Geplaatst op: 17-07-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Airbnb beschuldigd van misleiding en oneerlijke handelspraktijken

Airbnb beschuldigd van misleiding en oneerlijke handelspraktijken
Photo by Erol Ahmed on Unsplash
Airbnb moet van de Europese Commissie de presentatie van haar prijzen en haar voorwaarden aanpassen. Verder moeten klanten beter beschermd worden tegen annuleringen door een eigenaar. Ook de algemene voorwaarden van Airbnb zijn onder de loep genomen en het bedrijf moet daar veel in veranderen. De handelswijze van Airbnb wordt door de Europese Commissie als oneerlijke handelspraktijk bestempeld, in de voorwaarden is op sommige punten sprake van misleiding op andere punten worden de rechten van consumenten geschonden.


Heel formeel betreft het hier geen aanwijzing van de Europese Commissie. Het betreft de samenwerkende nationale consumentenautoriteiten die samen met de Europese Commissie onder het framework van de Consumer Protection Cooperation hun aanpak coördineren om consumenten te beschermen tegen wijd verspreide inbreuken.


Toch is commissaris Jourová, Commissioner van Consumentenbescherming duidelijk: "Steeds meer consumenten boeken hun vakantieaccommodatie online en dit heeft vakantiegangers veel gebracht. Maar die populariteit kan geen excuus zijn om niet aan Europese regels te voldoen. Consumenten moeten eenvoudig kunnen zien wat ze moeten betalen en verwachten eerlijke regels rond annulering van de accommodatie door de eigenaar. Ik verwacht dat Airbnb snel met de juiste oplossingen komt.”


Oneerlijke handelspraktijk

Volgens de Commissie moeten consumenten bij de eerste presentatie van het aanbod al de totaalprijs kunnen zien zonder dat later bijkomende verplichte kosten worden gepresenteerd. Als het niet mogelijk is een totaalprijs te presenteren moet Airbnb bij het eerste aanbod duidelijk maken welke kosten er later in het boekingsproces nog bij komen. De manier waarop Airbnb nu prijzen presenteert wordt als een oneerlijke handelspraktijk gezien.


Misleiding

Verder moet Airnbnb op het platform duidelijk maken welk aanbod van particulieren is en welk aanbod van professionele verhuurders. De manier waarop Airbnb dit nu doet bestempelt de Commissie als misleiding. Airbnb moet aan de Commissie ook duidelijk maken of in de zoekresultaten gesponsorde content bovenaan komt te staan. Als dat zo is moet dat voor de consument duidelijk zijn.


Rechten consumenten geschonden

Verder moet bij de betaling die consumenten doen een duidelijk e-mailadres worden vermeld. Nu moeten consumenten die elders van de site halen of een Online Dispute Resolution (ODR) starten die ook te moeilijk is te vinden. In de algemene voorwaarden moet Airbnb verder het verschil in rechten tussen huurders en verhuurders duidelijker aangeven. Een groter probleem is dat in de algemene voorwaarden de suggestie wordt gewekt dat je alleen volgens Iers recht kunt procederen tegen Airbnb. Dat is onjuist, consumenten kunnen altijd in hun eigen land volgens de daar geldende rechten procederen. Ook de conditie dat gasten niet tegen hun host kunnen procederen als ze persoonlijke schade hebben ondervonden, is niet rechtsgeldig. Airbnb wordt gevraagd die passages uit haar voorwaarden te verwijderen. Ook rond het terugbetalen van de reissom zijn volgens de commissie de rechten tussen consument en Airbnb niet eerlijk verdeeld. Ook de bewijslast mag Airbnb in de algemene voorwaarden niet zodanig veranderen dat deze in strijd zijn met de wet.


Twee maanden reactietijd

Airbnb krijgt de gelegenheid binnen twee maanden op de zienswijze van de Commissie te reageren en aan te geven wat ze gaat veranderen op het platform en in de voorwaarden. Airbnb zegt in een reactie bij RTL de oproep van de Commissie serieus te nemen, de kritiekpunten te bekijken en samen te werken met de autoriteiten om die op te helderen.

Link: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-4453_en.htm
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, particuliere verhuur, airbnb, handhaving, regels, wetten, eu

||| Blogs |||

10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
03/05/17
Airbnb maakt beloftes niet waar
Airbnb maakt beloftes niet waar
03/05/17 · Horeca · Ton Vermeulen | Lees meer
Gisteren was in Amsterdam de presentatie van het onderzoek dat de Hotelschool The Hague samen met C...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
26/10/16
Where2bnb.com zoals Airbnb was bedoeld
Amsterdam is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws vanwege de drukte in de stad en ongebreid...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/11/18
Nominaties voor innovatie award Horecava
Rookworst van damhert uit de duinen, composteerbare patatbakjes van suikerriet, medewerkers werven d...
15/11/18
Exclusief voor leden
Wat verwachten ondernemers in onze branche van 2019?
Ondernemers in de horeca zijn iets minder positief over de omzet voor 2019, maken zich zorgen over de arbeidsmarkt maar gaan wel meer investeren.
15/11/18
FNV Horecabond en Temper verbreden samenwerking en gebruiksvergoeding verdwijnt
Eerder dit jaar zijn FNV Horeca en Temper een samenwerking gestart. Temper is een digitaal prikbord ...
14/11/18
Arbeidsmarkt net zo gespannen als tien jaar geleden (met video)
Leisure kampt met een stevig tekort aan goede werknemers.
14/11/18
Exclusief voor leden
Lucky wint Nightlife Award 2018
Lucky The Feelgood Provider mag zich de populairste club van Nederland noemen. De club uit Rijssen k...
09/11/18
Trendrapport Live 2018
Op maandagmiddag 19 november 2018 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT de tweede editie van Trendrapport Live. Op Trendrapport Live wordt je in één middag bij het CBS in Den Haag bijgepraat over de belangrijkste trends en ontwikkelingen die de sector raken en krijg je handvatten aangereikt om daarop in te spelen.
31/10/18
Nieuwe regiovoorzitter KHN Zeeland dicht op de politiek
Jacco de Lignie is maandag 29 oktober 2018 benoemd als regiovoorzitter van KHN Zeeland. Hij volgt Mi...
23/10/18
Exclusief voor leden
Tien nieuwe Cook’s Clubs van Thomas Cook
Reisbedrijf Thomas Cook wil met tien nieuwe Cook's Clubs een nieuwe doelgroep aantrekken. De eerste Cook's Club was een daverend succes.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk