Geplaatst op: 19-06-2018
Auteur: Marc Gerlings

Orangerie sluit zich aan bij campingformule Les Castels

Orangerie sluit zich aan bij campingformule Les Castels
Foto: Les Castels

Kamperen in de achtertuin van een kasteel in Frnankrijk? Het behoud van monumenten is kostbaar maar de kampeerder biedt uitkomst. Winst voor de eigenaar en een authentiek verblijf voor de gast.


Het cultureel erfgoed is een van de pijlers van het succes van Frankrijk als toeristenbestemming. Momenteel zijn er 45.000 gebouwen geregistreerd als cultureel erfgoed, waarvan een derde geklasseerd als historisch monument. Zo’n 7.500 stulpjes zijn particulier bezit. Maar voor de eigenaren wordt de lust steeds meer last, nu verval dreigt en kosten voor onderhoud de pan uit rijzen. Dat was ook al het geval in de jaren '60 van vorige eeuw en toen ontstond de formule Les Castels.


Kamperen in de achtertuin van een kasteel
Dit idee van (sociaal) kasteeltoerisme is niet nieuw. In 1959 bedacht de Franse kasteelheer George Pilliet uit nood een kampeerformule om zijn familiedomein te kunnen onderhouden. Hij vond 24 gelijkgestemde eigenaren elders in Frankrijk en legde zo de basis voor wat nu de grootste luxe kampeerketen is:Les Castels. En de formule is nog altijd springlevend. Zo opende nieuwkomer l’Orangerie de Beauregard in de Loire Vallei dit jaar haar deuren, na een complete restauratie van het 15e eeuwse landhuis en transformatie van de 53 hectare grond naar kampeerterrein.


Anno 2018 heeft de groep 32 authentieke domeinen door heel Frankrijk, voorzien van een volwaardige camping (80% met vijfsterrenstatus). Er is geen standaardformule; elk domein onderscheidt zich door haar unieke locatie en het culturele karakter.

Trefwoorden: kasteel, erfgoed, monument, camping, concept, formule

||| Blogs |||

04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/10/18
Beleving reizen in de ruimte
Zondag 21 oktober is door de Nederlandse astronaut André Kuipers de tentoonstelling ‘Reizen in de Ruimte, op weg naar een nieuwe aarde’ in het Haagse Museon geopend.
22/10/18
Herdenking 100 jaar Eerste Wereldoorlog trekt 2,6 miljoen mensen naar Westhoek
De Vlaamse regio Westhoek heeft voor de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog tussen 2014 en 2018 al 2,6 miljoen bezoekers ontvangen. Wat heeft dit de regio opgeleverd?
22/10/18
Exclusief voor leden
Citytrips voor het eerst populairder dan zon- en strandvakanties
Wereldwijd groeien city trips vier maal zo snel als de totale vakantiemarkt. Daarmee zijn citytrips nu populairder dan zon- en strandvakanties.
22/10/18
Gebruikte boten snel verkocht
De verkoop van gebruikte open boten zoals sloepen en tenders, steeg in het derde kwartaal van 2018 met maar liefst 40% ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2017
19/10/18
Aan de slag met jouw regio?
Ongeveer 500 vakgenoten reisden vorige week af naar Deventer voor de eerste Nationale ToerismeTop....
19/10/18
8 trends reizen voor 2019
Van reizen om te leren tot meer plannen voor weekendtrips.
18/10/18
Nieuw geladaverblijf in Blijdorp open voor publiek
Vanaf 19 oktober is het nieuwe verblijf voor gelada’s (een expr...
18/10/18
Recreatieschap Marrekrite vernieuwt Fietsnetwerk Fryslan
Recreatieschap Marrekrite start deze week met een grootscheepse vernieuwing van het fietsknooppunt...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk