Geplaatst op: 22-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zeven redenen waarom ouders kinderen naar zomerkampen sturen

Zeven redenen waarom ouders kinderen naar zomerkampen sturen
Foto: Vinea

Zomerkampen hebben op de ontwikkeling van kinderen een veel breder effect dan alleen een weekje plezier. Dat blijkt uit onderzoek van Vinea Vakanties, marktleider op het gebied van vakantiekampen en familytravelblog Kidseropuit.


Zomerkampen zijn immens populair en ook dit jaar ziet Jeugdreisorganisatie Vinea een flinke groei in het aantal boekingen. De belangrijkste reden om voor een zomerkamp te kiezen is volgens ouders de positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het kind.


Zelfstandigheid en zelfvertrouwen

De belangrijkste argumenten die ouders aangeven als er gevraagd wordt waarom ze voor een zomerkamp kiezen zijn:

  1. Even in een andere omgeving zijn
  2. Nieuwe vrienden maken
  3. Elkaar helpen en samenwerken
  4. Actief en veel in de buitenlucht bezig zijn
  5. Het opdoen van een stukje zelfstandigheid
  6. Zelfvertrouwen opbouwen
  7. Het leren van een nieuwe vaardigheid of activiteit
Deze zeven redenen spelen in de marketing van zomerkampen een belangrijke rol als het gaat om ouders op een juiste manier te triggeren.

Kinderen beslissen mee

Het zomerkamp wordt gezien als (een extra) vakantie en het vakantieplezier staat hierbij voorop. Ouders zoeken wel naar flexibiliteit, bijvoorbeeld in de duur die het beste bij het kind en in de algehele vakantieplanning past. Het kind speelt een belangrijk onderdeel in het beslissingsproces en wordt door de ouder actief betrokken bij de keuze voor een zomerkamp op basis van zijn of haar interesse.


Ouders die zelf vroeger ook op zomerkamp zijn geweest, denken sneller aan een zomerkamp voor hun eigen kids dan ouders die hier nog minder mee bekend zijn. Deze categorie heeft goede herinneringen aan het meegaan op zomerkamp. Wel geven beide groepen aan het kiezen van een zomerkamp helemaal afhangt van het kind zelf. Hoe kijkt hij of zij aan tegen een zomerkamp, is hij of zij hier aan toe? Vaak komt het kind zelf met het idee of wordt hij of zij meegevraagd door een vriendje of vriendinnetje. En natuurlijk spelen ook budget en de planning van de eigen gezinsvakantie een belangrijke rol.


Opvang minder belangrijk

Dat een zomerkamp ook zorgt voor een praktische invulling van de opvang in een zes weken lange zomervakantie, wordt aangemerkt als ‘mooi meegenomen’ maar speelt nauwelijks een rol in het kiezen voor een zomerkamp.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, kinderen, jongeren, zomerkampen

||| Blogs |||

14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/19
WO I-herdenking trekt 3 miljoen bezoekers naar Westhoek
In het laatste herdenkingsjaar van Wereldoorlog I ontving de Belgische regio Westhoek ruim 540 duizend bezoekers die speciaal voor de herdenking kwamen. Voor de hele herdenkingsperiode (2014 tot 2018) noteerde het kenniscentrum van Westtoer 2,8 miljoen WO I-herdenkingsbezoekers. Waar kwamen ze vandaan en hoe gaat Toerisme Vlaanderen nu verder met dit thema?
19/02/19
Nieuwe accommodaties op Camping Bakkum
Vanaf april 2019 staan er twee nieuwe type accommodaties op Camping Bakkum; Duinroos en Duinzicht. E...
19/02/19
Wolven vestigen zich op de Veluwe
Op de Noord-Veluwe zijn nu ook DNA-sporen gevonden van een mannetjeswolf.
19/02/19
Infocentrum WO2 Nijmegen op 23 februari open
Op 23 februari 2019 opent het Infocentrum WO2 Nijmegen vanaf 13.30 uur de deuren voor het grote publiek.
19/02/19
Exclusief voor leden
Merknaam Carlson Wagonlit Travel vereenvoudigd naar CWT
In het vakgebied werd al vaak de naam CWT gebruikt maar nu is het ook officieel de merknaam.
18/02/19
Exclusief voor leden
Fletcher neemt drie Golden Tulip hotels over in Limburg en Brabant
Fletcher Hotels opent de deuren van drie sportief georiënteerde hotels in de steden Kerkrade, Eindhoven en Weert, door de overname van drie Golden Tulip hotels.
18/02/19
Exclusief voor leden
ArcheoRoute Limburg zet modernste technieken in
Roermond gaat met een ArcheoRoute haar geschiedenis terugbrengen in het straatbeeld. De gemeente Roermond haakt hiermee in op het programma van de Provincie Limburg: ‘ArcheoRoute Limburg’, waarin bezoekers met behulp van een app en website kennismaken met de archeologie op historische plekken.
18/02/19
Fors minder bezoekers voor MOTORbeurs 2019
Ruim 80.000 motorliefhebbers kwamen af op de jubileumeditie van MOTORbeurs Utrecht die van 14 tot en met 17 februari plaatsvond in de Jaarbeurs in Utrecht.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk