Geplaatst op: 26-06-2018
Auteur: Peter Horsten en Simon de Wijs
NHTV

Een podium voor duurzaamheid: daar zit muziek in

Popzalen sorteren voor op de toekomst

Een podium voor duurzaamheid: daar zit muziek in
Biobased muntje ontworpen en ontwikkeld in samenwerking met Material Sense LAB (Foto: Merijn Stitsen)
Duurzaamheid is een begrip dat je te pas en te onpas hoort en ook de link met cultuur of de popsector is langzaamaan geen vreemde meer. Zeker de laatste jaren lijkt die alleen maar intensiever te worden. Maar hoe ziet die connectie er dan precies uit en waarom komt die tot stand? Hoe krijgt duurzaamheid bij popzalen handen en voeten? Duurzaamheid kennen we vooral via planet. Denk aan afvalvermindering, energiebesparing, hergebruik water. Maar duurzaamheid is meer dan planet, ook people, profit en purpose hebben betrekking op duurzaamheid. In dit artikel dat eerder is verschenen in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 volgt een serie inspirerende en leerzame voorbeelden van popzalen die op het bredere spectrum van duurzaamheid actief zijn.


Koplopersgroep

Frans Verouden van Stichting Duurzaam Organiseren houdt zich bezig met de verduurzaming van de evenementen- en cultuursector. Hij geeft tijdens een expertmeeting op NHTV aan dat de reden om als cultuurpodium aan duurzaamheid te doen heel breed kan zijn. Sommige podia werken eraan vanwege het positieve effect op het imago of ter bevordering van de productiviteit van de medewerkers en de werksfeer. Andere podia doen het simpelweg omdat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben staan. Of ze werken aan duurzaamheid voor economisch gewin door bijvoorbeeld het binnenhalen van subsidies op duurzaamheidsactiviteiten. Ten slotte wordt externe dwang genoemd als de aanjager, bijvoorbeeld als overheden eisen stellen bij een aanbesteding, nieuwbouw of verbouw.


Stichting Duurzaam Organiseren werkt samen met een koplopersgroep van poppodia, die vooruitlopen wat betreft duurzaamheidsinitiatieven. Kennisdeling staat voorop. Het gaat hierbij over onder andere energiebesparing, afvalvermindering en inkoop. Om dat optimaal te organiseren, wordt behalve met de popzalen zelf ook samengewerkt met overheden, leveranciers en organisatoren. Binnen deze groep is een duurzaamheidsbarometer (zie www.duurzaamorganiseren.nl) ontwikkeld met certificering tot doel. Deze barometer biedt popzalen aanknopingspunten tot verbetering. Door bijvoorbeeld simpelweg energiegebruik in de gaten te houden (meten = weten) wordt duidelijk voor popzalen waar ‘quick wins’ te behalen zijn: lampen vervangen door led, bewegingssensoren voor de verlichting, de koelingen niet constant aan laten staan en de marketing volledig digitaal doen bijvoorbeeld.


Watt Rotterdam

Bewust beleid en actie op duurzaamheid door popzalen is niet nieuw, maar gaat ook nog niet heel ver terug. Watt Rotterdam was de eerste met een breed en doordacht plan op het gebied van duurzaamheid. Bij de opening in 2008 werd niet geschroomd Watt als ‘duurzaamste poppodium van Nederland’ neer te zetten met een spraakmakende duurzame energieopwekkende dansvloer (Studio Roosegaarde), gebruik van ledverlichting, ‘zero waste’ beleid bij de bar, inzet van recyclebekers en een ingenieuze ‘wc experience’ waar hergebruik van regenwater zichtbaar gemaakt werd. Het mag gezegd worden, Watt was er in vergelijking met andere Nederlandse popzalen vroeg bij, maar de organisatie was helaas geen lang leven beschoren. Een combinatie van geluidsoverlast, onder meer samenhangend met de klimaatinstallatie, tegenvallende bezoekcijfers en een daardoor gedwongen fusie, zorgden er mede voor dat in 2010 het faillissement werd aangevraagd.


Wat is nu, bijna 10 jaar later, de stand van zaken?

Je zou kunnen stellen dat (bijna) ieder zichzelf respecterend poppodium iets aan duurzaamheid doet. Paradiso in Amsterdam werkt bijvoorbeeld al jaren met ledverlichting, gebruikt waterloze herenurinoirs en recyclebekers. En zo werken de meeste podia tegenwoordig inmiddels wel aan energiebesparing en afvalbeperking en -verwerking.

Interessant is de boodschap die WORM uit Rotterdam op zijn website vermeldt: ‘Onze venue, shop en studio’s zijn gebouwd met recycled materiaal, onze installaties zijn energiezuinig en we voeden je met biologische dranken en spijzen. Je danst op gezandstraalde bureaubladen, je kijkt film vanuit afgedankte vliegtuigstoelen en bestelt een Gulpener biertje aan een bar van verroeste fabrieksdeuren. De volgende dag verwarmen we ons kantoor met de warmte die je ’s nachts eruit gedanst hebt.’


Sinds eind jaren ’90 zijn er meer dan 50 popzalen in Nederland bijgekomen of verbouwd. Denk aan de recente verbouwing van 013 in Tilburg of de oplevering van Tivoli Vredenburg in Utrecht. Je ziet bij de recentere verbouwingen of nieuwbouw dat er al veel ‘bewuster’ en ‘betere’ energiekeuzes gemaakt zijn met isolatie of warmteopslag. Het beperken van de voetafdruk van podia staat in bovenstaande voorbeelden veelal centraal. Hoe kan energiegebruik beperkter of groener? Hoe beperk je afvalstromen en hoe hergebruik je materialen? We zien echter dat verduurzaming van poppodia ook meer in de context van de zoektocht naar het eigen bestaansrecht en verankering met de directe omgeving aan bod komt. Dan komen people en purpose nadrukkelijker in beeld naast planet en profit.


Zo werkt PopEi uit Eindhoven aan een duurzame toekomst over een heel andere boeg, door nadrukkelijk podium te bieden aan allerlei groepen uit de samenleving voor talentontwikkeling en samenwerking. PopEi toont zich inclusief en gastvrij naar bepaalde doelgroepen, zoals expats, die belangrijk zijn voor Eindhoven, denk aan Philips, TUE en ASML. Vaak zoeken expats naar verbindingen in hun nieuwe leefomgeving en dat verloopt doorgaans moeizaam.

Talentontwikkeling staat ook op het netvlies bij De Pul in Uden. Daar wil men naast jongeren als doelgroep ook de oudere achterban betrekken. Werkeloosheid is een groeiend probleem bij beide groepen. De Pul onderzoekt samen met diverse regiopartners hoe via verschillende werkzaamheden binnen het podium gewerkt kan worden aan talentontwikkeling en re-integratie.


Integrale benadering

Verduurzaming koppelen aan het doel (verankering en bestaansrecht) van het podium zelf maakt een meer integrale benadering noodzakelijk. Ter afsluiting twee podia die een voortvarende stap in deze richting gezet hebben: Patronaat in Haarlem en Gebouw-T in Bergen op Zoom.


Patronaat Haarlem

Een popzaal die goed bezig is en ook vaak als voorbeeld naar voren komt, is het Patronaat in Haarlem, dat zich sinds 2014 nadrukkelijk op duurzaamheid richt. Begin 2016 zijn zij ook het eerste Nederlandse poppodium dat met het duurzaamheidskenmerk ‘Zilveren Green Key’ beloond is (meer informatie op www.greenkey.nl). Vooral de innovatieve samenwerking met Dopper, ook een Haarlems bedrijf, wordt geprezen. Sinds 2015 verkoopt Patronaat geen mineraalwater meer, maar kun je een herbruikbare Dopperfles kopen en is het vullen van deze fles met kraanwater gratis. Vergeet niet dat dit financieel gezien best een stap is, want verkoop van water is toch een inkomstenbron voor podia.


Copyright Illustrarie Patronaat

Dat Patronaat en duurzaamheid verder gaat dan enkel dat initiatief is te zien op de aansprekende poster die men liet maken om publiek, medewerkers en partners te betrekken. Heel concreet wordt printen van concertkaartjes ontmoedigd en gebruik van OV of de fiets aangeraden. Daarnaast werkt Patronaat met regionale aanbieders voor eten. En dat zijn slechts wat extra voorbeelden. De poster maakt het geheel aan duurzaamheidsinitiatieven van Patronaat op eenvoudige wijze tastbaar en communiceerbaar naar alle stakeholders. Ook het uitvoerige en doordachte ‘duurzaam inkoopbeleid’, dat transparant op de website staat, onderschrijft de motivatie van Patronaat om breed en actief aan duurzaamheid te werken en het niet zomaar als imago-instrument te zien.


Gebouw-T Bergen op Zoom

Een tweede integraal voorbeeld dat voorbij de standaardinitiatieven gaat, is Gebouw-T in Bergen op Zoom, dat zich ook nadrukkelijk als duurzaamste poppodium van Nederland neerzet. Natuurlijk wordt ook daar gewerkt aan energiebesparende ingrepen en is er duidelijke communicatie over de duurzaamheidsinitiatieven naar bezoekers en samenwerkingspartners. Maar dat is niet wat Gebouw-T bijzonder maakt. Het feit dat Gebouw-T een actieve rol wil spelen in de regio is dat wel. "Er is altijd al een intensieve samenwerking met het onderwijs op MBO- en HBO- niveau. Zo zijn we ’s avonds een podium, maar overdag een school”, geeft directeur Gertjan de Koster aan. "We proberen slimme connecties te maken die passen bij de tijdgeest en onze directe omgeving en zodoende is ook de regionale ‘biobased industrie’ in beeld gekomen om mee samen te werken.” Biobased is de verzamelnaam voor producten en technologieën die worden verkregen uit natuurlijke grondstoffen, zoals reststoffen uit de agrarische sector. Hierdoor ontstaan volledig afbreekbare producten waardoor afval tot een minimum wordt beperkt.


