Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten

Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten

De kritiek komt voort uit de stroomstoring in april. De gemeente Haarlemmermeer wil voortaan eerder opschalen omdat niet alleen passagiers stranden in de luchthaven maar ook gevaarlijke situaties op en rond de luchthaven ontstaan.

1) "Een incident bij een organisatie met de omvang van de internationale luchthaven Schiphol kan grote effecten hebben op de openbare orde en veiligheid, zowel in als om de luchthaven. Het verdient aanbeveling om tijdens een incident beter de impact op de omgeving van Schiphol in beeld te houden."


2) "In dit geval had er eerder opgeschaald kunnen en moeten worden. Die tijdige opschaling had op initiatief van Schiphol, de Koninklijke Marechaussee, de Veiligheidsregio Kennemerland of de gemeente kunnen plaatsvinden. Tevens moet de informatiedeling tussen alle partijen versterkt worden en is het aan te bevelen het Crisisbestrijdingsplan-Schiphol nader uit te werken met scenario´s op het gebied van de openbare orde en veiligheid."


Dit zijn twee conclusies uit de gezamenlijke evaluatie van Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio Kennemerland en de Koninklijke Marechaussee, naar aanleiding van de stroomstoring op zondag 29 april. De evaluatie werd uitgevoerd onder leiding van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement. Overigens meldt Schiphol de evaluatie niet op zijn eigen website.

Relativering
Uit de evaluatie blijkt ook dat alle betrokkenen onder bijzondere omstandigheden hebben gedaan wat nodig was. Binnen relatief korte tijd waren de grootste problemen verholpen, zonder dat zich noemenswaardige incidenten hebben voorgedaan. Het vliegverkeer en de afhandeling daarvan, kon dezelfde ochtend volledig worden hervat. De uitkomst en de genomen maatregelen waren, ook zonder de leerpunten die uit de evaluatie bleken, waarschijnlijk hetzelfde geweest.


Stroomstoring leidt tot volle wegen en stilstaande treinen
Als gevolg van een stroomstoring vielen in de vroege ochtend op 29 april 2018 check-in-systemen en vluchten uit op Schiphol. Hierdoor konden reizigersstromen niet worden verwerkt en ontstond grote drukte in de vertrekhallen. Om de reizigers zo goed mogelijk op te vangen en te helpen en om de openbare orde te handhaven, waren de toegangswegen afgesloten. Zodat de drukte op de luchthaven niet nog meer kon toenemen. Daarbij waren Schiphol en de Koninklijke Marechaussee er vooral op gericht om de veiligheidsrisico’s als gevolg van de overvolle vertrekhallen zo snel mogelijk te verminderen en de reizigersstroom goed te begeleiden. Helaas had dit tot gevolg dat omliggende snelwegen vol liepen en treinen op andere stations moesten stoppen.


Diverse bronnen meldden dat passagiers door bermen liepen om de vertrekhallen te bereiken. Dat leidde tot gevaarlijke verkeerssituatie.

Burgemeester Onno Hoes: "Zoals na ieder incident zijn er leerpunten. Daarom hebben we met de betrokken partijen Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de Veiligheidsregio Kennemerland, de Koninklijke Marechaussee, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, het Openbaar Ministerie en de Nationale Politie en onder leiding van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement geëvalueerd. Daaruit zijn gezamenlijke aanbevelingen gekomen, die nu verwerkt worden."

Trefwoorden: vliegen, luchtvaart, toerisme, incident, opschalen

||| Blogs |||

10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
04/06/18
Het gaat weer goed met het toerisme!
Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen ...
28/05/18
Naar een Excellerende Gastvrijheidssector
CELTH is het Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector, met als doel het aanjagen van same...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/07/18
Omzet Scheveningse Pier groeit met 40%
Sinds heropening van De Pier in de zomer van 2015 gaat het goed met de Scheveningse iconische locat...
19/07/18
Booking bouwt campus in Amsterdam
Booking.com bouwt aan de oostelijke rand van het Oosterdokseiland in Amsterdam een eigen campus en v...
19/07/18
Drie kranen in actie voor bouw apenverblijf Blijdorp
Het nieuwe apenverblijf voor de gelada's in Blijdorp is bijna klaar, op de overspanning na. Op dit m...
19/07/18
Exclusief voor leden
Samenwerkingsverband Englands Coast verandert van pr-bureau
USP Marketing PR is aangesteld als PR bureau voor England’s Coast in Nederland. England’s Coas...
18/07/18
Nederlanders boeken 2,5% meer reizen; reisondernemers positief
Nederlanders boeken deze zomer 2,5% meer reizen bij ANVR reisbedrijven en geven per boeking ook me...
18/07/18
Drukke zomer voor watersportsector
Het aanhoudend fraaie zomerweer zorgt voor veel vraag naar verhuurboten en zeilkampen. Ook jachthave...
18/07/18
26 toeristische bedrijven ondersteunen Landschap Overijssel
Dat de aanwezige natuur en landschap in de omgeving van meerwaarde is voor de gast, is geen discussi...
18/07/18
Nieuwe website voor golftoerisme in en naar Nederland
Gisteren werd de website www.PlayGolfinHolland.nl gelanceerd; een online platform en loket voor gol...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk