Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten

Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten

De kritiek komt voort uit de stroomstoring in april. De gemeente Haarlemmermeer wil voortaan eerder opschalen omdat niet alleen passagiers stranden in de luchthaven maar ook gevaarlijke situaties op en rond de luchthaven ontstaan.

1) "Een incident bij een organisatie met de omvang van de internationale luchthaven Schiphol kan grote effecten hebben op de openbare orde en veiligheid, zowel in als om de luchthaven. Het verdient aanbeveling om tijdens een incident beter de impact op de omgeving van Schiphol in beeld te houden."


2) "In dit geval had er eerder opgeschaald kunnen en moeten worden. Die tijdige opschaling had op initiatief van Schiphol, de Koninklijke Marechaussee, de Veiligheidsregio Kennemerland of de gemeente kunnen plaatsvinden. Tevens moet de informatiedeling tussen alle partijen versterkt worden en is het aan te bevelen het Crisisbestrijdingsplan-Schiphol nader uit te werken met scenario´s op het gebied van de openbare orde en veiligheid."


Dit zijn twee conclusies uit de gezamenlijke evaluatie van Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio Kennemerland en de Koninklijke Marechaussee, naar aanleiding van de stroomstoring op zondag 29 april. De evaluatie werd uitgevoerd onder leiding van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement. Overigens meldt Schiphol de evaluatie niet op zijn eigen website.

Relativering
Uit de evaluatie blijkt ook dat alle betrokkenen onder bijzondere omstandigheden hebben gedaan wat nodig was. Binnen relatief korte tijd waren de grootste problemen verholpen, zonder dat zich noemenswaardige incidenten hebben voorgedaan. Het vliegverkeer en de afhandeling daarvan, kon dezelfde ochtend volledig worden hervat. De uitkomst en de genomen maatregelen waren, ook zonder de leerpunten die uit de evaluatie bleken, waarschijnlijk hetzelfde geweest.


Stroomstoring leidt tot volle wegen en stilstaande treinen
Als gevolg van een stroomstoring vielen in de vroege ochtend op 29 april 2018 check-in-systemen en vluchten uit op Schiphol. Hierdoor konden reizigersstromen niet worden verwerkt en ontstond grote drukte in de vertrekhallen. Om de reizigers zo goed mogelijk op te vangen en te helpen en om de openbare orde te handhaven, waren de toegangswegen afgesloten. Zodat de drukte op de luchthaven niet nog meer kon toenemen. Daarbij waren Schiphol en de Koninklijke Marechaussee er vooral op gericht om de veiligheidsrisico’s als gevolg van de overvolle vertrekhallen zo snel mogelijk te verminderen en de reizigersstroom goed te begeleiden. Helaas had dit tot gevolg dat omliggende snelwegen vol liepen en treinen op andere stations moesten stoppen.


Diverse bronnen meldden dat passagiers door bermen liepen om de vertrekhallen te bereiken. Dat leidde tot gevaarlijke verkeerssituatie.

Burgemeester Onno Hoes: "Zoals na ieder incident zijn er leerpunten. Daarom hebben we met de betrokken partijen Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio Kennemerland, de Koninklijke Marechaussee, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, het Openbaar Ministerie en de Nationale Politie en onder leiding van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement geëvalueerd. Daaruit zijn gezamenlijke aanbevelingen gekomen, die nu verwerkt worden."

Trefwoorden: vliegen, luchtvaart, toerisme, incident, opschalen

||| Blogs |||

21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/11/18
Exclusief voor leden
Moeten we over naar een kilometerprijs voor vervoer?
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald wanneer het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat.
15/11/18
Hoever kun je de service aan boord uitkleden?
Nu luchtvaartmaatschappijen steeds meer concurreren op de kale vliegprijs, proberen ze hun verdienmodel overeind te houden met betaalde extra diensten. Maar wat vindt de passagier daarvan?
15/11/18
Nederlander boekt vaker vliegreis voor kerstbeleving in Midden- en Oost-Europa
De Nederlandse vliegtuigpassagier zoekt meer en meer in Wenen, Praag en Krakow de authentieke Midden...
14/11/18
Secret Escapes neemt Travel Bird over
Niet al het personeel wordt overgenomen, voor maar enkele tientallen mensen is plek bij de nieuwe eigenaar.
13/11/18
Nieuwe CEO easyJet voor ontwikkeling easyJet Holidays
Luchtvaartmaatschappij easyJet, meldt dat Garry Wilson is toegetreden tot het bedrijf als CEO van e...
12/11/18
Exclusief voor leden
KLM sponsort Urban Trail Series omdat meer klanten hardlopen
Luchtvaartbedrijf KLM verbindt zich de komende drie jaar als titelsponsor aan de Urban Trail Series.
09/11/18
Trendrapport Live 2018
Op maandagmiddag 19 november 2018 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT de tweede editie van Trendrapport Live. Op Trendrapport Live wordt je in één middag bij het CBS in Den Haag bijgepraat over de belangrijkste trends en ontwikkelingen die de sector raken en krijg je handvatten aangereikt om daarop in te spelen.
09/11/18
Faillissement TravelBird biedt kansen voor Nederlandse vestiging Holidayguru
Het spreekwoord ‘de een zijn dood, de ander zijn brood’ is wel van toepassing op de plannen van...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk