Geplaatst op: 18-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

Wat voor weer wil de Nederlandse toerist tijdens vakantie?

Wat voor weer wil de Nederlandse toerist tijdens vakantie?

Het hoogseizoen 2018 is begonnen en ondanks het heerlijke weer in Nederland vliegen er komende weken honderdduizenden mensen naar hun vakantiebestemming. Touroperator Corendon vroeg zich af: Wat vindt Nederland eigenlijk goed vakantieweer?

In totaal deden 1236 respondenten mee aan het onderzoek over hun voorkeuren wanneer het gaat om vakantie en klimaat. Wat blijkt? De favoriete temperatuur ligt tussen de 26 en 30 graden Celsius en gemiddeld zeven op tien vakantievierende Nederlanders vindt regen op de bestemming geen probleem. Hiervan is 46% het oneens met de stelling dat twee of meer dagen regenval hun vakantie zou verpesten. De overige 24% zegt dat regen hen niet veel uitmaakt.

Uit de analyse van reisorganisatie Corendon blijkt verder dat maar liefst 80% van de Flevolanders en 74% van de Utrechters regen niet zien als een domper op hun vakantie.Tegenover bijvoorbeeld nipt de helft (57%) van alle Drenten. Slechts 13% van alle Nederlanders blijft bij regen binnen bij hun geboekte accommodatie. Zij zeggen dan te gaan ontspannen, lezen of spelen spelletjes met hun reisgezelschap. Bijna de helft (47%) trekt er wel op uit, maar plant overdekte activiteiten zoals in musea en winkelcentra. Gemiddeld 40% van de respondenten zegt geplande activiteiten bij regen gewoon door te laten gaan, maar zich op het weer te kleden.


De favoriete vakantietemperatuur
Ondanks onze optimistische houding tegenover neerslag in ons vakantieland, kiest 74% toch liever voor zekerheid wanneer het aankomt op het klimaat op de vakantiebestemming. Dit mag niet te koel of regenachtig zijn. De meest gekozen favoriete vakantietemperatuur ligt dan ook tussen de 26 en 30 graden Celsius. Slechts 14% houdt juist rekening met een niet te warm of benauwd klimaat en 12% maakt het niet veel uit, zij passen de activiteiten aan op het klimaat van de bestemming waar zij naartoe willen.


Ouders denken dat kinderen zich bij elk klimaat kunnen vermaken
Gemiddeld vier op de tien ouders zeggen dat ze bang zijn dat hun kinderen zich bij slecht weer sneller gaan vervelen en dit de vakantiepret niet ten goede komt. Toch zegt 46% van de ouders, en hiermee het grootste deel, dat hun kinderen zich in ieder klimaat prima kunnen vermaken. Opvallend is dat mannen sneller denken dat de kinderen zich wel vermaken. Vrouwen denken over het algemeen vaker dat hun kroost zich gaat vervelen bij slecht weer.


Weer op bestemming bekend bij inpakken van koffers
Bij 71% van de vakantiegangers is het weer op de vakantiebestemming bekend voor zij hun koffer inpakken. De helft van hen weet welk klimaat ze kunnen verwachten en de andere helft controleert toch nog de weersverwachtingen online. Gemiddeld 19% pakt voldoende in om ook voorbereid te zijn op ander weer. Eén op tien verwacht op locatie wel iets te kunnen kopen wanneer het weer op vakantie tegenvalt.
Vacature

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/05/19
Beestachtig goede derde Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst
Brabantse gastvrijheid, een gevarieerd aanbod van sprekers en een boeiende rondleiding over Safaripa...
22/05/19
Trambaanfietsroute niet door beschermde natuurzones
De ontwikkeling van de Trambaanfietsroute maakt duidelijk dat niet zomaar fietsroutes door bijzonde...
22/05/19
Toerisme in Europa groeit stevig in eerste kwartaal 2019
De hoogste groeicijfers in het toerisme in het eerste kwartaal van 2019 worden behaald in Azië (+...
22/05/19
Exclusief voor leden
Grote controle en inval bij Oostappen
De Oostappen Groep ligt al enige tijd onder het vergrootglas van de autoriteiten. Dat resulteerde gisteren in doorzoekingen op het hoofdkantoor en diverse vakantieparken en kentekencontroles rond de parken.
21/05/19
ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien
Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme in Nederland ook in de komende jaren stijgen. De groei in de regio is sterker dan op de toeristische hotspots. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste Prognose Leisure 2019-2020.
21/05/19
Nieuwe natuurlijke accommodaties voor camping Bakkum
Op camping Bakkum zijn onder toeziend oog van de Estlandse ambassadeur twee nieuwe accommodaties officieel geopend.De houten huisjes zijn gebouwd door de Estlandse modulaire bouwer Harmet.
21/05/19
Weer paviljoen Rijksmuseum op Zwarte Cross
Geen nieuws maar wel een mooie cross-over tussen musea en evenementen. Voor het tweede jaar heeft het Rijksmuseum een pop-up paviljoen op de Zwarte Cross.
20/05/19
Songfestival als vliegwiel voor Holland City Strategie
NBTC Holland Marketing sprong vandaag al handig in op de overwinning van Duncan Laurence op het Songfestival. NBTC wil rond het Songfestival de minder bekende plekken van Nederland in de etalage zetten en hoopt dat het evenement als vliegwiel werkt voor de Holland City Strategie.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk