Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten

Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten

De kritiek komt voort uit de stroomstoring in april. De gemeente Haarlemmermeer wil voortaan eerder opschalen omdat niet alleen passagiers stranden in de luchthaven maar ook gevaarlijke situaties op en rond de luchthaven ontstaan.

1) "Een incident bij een organisatie met de omvang van de internationale luchthaven Schiphol kan grote effecten hebben op de openbare orde en veiligheid, zowel in als om de luchthaven. Het verdient aanbeveling om tijdens een incident beter de impact op de omgeving van Schiphol in beeld te houden."


2) "In dit geval had er eerder opgeschaald kunnen en moeten worden. Die tijdige opschaling had op initiatief van Schiphol, de Koninklijke Marechaussee, de Veiligheidsregio Kennemerland of de gemeente kunnen plaatsvinden. Tevens moet de informatiedeling tussen alle partijen versterkt worden en is het aan te bevelen het Crisisbestrijdingsplan-Schiphol nader uit te werken met scenario´s op het gebied van de openbare orde en veiligheid."


Dit zijn twee conclusies uit de gezamenlijke evaluatie van Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio Kennemerland en de Koninklijke Marechaussee, naar aanleiding van de stroomstoring op zondag 29 april. De evaluatie werd uitgevoerd onder leiding van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement. Overigens meldt Schiphol de evaluatie niet op zijn eigen website.

Relativering
Uit de evaluatie blijkt ook dat alle betrokkenen onder bijzondere omstandigheden hebben gedaan wat nodig was. Binnen relatief korte tijd waren de grootste problemen verholpen, zonder dat zich noemenswaardige incidenten hebben voorgedaan. Het vliegverkeer en de afhandeling daarvan, kon dezelfde ochtend volledig worden hervat. De uitkomst en de genomen maatregelen waren, ook zonder de leerpunten die uit de evaluatie bleken, waarschijnlijk hetzelfde geweest.


Stroomstoring leidt tot volle wegen en stilstaande treinen
Als gevolg van een stroomstoring vielen in de vroege ochtend op 29 april 2018 check-in-systemen en vluchten uit op Schiphol. Hierdoor konden reizigersstromen niet worden verwerkt en ontstond grote drukte in de vertrekhallen. Om de reizigers zo goed mogelijk op te vangen en te helpen en om de openbare orde te handhaven, waren de toegangswegen afgesloten. Zodat de drukte op de luchthaven niet nog meer kon toenemen. Daarbij waren Schiphol en de Koninklijke Marechaussee er vooral op gericht om de veiligheidsrisico’s als gevolg van de overvolle vertrekhallen zo snel mogelijk te verminderen en de reizigersstroom goed te begeleiden. Helaas had dit tot gevolg dat omliggende snelwegen vol liepen en treinen op andere stations moesten stoppen.


Diverse bronnen meldden dat passagiers door bermen liepen om de vertrekhallen te bereiken. Dat leidde tot gevaarlijke verkeerssituatie.

Burgemeester Onno Hoes: "Zoals na ieder incident zijn er leerpunten. Daarom hebben we met de betrokken partijen Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio Kennemerland, de Koninklijke Marechaussee, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, het Openbaar Ministerie en de Nationale Politie en onder leiding van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement geëvalueerd. Daaruit zijn gezamenlijke aanbevelingen gekomen, die nu verwerkt worden."

Trefwoorden: vliegen, luchtvaart, toerisme, incident, opschalen

||| Blogs |||

21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/18
Exclusief voor leden
Maastricht Airport relatief snelste groeier door Corendon
Op de luchthaven waren in het tweede kwartaal van 2018, 49 procent meer reizigers.
21/09/18
TUI eerste plaats in e-commerce
TUI Nederland is trotse aanvoerder van de Travel top 25 van Twinkle e-commerce top 100.
21/09/18
BTW verhoging openbaar vervoer heeft invloed
Stijgt het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent, dan neemt daardoor naar verwachting het aantal ger...
19/09/18
Trend: Fors meer vraag naar vakantie najaar 2018
Het najaar van 2018 wordt een tijd van forse groei voor het uitgaand toerisme. Cijfers van touroperator TUI en aanbieder van vliegreizen Vliegtickets.nl wijzen daarop.
19/09/18
Exclusief voor leden
Samenwerking luchtvaart en Brussels Airport in verbetering kwaliteit milieu
Belgocontrol, Brussels Airport Company, Brussels Airlines, TUI fly en DHL Express tekenen samenwerkingsovereenkomst voor de verlaging van de druk op het milieu.
17/09/18
Opvallende ontvangst cruiseschip in Sydney (video)
Het nieuwe cruiseschip Majestic Princess werd in Sydney in de haven ontvangen met een baan van licht en vlammen.
17/09/18
Air Miles worden ingewisseld
Per 1 november 2018 vervallen de eerste Air Miles die vijf jaar geleden of langer zijn uitgegeven.
13/09/18
Exclusief voor leden
Groeiend toerisme 7% meer hulpvragen
De ANWB Alarmcentrale kreeg deze zomer 7 % meer hulpvragen dan in 2017. Dat leidde tot bijna 700.000 telefoontjes van vakantiegangers uit binnen- en buitenland.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk