Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kerncijfers recreatief fietsen en wandelen bij elkaar gebracht

Kerncijfers recreatief fietsen en wandelen bij elkaar gebracht
Wandelnet en het Fietsplatform hebben actuele cijfers over wandelen en fietsen bij elkaar gebracht. Fietsen en wandelen zijn populaire vrijetijdsbestedingen. Het gaat van over 10,5 miljoen Nederlanders die wandelen voor het plezier (63%) en 8,2 miljoen Nederlanders die fietsen voor het plezier (49%). Ze maken jaarlijks bijna 634 miljoen fiets- of wandeltochten van minimaal een uur buiten de vakanties om.


De bestedingen tijdens het fietsen en wandelen zijn aanzienlijk. In totaal wordt ruim 1,4 miljard uitgegeven tijdens wandel- en fietsactiviteiten of aan vervoer ernaartoe. Interessant detail is dat 7% van de wandelingen langer is dan 15 kilometer, maar dat deze wandelingen goed zijn voor 30% van de wandeluitgaven.


Kerncijfers recreatief fietsen

  • Op jaarbasis wordt ruim € 534 miljoen besteed aan recreatief fietsen; € 251 miljoen aan binnenlandse fietsvakanties (CVO 2016) en € 283 miljoen tijdens fietsdagtochten (CVTO 2015).
  • Fietsers gaven in een jaar tijd € 186 miljoen uit aan consumpties tijdens het fietsen van een dagtocht. Dit is 66% van de bestedingen tijdens de fietsdagtocht.
  • Gemiddeld wordt € 1,46 per persoon per fietsdagtocht uitgegeven.
  • Tijdens een fietsvakantie (april-september 2016) gaven Nederlanders gemiddeld € 33,30 per persoon per dag uit, dit is 26% meer dan tijdens een gemiddelde binnenlandse vakantie (€ 26,40).

Kerncijfers recreatief wandelen

  • Tijdens 440,5 miljoen wandeltochten wordt € 302,8 miljoen euro besteed aan activiteiten en € 494 miljoen euro aan vervoer.
  • De belangrijkste wandelmotieven zijn buiten willen zijn (30%), ontspanning/hoofd leegmaken (23%) en het verbeteren van de conditie (13%).


Kennis bundelen en delen

Een van de kerntaken van Fietsplatform en Wandelnet is het beheren van de lange-afstandsnetwerken voor fietsen en wandelen. Ook adviseren zij regio’s bij beheer, onderhoud en (door)ontwikkeling van de regionale routenetwerken. Vanuit hun rol als landelijke kenniscoördinator verzamelen, bundelen en delen ze hun expertise met andere partijen die direct of indirect met fiets- en wandelrecreatie te maken hebben, zoals het toeristisch bedrijfsleven, terreinbeheerders en kennis- en onderzoeksinstellingen.



Link: https://www.fietsplatform.nl/fietsrecreatiemonitor/cijfers
Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, fietsen, economische betekenis, motieven

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...