Geplaatst op: 27-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Inzicht in de vakantiegangers in de Vlaamse regio's

Inzicht in de vakantiegangers in de Vlaamse regio's
In Vlaanderen bleven 7,5 miljoen vakantiegangers overnachten in 2016. De Vlaamse regio's zijn goed voor 2,9 miljoen vakantiegangers (39%), dit is net iets meer dan de Kust (33%) en de vijf kunststeden (28%). De belangrijkste markten voor de Vlaamse regio's zijn het binnenland en Nederland, met samen 2,3 miljoen vakantiegangers. Populairste Vlaamse regio is Limburg met een aandeel van 42% in het aantal vakantiegangers. De Belgische en Nederlandse vakantiegangers besteedden samen 390 miljoen euro in de Vlaamse regio's in 2016.


Deze bevindingen maken deel uit van een nieuw onderzoek bij Vlaamse en Nederlandse vakantiegangers in hotels, gastenkamers, vakantiewoningen, campings en vakantieparken die verblijven in één van de 16 Vlaamse regio’s (Vlaanderen zonder de Kust en de Kunststeden). Opvallend zijn de grote verschillen in type gast, boekingsgedrag en activiteiten tussen de verschillende typen logies.


Op vakantie in Vlaanderen om te fietsen en te wandelen

De belangrijkste redenen om te kiezen voor een vakantie in één van de Vlaamse regio’s blijven de mogelijkheden tot een rustige vakantie (33%), de fiets- (32%) en wandelmogelijkheden (27%) en het landschap of de omgeving (29%). Bij de Nederlandse vakantiegangers spelen ook specifieke bezienswaardigheden (20%) of de vlotte bereikbaarheid (23%) mee. Om zich vooraf te informeren over de regio baseert de vakantieganger zich vaak op een eerder bezoek aan de regio (39%) of informatie van familie of vrienden (17%). Online kanalen zijn duidelijk belangrijker om zich vooraf te informeren (40%) dan brochures of drukwerk (17%). Bij de online kanalen zijn de website van het logies en de websites van

de toeristische regio’s of provincies de belangrijkste.


Voor de keuze van het logies is de ervaring van een eerder bezoek doorslaggevend (35%). Andere bepalende elementen zijn de aantrekkelijkheid van de regio (28%) en de prijs (26%). De vakantieganger in Vlaamse regio’s gaat graag op restaurant (51%) of iets gaan drinken (62%). Ook fiets- (35%) en wandeltochten (47%) komen vaak aan bod. Bij het maken van een fietstocht maakt 78% van de vakantiegangers gebruik van het fietsnetwerk. Bij de wandeltochten maakt men meer gebruik van de lusvormige wandelroutes (43%).


Elk logies trekt een specifiek publiek

De activiteiten tijdens een vakantie hangen samen met de logiesvorm waarin men verblijft. Ook het profiel van de vakantieganger verschilt naargelang de logiesvorm. Het typische publiek in hotels zijn koppels (48%), in één op drie gevallen 65 jaar of ouder (30%) en weinig kinderen (6%). Toch komt 46% in een ruimer gezelschap dan het gezin. 39% boekt het hotel een maand of korter voor vertrek. 23% boekt via een boekingssite. Bij de keuze van het hotel speelt de beleving in de (onmiddellijke) omgeving een belangrijkere rol. De hotelgast bezoekt vaker cultuurhistorische bezienswaardigheden (47%) en houdt ook van shoppen (29%). Een hotelgast besteedt gemiddeld 128 euro per persoon per nacht.


Net als in een hotel komen bij gastenkamers koppels vaak voor (49%), maar de kinderen jonger dan 18 jaar zijn hier beter vertegenwoordigd (12%). Gemiddeld reserveert men 2,5 maanden voor vertrek. 80% boekt rechtstreeks bij het logies en bij 61% is dit nog via telefoon of email. Ook hier speelt de beleving in de (onmiddellijke) omgeving een belangrijkere rol en worden cultuurhistorische bezienswaardigheden vaker bezocht (49%). 33% proeft van de streekproducten. Opvallend is dat 81% van de gasten specifieke informatie van de logiesuitbater krijgt. De gemiddelde besteding per persoon per nacht bij een gastenkamer is 110 euro.


In een vakantiewoning logeert men vooral met een gezelschap ruimer dan enkel het gezin (90%). Opvallend is dat vakantiewoningen vaak geboekt worden door 3-generatie-gezelschappen (kleinkinderen, ouders en grootouders) (42%). Bovendien is de vakantiewoning gemiddeld 7 maanden voor vertrek geboekt. Bij de keuze van de vakantiewoning is het aantal slaapkamers of bedden het belangrijkste criterium (50%), belangrijker dan de regio of de prijs. 80% maakt ook gebruik van informatie aanwezig in het logies, vooral van wandelkaarten. Bij een verblijf in een vakantiewoning maakt 71% één of meerdere wandeltochten. De gemiddelde besteding per persoon per nacht in een vakantiewoning is 47 euro.


Campings trekken een gevarieerd publiek, van jong tot oud: 32% zijn kinderen en 34% is ouder dan 50 jaar. 23% van de campinggasten komt met de kampeerauto. Het verblijf op een camping wordt gemiddeld 1,5 maand voor vertrek geboekt, bij 36% is dit zelfs één week of korter. 91% reserveert rechtstreeks bij het logies en 48% reserveert via de website van de camping. De campinggast gaat opvallend meer zwemmen (49%). Gemiddeld besteedt men 33 euro per persoon per nacht.


Bij vakantieparken zijn de kinderen het sterkst aanwezig: 40% is jonger dan 18 jaar. Met 7% zijn de 65+’ers het minst vertegenwoordigd. 37% boekt het verblijf een maand of korter voor vertrek. 91% reserveert rechtstreeks bij het park, meestal via de website (77%). Belangrijke redenen om voor het vakantiepark te kiezen zijn de (zwem)faciliteiten in het park en de kindvriendelijkheid. De belangrijkste activiteit is dan ook zwemmen (89%), maar ook uitrusten en niets (moeten) doen scoort hoog (52%). Gemiddeld besteedt men 61 euro per persoon per nacht.


Het onderzoek De recreatieve verblijfstoerist in de Vlaamse regio’s anno 2017 werd uitgevoerd door de vijf provinciale toeristische organisaties in 2017. Naast de globale resultaten voor alle Vlaamse regio’s samen heeft elke provinciale toeristische organisatie ook specifieke resultaten voor de provincie of voor de Vlaamse regio’s in hun provincie.

Trefwoorden: toerisme, belgie, vlaanderen

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.
15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...