Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Vakantiegarant aangepakt door ACM

Vakantiegarant aangepakt door ACM
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Vakantiegarant gesommeerd per direct te stoppen met het misleiden van consumenten. Doet Vakantiegarant dit niet, dan moet het bedrijf een dwangsom betalen van 2.500 euro per dag tot een maximum van 125.000 euro. De ACM ontving via haar loket ConsuWijzer veel meldingen van consumenten over dit bedrijf die zich door de telemarktingpraktijken misleid voelden.

Evert Jan Hummelen, plaatsvervangend directeur Consumenten van de ACM: "Consumenten zijn alleen gebonden aan een overeenkomst als de aanbieder zich aan de regels heeft gehouden. Als dat niet het geval is, is de overeenkomst niet tot stand gekomen en hoeft de consument ook niet te betalen.”


Hoe werkt Vakantiegarant?

Vakantiegarant. benadert telefonisch consumenten die in een enquête op internet hebben aangegeven interesse te hebben in reizen. Tijdens het telefoongesprek krijgen zij het aanbod dat zij voor twee weken een vakantiewoning in het buitenland kunnen huren voor 349 euro. Consumenten denken dat zij alleen maar hebben ingestemd met het ontvangen van extra informatie. Vervolgens ontvangen zij na enige weken een rekening van 349 euro. Volgens Vakantiegarant moeten zij betalen omdat zij telefonisch hebben ingestemd met het aanbod en geen gebruik hebben gemaakt van de wettelijke bedenktijd.


Waarom grijpt ACM in?

Bedrijven die hun diensten via de telefoon verkopen moeten zich aan de regels houden die consumenten beschermen. Zo moet het bedrijf duidelijk aangeven waarvoor hij belt, namelijk om iets te verkopen. Ook moet hij duidelijk melden wat hij aanbiedt. Hierbij moet hij alle relevante informatie verstrekken die de consument nodig heeft om een goede beslissing te kunnen nemen. Vakantiegarant vertelde aan het begin van het gesprek niet wat de reden van het telefoontje was. Ook was het volstrekt niet duidelijk over het aanbod.


Daarom sommeert de ACM het bedrijf consumenten niet langer te misleiden over de reden van het gesprek en het aanbod. In werkelijkheid kon de consument namelijk niet de vakantiewoning huren voor het genoemde bedrag, maar kan hij het bedrijf opdracht geven een vakantiewoning te zoeken met een korting van 20% op het huurbedrag. Consumenten wisten alleen niet waar die vakantiewoningen waren en wat ze kostten. Ook was het onduidelijk welk bedrijf precies achter deze praktijk zat, omdat het bedrijf niet gevestigd was op het adres dat op de website stond vermeld. Bij het sluiten van een overeenkomst is de aanbieder verplicht een geografisch vestigingsadres te vermelden waar consumenten terecht kunnen.


Het bedrijf achter Vakantiegarant, IHO, heeft aangegeven dat het inmiddels zijn werkzaamheden heeft gestaakt. De ACM zal dit controleren.


Waarom hoeven consumenten niet te betalen?

Omdat Vakantiegarant zich niet aan de regels heeft gehouden en consumenten niet de juiste informatie heeft verstrekt over het aanbod, heeft het bedrijf consumenten misleid. Consumenten die zijn ingegaan op het telefonische aanbod hebben geen rechtsgeldige overeenkomst afgesloten en hoeven daarom niet te betalen. Ook niet als zij daarna worden benaderd door een incassobureau.


Consumenten kunnen klachten melden bij ConsuWijzer , het consumentenloket van de ACM. Zij kunnen daar ook advies vragen wat zij kunnen doen als zij last hebben van telefonische verkopers en bij andere consumentenproblemen.
Trefwoorden: reisbranche, klachten, oneerlijke handelspraktijken, acm

||| Blogs |||

24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/11/18
Nominaties voor innovatie award Horecava
Rookworst van damhert uit de duinen, composteerbare patatbakjes van suikerriet, medewerkers werven d...
16/11/18
Exclusief voor leden
Nieuw Vrijetijdsmerk voor alle Flevolanders
Visit Flevoland heeft een nieuw vrijetijdsmerk voor de provincie gelanceerd. Volgens deze destinati...
16/11/18
Exclusief voor leden
Eduard Pieter Oud stapt over naar Respons
De voormalig zakelijk directeur van Amsterdam Marketing wordt samen met de huidige directeur Lex Kruijver verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Respons.
16/11/18
Exclusief voor leden
Moeten we over naar een kilometerprijs voor vervoer?
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald wanneer het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat.
15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
15/11/18
Exclusief voor leden
Wat verwachten ondernemers in onze branche van 2019?
Ondernemers in de horeca zijn iets minder positief over de omzet voor 2019, maken zich zorgen over de arbeidsmarkt maar gaan wel meer investeren.
15/11/18
Hoever kun je de service aan boord uitkleden?
Nu luchtvaartmaatschappijen steeds meer concurreren op de kale vliegprijs, proberen ze hun verdienmodel overeind te houden met betaalde extra diensten. Maar wat vindt de passagier daarvan?
15/11/18
Nederlander boekt vaker vliegreis voor kerstbeleving in Midden- en Oost-Europa
De Nederlandse vliegtuigpassagier zoekt meer en meer in Wenen, Praag en Krakow de authentieke Midden...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk