Geplaatst op: 28-06-2018
Auteur: Marc Gerlings

Publiek helpt bij puzzel 2000 foto’s erfgoed Utrecht

Publiek helpt bij puzzel 2000 foto’s erfgoed Utrecht

De provincie Utrecht heeft enkele jaren geleden ongeveer 2.000 foto's vanuit de lucht laten maken van monumenten en andere (erfgoed)locaties met een belangrijke waarde. Een luchtfoto alleen zegt niet zoveel. Om ze goed te kunnen gebruiken, is het belangrijk om te omschrijven wat er op de foto’s te zien is, waar het vliegtuig met de fotograaf zich bevond en wat de kijkrichting in het gezichtsveld van de foto is. Daar wordt de hulp van het publiek bij gevraagd.


Alle omschreven foto’s zijn als open data beschikbaar. De provincie gaat de informatie bijvoorbeeld koppelen aan kaarten in de Cultuur Historische Atlas van de provincie en voegt zo een nieuwe informatielaag toe.


2.000 foto ‘op de kaart zetten’ is een flinke klus. Om dat karwei te kunnen klaren is de provincie de samenwerking met het online platform hetvolk.orgaangegaan. Dit platform faciliteert crowdsourcingsprojecten om data te ontsluiten. Hierdoor wordt het mogelijk om het verleden en cultureel erfgoed beter te beschrijven en verbinden. Dat doen zij met behulp van ‘the crowd’ oftewel ‘het volk’. Het volk zijn vrijwilligers die het leuk vinden om aan dergelijke projecten mee te werken. Zo maken vele handen licht werk.


Geïnteresseerden kunnen een account aanmaken via https://hetvolk.org/utrechtinvogelvlucht. Daarna kun je gelijk aan de slag. Op YouTube staat een instructiefilmpje.

Trefwoorden: erfgoed, monument, kaart

||| Blogs |||

06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/18
Aan de slag met jouw regio?
Ongeveer 500 vakgenoten reisden vorige week af naar Deventer voor de eerste Nationale ToerismeTop....
17/10/18
Grootste restauratie van het Rijksmuseum ooit: de Nachtwacht (Video)
Directeur Taco Dibbits legt het project uit in deze videopresentatie.
15/10/18
Leidse T rex trekt al 1 miljoen bezoekers
293.000 bezoekers in Leiden, 85.000 in Salzburg, 380.000 in Barcelona en tot nu toe 260.000 bezoekers in Parijs.
08/10/18
Utrechts Erfgoed wordt wereldberoemd met Swing by, Say hi
Op zaterdag 6 oktober was de feestelijke prijsuitreiking van de prijsvraag Utrecht Wereldberoemd. Va...
08/10/18
Kasteelpark Hof Ter Laken open
De Vlaamse gemeente Heist-op-den-Berg en Kempens Landschap openden op 7 oktober het park van Hof Ter Laken voor het publiek.
02/10/18
Exclusief voor leden
TextielMuseum wint internationale prijs met vernieuwend concept
Op 1 oktober won het TextielMuseum tijdens het ‘The Best in Heritage’ congres de ‘Project of Influence Award 2018’.
01/10/18
Exclusief voor leden
Eerste bezoekers gaan in Madurodam strijd aan met de Waterwolf
In Madurodam gingen dit weekend voor het eerst de deuren open van de nieuwe, spectaculaire indoor at...
28/09/18
Exclusief voor leden
Stunt van Toerisme Vlaanderen ‘Rubens vs. Facebook’ leidt tot doorbraak tegen artistieke censuur
Hoe Toerisme Vlaanderen met een ludiek filmpje waar Facebookgebruikers uit museumzalen met naakt werden verwijderd de techgigant aan tafel kreeg.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk