Geplaatst op: 19-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp

Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp
Foto: Novotel Amsterdam Schiphol Airport

Al jaren zitten de hotels in Amsterdam en omgeving overvol en wijken bezoekers aan de hoofdstad vaker en verder uit. Waar de maanden juli en augustus vroeger voor lege kamers in de business hotels buiten Amsterdam zorgden, is dat tegenwoordig wel anders. Zo kent Novotel Amsterdam Schiphol Airport in Hoofddorp gedurende het grootste deel van het jaar inmiddels een bezettingsgraad van meer dan 90% en lijkt het alleen nog maar drukker te worden.


Geen lege hotelkamers in de laagseizoenen of weekends en ook veel zakelijke bezoekers en bijeenkomsten in de zomer. Dat is vooral hetgeen wat General Manager Floris Licht van Novotel Amsterdam Schiphol Airport merkt. Een unicum.

"Voorheen waren we als hotel voor vooral de zakelijke markt in het weekend blij met een bezetting van 40 - 50%. Dat is nu allang niet meer zo. Nu is een bezettingsgraad van 90% de nieuwe norm, ook in het weekend en in de maanden juli en augustus. Daarnaast zijn we de zomermaanden druk met veel zakelijke events en meetings. De laagseizoenen worden dus steeds korter."

Druk op hotels neemt toe

De reden voor de hogere bezetting ligt volgens Licht voor de hand: "Bezoeken aan de stad Amsterdam nemen alsmaar toe en daarmee ook de druk op de hotels.” Daarbij komt dat de gemeente Amsterdam momenteel een actief beleid voert om het aantal toeristen in het centrum terug te dringen. Een hotelstop en extra beperkingen voor airbnb’s zijn hier een onderdeel van. "Toch is Amsterdam vaak alsnog te vol en hectisch. Veel gasten vinden het dan ook heerlijk om na een dag in de stad nog even te kunnen ontspannen op ons rustige terras.”

Licht gaat verder: "Ook nemen steeds meer shortstayhotels, die voor langere periode aan expats verhuurd worden, de plek van reguliere hotels in. En alhoewel er al veel kamers in de regio’s buiten Amsterdam zijn bijgekomen, toch kan dit de alsmaar toenemende vraag gewoonweg niet bijhouden. Dus stijgen de prijzen. Genoeg aanleiding voor mensen om verder weg en in andere perioden te kijken. Dat geldt ook voor de zakelijke gasten en hun bijeenkomsten. Daarom zijn onze 314 kamers en andere faciliteiten nu ook in de zomer vaak volgeboekt.”

Trefwoorden: hotel, trend, zomer, zakelijk reizen

||| Blogs |||

28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/19
Exclusief voor leden
Dunkin’ Donuts ook in Nederland verder onder naam Dunkin’
De koffie- en donutgigant verandert haar naam naar Dunkin’. Visueel verandert weinig, het vertrouwde ronde lettertype blijft.
19/02/19
Nieuwe accommodaties op Camping Bakkum
Vanaf april 2019 staan er twee nieuwe type accommodaties op Camping Bakkum; Duinroos en Duinzicht. E...
15/02/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen horeca groeit
Het ondernemersvertrouwen daalt voor het tweede kwartaal op rij. Opvallend is dat het ondernemersvertrouwen in de horeca na een eerdere daling in het vierde kwartaal van 2018 weer groeit.
12/02/19
Exclusief voor leden
Horeca park Weerterbergen omarmt Limburgse roots
Op het menu staan Limburgs zoervleisj en mosterdsoep, uit de tap vloeit lokaal bier. Aan de verbouwing van het Limburgs Café werkten voornamelijk regionale bedrijven mee.
12/02/19
Exclusief voor leden
Boeing 747 van Corendon wordt een 5D experience
Het vliegtuig later dit jaar omgebouwd tot een 5D-experience over de 747 en de geschiedenis van de luchtvaart.
08/02/19
Hoe maak je een succesvolle attractie?
Minstens 12 ondernemers, eigenaar van Mattel Play! Sevenum, Ronald Hoppzak en Tessa Maessen van attractiepark Toverland kunnen die grote vraag beantwoorden.
08/02/19
Hof van Saksen Academy gestart met  Drenthe College en Werkplein Drentsche Aa
Luxe vakantiepark Hof van Saksen, onderdeel van Landal GreenParks, is een eigen Hof van Saksen Academy gestart.
05/02/19
Vakbond wil ontslagbescherming in WAB aanhouden
De FNV roept de Tweede Kamer op vandaag niet in te stemmen met de aantasting van de ontslagbeschermi...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk