Geplaatst op: 17-07-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Airbnb beschuldigd van misleiding en oneerlijke handelspraktijken

Airbnb beschuldigd van misleiding en oneerlijke handelspraktijken
Photo by Erol Ahmed on Unsplash
Airbnb moet van de Europese Commissie de presentatie van haar prijzen en haar voorwaarden aanpassen. Verder moeten klanten beter beschermd worden tegen annuleringen door een eigenaar. Ook de algemene voorwaarden van Airbnb zijn onder de loep genomen en het bedrijf moet daar veel in veranderen. De handelswijze van Airbnb wordt door de Europese Commissie als oneerlijke handelspraktijk bestempeld, in de voorwaarden is op sommige punten sprake van misleiding op andere punten worden de rechten van consumenten geschonden.


Heel formeel betreft het hier geen aanwijzing van de Europese Commissie. Het betreft de samenwerkende nationale consumentenautoriteiten die samen met de Europese Commissie onder het framework van de Consumer Protection Cooperation hun aanpak coördineren om consumenten te beschermen tegen wijd verspreide inbreuken.


Toch is commissaris Jourová, Commissioner van Consumentenbescherming duidelijk: "Steeds meer consumenten boeken hun vakantieaccommodatie online en dit heeft vakantiegangers veel gebracht. Maar die populariteit kan geen excuus zijn om niet aan Europese regels te voldoen. Consumenten moeten eenvoudig kunnen zien wat ze moeten betalen en verwachten eerlijke regels rond annulering van de accommodatie door de eigenaar. Ik verwacht dat Airbnb snel met de juiste oplossingen komt.”


Oneerlijke handelspraktijk

Volgens de Commissie moeten consumenten bij de eerste presentatie van het aanbod al de totaalprijs kunnen zien zonder dat later bijkomende verplichte kosten worden gepresenteerd. Als het niet mogelijk is een totaalprijs te presenteren moet Airbnb bij het eerste aanbod duidelijk maken welke kosten er later in het boekingsproces nog bij komen. De manier waarop Airbnb nu prijzen presenteert wordt als een oneerlijke handelspraktijk gezien.


Misleiding

Verder moet Airnbnb op het platform duidelijk maken welk aanbod van particulieren is en welk aanbod van professionele verhuurders. De manier waarop Airbnb dit nu doet bestempelt de Commissie als misleiding. Airbnb moet aan de Commissie ook duidelijk maken of in de zoekresultaten gesponsorde content bovenaan komt te staan. Als dat zo is moet dat voor de consument duidelijk zijn.


Rechten consumenten geschonden

Verder moet bij de betaling die consumenten doen een duidelijk e-mailadres worden vermeld. Nu moeten consumenten die elders van de site halen of een Online Dispute Resolution (ODR) starten die ook te moeilijk is te vinden. In de algemene voorwaarden moet Airbnb verder het verschil in rechten tussen huurders en verhuurders duidelijker aangeven. Een groter probleem is dat in de algemene voorwaarden de suggestie wordt gewekt dat je alleen volgens Iers recht kunt procederen tegen Airbnb. Dat is onjuist, consumenten kunnen altijd in hun eigen land volgens de daar geldende rechten procederen. Ook de conditie dat gasten niet tegen hun host kunnen procederen als ze persoonlijke schade hebben ondervonden, is niet rechtsgeldig. Airbnb wordt gevraagd die passages uit haar voorwaarden te verwijderen. Ook rond het terugbetalen van de reissom zijn volgens de commissie de rechten tussen consument en Airbnb niet eerlijk verdeeld. Ook de bewijslast mag Airbnb in de algemene voorwaarden niet zodanig veranderen dat deze in strijd zijn met de wet.


Twee maanden reactietijd

Airbnb krijgt de gelegenheid binnen twee maanden op de zienswijze van de Commissie te reageren en aan te geven wat ze gaat veranderen op het platform en in de voorwaarden. Airbnb zegt in een reactie bij RTL de oproep van de Commissie serieus te nemen, de kritiekpunten te bekijken en samen te werken met de autoriteiten om die op te helderen.

Link: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-4453_en.htm
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, particuliere verhuur, airbnb, handhaving, regels, wetten, eu

||| Blogs |||

28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/03/19
Pannenkoekenrestaurants vooral populair in natuur- en toeristengebieden
Het aantal pannenkoekenrestaurants is de afgelopen tien jaar in Nederland gegroeid. Pannenkoekenrestaurants zijn sterk vertegenwoordigd in natuur- en toeristengebieden.
22/03/19
Wat moet je doen met de Informatieplicht Energiebesparing?
Bedrijven die jaarlijks meer dan 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas(equivalent) verbruiken moeten voor 1 juli van dit jaar in het eLoket van RVO rapporteren welke energiebesparende maatregelen zij hebben uitgevoerd.
21/03/19
Start veerboot naar Marker Wadden
Vanaf 20 april 2019 zorgt Natuurmonumenten voor een veerdienst naar Marker Wadden, de nieuwe groep n...
18/03/19
Exclusief voor leden
Rabobank: Minder uitbundige groei in horeca- en recreatiesector
De horeca- en recreatiesector maken de beste jaren ooit mee. Toch zijn er volgens Rabobank zorgen voor de toekomst.
18/03/19
Zorgen om explosieve groei horeca
Horeca Nederland maakt zich grote zorgen om de explosieve groei van het aanbod in de horeca. De brancheorganisatie roept in de aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen provincies regie te pakken om wildgroei te voorkomen.
18/03/19
Exclusief voor leden
Nationale Week zonder Vlees pakt breed de aandacht
De actieweek verdubbelt bijna de impact ten opzichte van vorig jaar.
15/03/19
Nieuwe hotelvleugel bij Preston Palace
Exact volgens planning wordt de vernieuwde hotelvleugel met 28 vernieuwde hotelkamers, goed voor 11...
14/03/19
Uniek in Nederland, 100 hotels onder één vlag
Na het bericht van de overname van vier City Resort Hotels door hotelketen Fletcher, vroegen we ons...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk