Geplaatst op: 15-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Travel Impact Lab van start

Travel Impact Lab van start
Gisterenmiddag is tijdens een druk bezocht event in de Utrechtse Social Impact Factory het startschot gegeven voor het Travel Impact Lab. Dit lab moet de plek worden voor innovatie en duurzame impact in de reisbranche. Ze verbinden startups met gevestigde touroperators en helpen bedrijven met het bouwen aan een ondernemende, toekomstbestendige cultuur.


Volgens dagvoorzitter Willemijn Phielix wordt hier dagelijks gewerkt aan het nieuwe inclusieve en duurzame normaal: "We willen een impact maken en starten daarom vandaag een nieuwe beweging.”


Aan Marius Appelman, directeur van Riksja Travel en vanaf gisteren Chief Navigator van het Travel Impact Lab de eer het initiatief te lanceren. Hij heeft bij Riksja aan de lijve ondervonden dat het niet eenvoudig is om vanuit een idee tot een succesvolle lancering van een nieuw product te komen. Maar het begint natuurlijk altijd met een eerste idee: "Zorg dat je daarom niet midden in de operatie zit, maar kijk juist naar buiten. Dan breng je innovatie naar binnen”, hield hij de ruim 100 aanwezigen voor.


Reizen is het nieuwe roken

Natuurlijk kwam ook de Tegenlichtdocumentaire ‘Reizen is het nieuwe roken’ aan de orde. De makers van VPRO hebben in de reisbranche een diepe indruk achtergelaten en Appelman onderschreef de algemene conclusie: "We moeten ophouden de planeet te verwoesten”, stelde hij kernachtig. "We zijn zelf veel te laat gaan schakelen en dreigen nu in het beklaagdenbankje te komen als een foute club.”


Marius Appelman


Volgens Appelman is een eerste start het volledig compenseren van de CO2 uitstoot van je reizen. Het begin is gemaakt en tien touroperators nemen de CO2 compensatie voor hun rekening. Maar beter is het natuurlijk om geen schade aan de planeet te veroorzaken. "Dan zullen we veel meer met de trein moeten reizen, andere motoren aan vliegtuigen hangen en meer moeten samenwerken met lokale gemeenschappen op de bestemming”, zei Appelman die ook vond dat overtourism nadrukkelijk op de agenda moet staan van alle reisbedrijven. Toch heeft toerisme ook een waarde door de relaties die we all over the world met elkaar aangaan en dat zorgt weer voor meer begrip voor elkaar. "Tijdens reizen staan we veel meer open voor andere indrukken en daarin zit de grote winst.”


Appelman ziet drie belangrijke trends:

  1. Platformisering;
  2. een milleniumklant die duurzaamheid steeds vanzelfsprekender vindt;
  3. en een klant die steeds meer transformerende belevingen verwacht.

Zelf de disruptor worden

De reisbranche moet volgens Appelman snel transformeren: "We zijn kwetsbaar voor disruptie maar als we zelf de disruptor zijn, hebben we de regie over onze eigen toekomst in handen”, hield hij de aanwezigen voor. Probleem is dat businessmodellen in de branche flinterdun zijn waardoor er te weinig geld wordt verdiend. Appelman ziet steeds meer succesvolle platforms waardoor het businessmodel voor de reisbranche nog lastiger wordt. We moeten in de optiek van Appelman af van het idee dat we vooral een logistieke dienstverlener zijn. "Daar zit de meerwaarde niet in. De weg naar succes is het vergroten van de impact van de reis op de klant waarmee je de toegevoegde waarde voor zowel de klant als de reisonderneming vergroot.”


Maar alleen innoveren is best lastig en daar kan het Travel Impact Lab een belangrijke rol spelen. "Samen moeten we een innovatiecommunity creëren”, zei Appelman.


Wat is het Travel Impact Lab?

Het Travel Impact Lab staat open voor startups en bestaande reisorganisaties die aan innovatie willen werken. Een aparte plaats is belangrijk omdat reisbedrijven het druk hebben met de dagelijkse operatie en er daarom te weinig ruimte is voor innovatie. Bovendien is innoveren een echt vak waarbij het Lab specialisten invliegt. "Daarom willen we een speciale wereld creëren”, stelde Appelman. Bedrijven moeten zich ook realiseren dat veel innovaties niet lukken. Van de 3.000 ideeën, halen er 1.000 de eerste selectie, worden er 10 echt ontwikkeld, krijgen er 2 een projectlaunch en slaagt er maar eentje. "We gaan samen al in een vroeg stadium ideeën trechteren en toetsen, zodat we sneller ideeën naar de markt kunnen brengen.”




Het Travel Impact Lab moet de plek zijn:

  • Voor startups om hun concepten te toetsen, en de succeskansen fors te vergroten;
  • waar bedrijven naast hun operatie echt aan innovatie en disruptie kunnen werken;
  • waar reisconcepten van de toekomst worden geboren voor future generations;
  • om samen te komen voor inspiratie over reizen met impact;
  • waar reiskanalen de klant al hebben, waar techniek, vormgeving, coaches, mentoren, lean startup ruimtes en klantenpanel beschikbaar is.

Het Lab biedt drie verschillende diensten aan:


1 Accelerator

Met een team 14 weken systematisch werken met onze lean coaches om te kijken of je concept marktwaardig is

2 Sprints en Masterclasses

Korte intensieve begeleiding van 1 tot 2 weken om jouw innovatie te versnellen

3 Movement

We zijn een movement ecosysteem netwerk. Met vaste regelmaat komen we samen en delen we ervaring en kennis onder begeleiding van interessante sprekers.


De eerste accelerator start in oktober/november in Leiden. Andere locaties zijn Utrecht (Social Impact Factory) en Breda (NHTV). Startups betalen € 15.000 voor een traject in de accelerator, partners van het programma € 35.000 voor eenzelfde traject en andere bedrijven moet daarvoor € 45.000 betalen.


Reisbedrijven van het eerste uur zijn SNP Natuurreizen, Riksja Travel, en Airtrade. Aangesloten partners zijn Acato, Incentro, Triodos, NHTV en ANVR.

Link: https://www.travelimpactlab.nl
Trefwoorden: innovatie, reisbranche, startups, ondernemen

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Longlist Wandelroute van het Jaar 2022
Wandelen is populairder dan ooit. Tijdens lockdowns trokken honderdduizenden Nederlanders, Belgen en...
08/12/21
Eurail introduceert nieuw distributieplatform voor Interrail Passen
Eurail, het bedrijf achter de Eurail en Interrail treinpassen, lanceert een nieuw distributieplatfor...
08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.