft ACSI heeft een driejarige sponsorovereenkomst gesloten met de Nederlandse Jeu de Boules Bond, gericht op promotie onder kampeerliefhebbers.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...