Creative Biobased

"We zijn nu nog niet dat groenste duurzaamste podium, het is een geduldig transformatieproces waarbij we stappen op de goede weg zetten”, geeft De Koster aan. Een belangrijke stap is ‘Creative Biobased’. Dit is een samenwerkingsproject van Gebouw-T met onder andere The Green Chemistry Campus, BKKC en de gemeente Bergen op Zoom waarbij kunst en cultuur worden samengevoegd met biobased technologie. "Juist in de verbinding van de werelden van kunst, cultuur en creatieve industrie met die van agricultuur en chemie kan het bijzondere liggen voor deze regio. Deze functie willen we voor Gebouw-T voor elkaar krijgen”, aldus Gerlof Jorritsma, die als strategisch beleidsadviseur bij de gemeente Bergen op Zoom werkt en betrokken is bij zowel cultuur als biobased. Zowel De Koster als Jorritsma zien Gebouw-T qua omvang als een goed testpodium. "Een open source biobased broedplaats waar innovaties tot stand komen en waar tegelijkertijd consumenten biobased kunnen beleven. Duurzaamheid en biobased dragen het risico mee dat initiatieven in de productiekant blijven hangen en de weg naar de maatschappij maar moeizaam weten te vinden. De kracht en tevens de grote uitdaging van instellingen als Gebouw-T ligt in de verbinding met consumenten en burgers. Naast alle productontwikkeling ligt een cruciale factor in hoeverre Gebouw-T als plek ontwikkelt om consumenten biobased te laten beleven. Hoe maak je iets als biobased hip and happening? Een mooi en concreet voorbeeld van een innovatie zijn de biobased muntjes (zie foto)”, geven De Koster en Jorritsma aan. Dit moet je niet zozeer vanuit het microperspectief van de verduurzaming van het podium bekijken, maar vooral vanuit het macroperspectief hoe dit via het laagdrempelige podium bijdraagt aan de bewustwording bij velen. Een ambitieus doel en Gebouw-T zet, met heldere communicatie over de duurzame initiatieven via de website, posters en bijvoorbeeld op de spiegels van de toiletten, een belangrijke stap in de goede richting. Een onderwerp op het netvlies krijgen. Mindsets, gedrag en netwerken veranderen bij burgers en consumenten en ondernemers.


Foto: Merijn Stitsen


Gebouw-T kijkt niet alleen meer hoe de eigen organisatie zo duurzaam mogelijk te maken is, maar schept zichzelf bestaansrecht door als ‘living lab’ en experimenteerplek te dienen voor een regio met een industrie die zo lastig de weg tot eindgebruikers weet te vinden.


Conclusie

Het is waardevol dat popzalen aan duurzaamheid werken en daarover communiceren, want zij hebben de wenselijke connectie met de noodzakelijke jongere doelgroep. Gelukkig zijn er illustraties genoeg van podia die met duurzaamheid bezig zijn. Sterker nog, podia kunnen het zich in deze tijd niet permitteren niet mee te doen. Diverse concrete quick wins, veelal op gebied van planet of profit en doorgaans eenvoudig te implementeren en te kopiëren, passeerden de revue. Aan welke aspecten van duurzaamheid je kan werken als podium lijkt eenduidig te zijn. En dat is op die wijze eenvoudig door te vertalen naar andere cultuurpodia of naar andere organisaties en accommodaties in de bredere vrijetijdssector.

Wat minder eenduidig is de manier waarop je precies aan die aspecten van duurzaamheid werkt. Kansen liggen er vooral wanneer je in staat bent op een wat ander niveau naar directe omgeving, netwerk, geografische ligging en eigen waarden te kijken. Gebouw-T en Patronaat geven daarin een goed voorbeeld. Zij gingen op zoek naar duurzame regionale verbindingen met specifieke doelgroepen en partners, en bieden oplossingen aan stakeholders in het regionale netwerk. Daarmee kom je direct op het niveau van de doelstelling en het bestaansrecht van het poppodium zelf: inclusief en verankerd zijn in de omgeving. Een benadering die meer integraal is en daarmee nauwelijks kopieerbaar. Toch zullen er voor ieder cultuurpodium of leisure-organisatie eigen regionale en lokale aanknopingspunten zijn. Een prettig uitgangspunt in een tijd van moordende concurrentie waarbij iedereen op zoek is naar zijn eigen unieke profilering.


Contactgegevens auteurs:

Peter Horsten, docent-onderzoeker, NHTV Academy for Leisure,horsten.p@nhtv.nl

Simon de Wijs, docent-onderzoeker, NHTV Academy for Leisure, wijs.s@nhtv.nl

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podia, duurzaamheid, popmuziek

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
17/04/24
Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023
Na een periode van drie moeizame coronajaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten. Koninklijke Jaarbeurs publiceerde deze week het jaarverslag 2023. Jaarbeurs is weer volop in bedrijf.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...