Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten

Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten

De kritiek komt voort uit de stroomstoring in april. De gemeente Haarlemmermeer wil voortaan eerder opschalen omdat niet alleen passagiers stranden in de luchthaven maar ook gevaarlijke situaties op en rond de luchthaven ontstaan.

1) "Een incident bij een organisatie met de omvang van de internationale luchthaven Schiphol kan grote effecten hebben op de openbare orde en veiligheid, zowel in als om de luchthaven. Het verdient aanbeveling om tijdens een incident beter de impact op de omgeving van Schiphol in beeld te houden."


2) "In dit geval had er eerder opgeschaald kunnen en moeten worden. Die tijdige opschaling had op initiatief van Schiphol, de Koninklijke Marechaussee, de Veiligheidsregio Kennemerland of de gemeente kunnen plaatsvinden. Tevens moet de informatiedeling tussen alle partijen versterkt worden en is het aan te bevelen het Crisisbestrijdingsplan-Schiphol nader uit te werken met scenario´s op het gebied van de openbare orde en veiligheid."


Dit zijn twee conclusies uit de gezamenlijke evaluatie van Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio Kennemerland en de Koninklijke Marechaussee, naar aanleiding van de stroomstoring op zondag 29 april. De evaluatie werd uitgevoerd onder leiding van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement. Overigens meldt Schiphol de evaluatie niet op zijn eigen website.

Relativering
Uit de evaluatie blijkt ook dat alle betrokkenen onder bijzondere omstandigheden hebben gedaan wat nodig was. Binnen relatief korte tijd waren de grootste problemen verholpen, zonder dat zich noemenswaardige incidenten hebben voorgedaan. Het vliegverkeer en de afhandeling daarvan, kon dezelfde ochtend volledig worden hervat. De uitkomst en de genomen maatregelen waren, ook zonder de leerpunten die uit de evaluatie bleken, waarschijnlijk hetzelfde geweest.


Stroomstoring leidt tot volle wegen en stilstaande treinen
Als gevolg van een stroomstoring vielen in de vroege ochtend op 29 april 2018 check-in-systemen en vluchten uit op Schiphol. Hierdoor konden reizigersstromen niet worden verwerkt en ontstond grote drukte in de vertrekhallen. Om de reizigers zo goed mogelijk op te vangen en te helpen en om de openbare orde te handhaven, waren de toegangswegen afgesloten. Zodat de drukte op de luchthaven niet nog meer kon toenemen. Daarbij waren Schiphol en de Koninklijke Marechaussee er vooral op gericht om de veiligheidsrisico’s als gevolg van de overvolle vertrekhallen zo snel mogelijk te verminderen en de reizigersstroom goed te begeleiden. Helaas had dit tot gevolg dat omliggende snelwegen vol liepen en treinen op andere stations moesten stoppen.


Diverse bronnen meldden dat passagiers door bermen liepen om de vertrekhallen te bereiken. Dat leidde tot gevaarlijke verkeerssituatie.

Burgemeester Onno Hoes: "Zoals na ieder incident zijn er leerpunten. Daarom hebben we met de betrokken partijen Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio Kennemerland, de Koninklijke Marechaussee, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, het Openbaar Ministerie en de Nationale Politie en onder leiding van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement geëvalueerd. Daaruit zijn gezamenlijke aanbevelingen gekomen, die nu verwerkt worden."

Trefwoorden: vliegen, luchtvaart, toerisme, incident, opschalen

||| Blogs |||

24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/19
Negen Munckhof touringcarchauffeurs ontvangen IRU diploma
Negen touringcarchauffeurs van Munckhof hebben de IRU onderscheiding in ontvangst genomen.
19/02/19
Exclusief voor leden
Merknaam Carlson Wagonlit Travel vereenvoudigd naar CWT
In het vakgebied werd al vaak de naam CWT gebruikt maar nu is het ook officieel de merknaam.
18/02/19
Exclusief voor leden
Jaarcijfers Schiphol Group
De jaarcijfers van de Royal Schiphol Group met de verwachtingen van CEO Dick Benschop
15/02/19
Vragen over chroom 6 blootstelling monteurs Regional Jet Center KLM/Martinair
Vakbond FNV eist dat het Regional Jet Center (RJC) op Schiphol onmiddellijk openheid geeft over even...
14/02/19
TravelXL start met 17 vestigingen in België
TravelXL gaat over de grens. Om de positie in de Benelux te versterken is TravelXL met 17 vestiginge...
14/02/19
Exclusief voor leden
Maakt de motorfiets weer een bloeiperiode mee?
De verkoop van nieuwe motorfietsen is in 2018 voor het vijfde jaar op rij gegroeid en bereikte het h...
14/02/19
Exclusief voor leden
Naamsverandering GoEuro naar Omio
GoEuro, het Duitse boekingsplatform voor treinen, bussen en vluchten in Europa, heeft een nieuwe naa...
14/02/19
Koning aanwezig bij 100 jaar luchtvaart in Nederland
Zijne Majesteit de Koning is donderdagmiddag 14 maart aanwezig bij de viering van ‘100 jaar luchtv...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk