Geplaatst op: 27-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Inzicht in de vakantiegangers in de Vlaamse regio's

Inzicht in de vakantiegangers in de Vlaamse regio's
In Vlaanderen bleven 7,5 miljoen vakantiegangers overnachten in 2016. De Vlaamse regio's zijn goed voor 2,9 miljoen vakantiegangers (39%), dit is net iets meer dan de Kust (33%) en de vijf kunststeden (28%). De belangrijkste markten voor de Vlaamse regio's zijn het binnenland en Nederland, met samen 2,3 miljoen vakantiegangers. Populairste Vlaamse regio is Limburg met een aandeel van 42% in het aantal vakantiegangers. De Belgische en Nederlandse vakantiegangers besteedden samen 390 miljoen euro in de Vlaamse regio's in 2016.


Deze bevindingen maken deel uit van een nieuw onderzoek bij Vlaamse en Nederlandse vakantiegangers in hotels, gastenkamers, vakantiewoningen, campings en vakantieparken die verblijven in één van de 16 Vlaamse regio’s (Vlaanderen zonder de Kust en de Kunststeden). Opvallend zijn de grote verschillen in type gast, boekingsgedrag en activiteiten tussen de verschillende typen logies.


Op vakantie in Vlaanderen om te fietsen en te wandelen

De belangrijkste redenen om te kiezen voor een vakantie in één van de Vlaamse regio’s blijven de mogelijkheden tot een rustige vakantie (33%), de fiets- (32%) en wandelmogelijkheden (27%) en het landschap of de omgeving (29%). Bij de Nederlandse vakantiegangers spelen ook specifieke bezienswaardigheden (20%) of de vlotte bereikbaarheid (23%) mee. Om zich vooraf te informeren over de regio baseert de vakantieganger zich vaak op een eerder bezoek aan de regio (39%) of informatie van familie of vrienden (17%). Online kanalen zijn duidelijk belangrijker om zich vooraf te informeren (40%) dan brochures of drukwerk (17%). Bij de online kanalen zijn de website van het logies en de websites van

de toeristische regio’s of provincies de belangrijkste.


Voor de keuze van het logies is de ervaring van een eerder bezoek doorslaggevend (35%). Andere bepalende elementen zijn de aantrekkelijkheid van de regio (28%) en de prijs (26%). De vakantieganger in Vlaamse regio’s gaat graag op restaurant (51%) of iets gaan drinken (62%). Ook fiets- (35%) en wandeltochten (47%) komen vaak aan bod. Bij het maken van een fietstocht maakt 78% van de vakantiegangers gebruik van het fietsnetwerk. Bij de wandeltochten maakt men meer gebruik van de lusvormige wandelroutes (43%).


Elk logies trekt een specifiek publiek

De activiteiten tijdens een vakantie hangen samen met de logiesvorm waarin men verblijft. Ook het profiel van de vakantieganger verschilt naargelang de logiesvorm. Het typische publiek in hotels zijn koppels (48%), in één op drie gevallen 65 jaar of ouder (30%) en weinig kinderen (6%). Toch komt 46% in een ruimer gezelschap dan het gezin. 39% boekt het hotel een maand of korter voor vertrek. 23% boekt via een boekingssite. Bij de keuze van het hotel speelt de beleving in de (onmiddellijke) omgeving een belangrijkere rol. De hotelgast bezoekt vaker cultuurhistorische bezienswaardigheden (47%) en houdt ook van shoppen (29%). Een hotelgast besteedt gemiddeld 128 euro per persoon per nacht.


Net als in een hotel komen bij gastenkamers koppels vaak voor (49%), maar de kinderen jonger dan 18 jaar zijn hier beter vertegenwoordigd (12%). Gemiddeld reserveert men 2,5 maanden voor vertrek. 80% boekt rechtstreeks bij het logies en bij 61% is dit nog via telefoon of email. Ook hier speelt de beleving in de (onmiddellijke) omgeving een belangrijkere rol en worden cultuurhistorische bezienswaardigheden vaker bezocht (49%). 33% proeft van de streekproducten. Opvallend is dat 81% van de gasten specifieke informatie van de logiesuitbater krijgt. De gemiddelde besteding per persoon per nacht bij een gastenkamer is 110 euro.


In een vakantiewoning logeert men vooral met een gezelschap ruimer dan enkel het gezin (90%). Opvallend is dat vakantiewoningen vaak geboekt worden door 3-generatie-gezelschappen (kleinkinderen, ouders en grootouders) (42%). Bovendien is de vakantiewoning gemiddeld 7 maanden voor vertrek geboekt. Bij de keuze van de vakantiewoning is het aantal slaapkamers of bedden het belangrijkste criterium (50%), belangrijker dan de regio of de prijs. 80% maakt ook gebruik van informatie aanwezig in het logies, vooral van wandelkaarten. Bij een verblijf in een vakantiewoning maakt 71% één of meerdere wandeltochten. De gemiddelde besteding per persoon per nacht in een vakantiewoning is 47 euro.


Campings trekken een gevarieerd publiek, van jong tot oud: 32% zijn kinderen en 34% is ouder dan 50 jaar. 23% van de campinggasten komt met de kampeerauto. Het verblijf op een camping wordt gemiddeld 1,5 maand voor vertrek geboekt, bij 36% is dit zelfs één week of korter. 91% reserveert rechtstreeks bij het logies en 48% reserveert via de website van de camping. De campinggast gaat opvallend meer zwemmen (49%). Gemiddeld besteedt men 33 euro per persoon per nacht.


Bij vakantieparken zijn de kinderen het sterkst aanwezig: 40% is jonger dan 18 jaar. Met 7% zijn de 65+’ers het minst vertegenwoordigd. 37% boekt het verblijf een maand of korter voor vertrek. 91% reserveert rechtstreeks bij het park, meestal via de website (77%). Belangrijke redenen om voor het vakantiepark te kiezen zijn de (zwem)faciliteiten in het park en de kindvriendelijkheid. De belangrijkste activiteit is dan ook zwemmen (89%), maar ook uitrusten en niets (moeten) doen scoort hoog (52%). Gemiddeld besteedt men 61 euro per persoon per nacht.


Het onderzoek De recreatieve verblijfstoerist in de Vlaamse regio’s anno 2017 werd uitgevoerd door de vijf provinciale toeristische organisaties in 2017. Naast de globale resultaten voor alle Vlaamse regio’s samen heeft elke provinciale toeristische organisatie ook specifieke resultaten voor de provincie of voor de Vlaamse regio’s in hun provincie.

Trefwoorden: toerisme, belgie, vlaanderen

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...