Geplaatst op: 07-06-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Reisorganisatie Better Places: eind 2019 geen 'single use plastic' meer op reis

Reisorganisatie Better Places: eind 2019 geen 'single use plastic' meer op reis

De Nederlandse reisorganisatie Better Places wil dat haar reizigers eind 2019 geen plastic waterflessen, tasjes en rietjes meer gebruiken. Samen met haar lokale reisexperts gaat de reisaanbieder er alles aan doen om haar klanten een plasticvrije reis aan te bieden.


Plastic afval is al tijden een probleem, maar sinds National Geographic startte met de ‘lijkt het aanpakken van het plastic probleem urgenter dan ooit. Ook de Europese Commissie streeft naar het invoeren van nieuwe wetgeving om plastic afval tegen te gaan en een verbod op single use plastic. Onder single use plastics worden onder andere plastic waterflesjes, tasjes en rietjes verstaan, producten die men op reis doorgaans nog meer gebruikt dan thuis. Daarom zet Better Places zich in voor plastic reductie. De reisorganisatie streeft ernaar om al haar reizigers eind 2019 een plasticvrije reis te laten beleven.


Waterpunten en recycling

Op de meeste bestemmingen buiten Europa is kraanwater niet drinkbaar en gebruikt men veelal plastic flessen. Better Places geeft al sinds 2016 een Dopper aan iedereen die een reis boekt, met daarbij tips over hoe ze die kunnen vullen. Ook adviseert de reisorganisatie reizigers om een Lifestraw of Steripen mee te nemen, waarmee water gemakkelijk kan worden gefilterd. Bewustwording voor het gebruik van hervulbare flessen was een eerste stap. Samen met de lokale reisexperts kijkt de reisorganisatie nu wat er nog meer gedaan kan worden om plastic afval te reduceren. Per bestemming wordt door Better Places in kaart gebracht wat er al gebeurt om het probleem aan te pakken. Hotels waar veel mee wordt samen gewerkt, worden gestimuleerd om mogelijkheden te bieden om waterflessen bij te vullen. In Madagaskar wordt plastic afval gerecycled tot nuttig bouwmateriaal. Ook in Indonesië worden al maatregelen getroffen. Auto’s waar reizigers langere tijd mee reizen zijn voorzien van watertanks. Daarnaast doneerde Better Places ruim 5.000 euro aan Refill my bottle,  een initiatief om waterpunten in Indonesië in kaart te brengen en uit te breiden.

In een groeiend aantal landen ontvangen reizigers van Better Places bij aankomst een stoffen tas, zodat plastic tasjes niet nodig zijn. In de komende maanden zal dit worden uitgerold in alle landen waar de reisorganisatie actief is.


Toeristen geven goede voorbeeld

Better Places probeert eveneens in Jordanië het gebruik van single use plastic tegen te gaan. De lokale reisexpert doet haar best om hotels het belang van waterpunten te doen inzien. Dat is lastiger dan gedacht. Niet alle hotels in Jordanië zien in hoe belangrijk het is om waterpunten in het hotel te hebben zodat reizigers hun waterflessen kunnen hervullen. Het plastic probleem is niet het enige probleem in Jordanië.  Een groter probleem is misschien wel dat de meerderheid van de mensen hier niet inziet dat plastic afval een probleem is. Plastic reductie kan ons mooie land redden. Hopelijk zien hotels dat in, als toeristen blijven vragen om waterpunten om de Dopper bij te vullen.


Positieve impact

Better Places kreeg onlangs als eerste reisorganisatie van Nederland het B Corp-certificaat, een keurmerk voor bedrijven die naast succesvol zijn in het maken van winst, ook succesvol zijn in het verwezenlijken van sociale en duurzame doelstellingen. Better Places wil aantonen dat reizen geen negatieve impact hoeft te hebben. Wanneer tijdens de reis rekening wordt gehouden met natuur en cultuur, kunnen zowel reizigers als locals van toerisme profiteren. Met de ambitie om plasticvrij te reizen, hoopt Better Places de reisbranche weer een stukje duurzamer te maken.

Link: https:/www.betterplaces.nl
Trefwoorden: milieu vervuiling, plastic afval, duurzaam, milieubewust, reisorganisatie, certificaat

||| Blogs |||

10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/18
8 trends reizen voor 2019
Van reizen om te leren tot meer plannen voor weekendtrips.
18/10/18
Exclusief voor leden
Vier cruiseschepen in luxe segment besteld door MSC
Cruisebedrijf MSC Cruises en werf Fincantieri hebben vandaag de ondertekening aangekondigd van een ...
16/10/18
Vakantiegangers brengen herfstvakantie liefst door in eigen land
Met de herfstvakantie in het vooruitzicht boeken veel Nederlanders een vakantie, het liefst in eigen...
16/10/18
Studenten houden congres Over-Toerisme (tijdens congres live stream)
Voor de opleiding Tourism Management van de Hogeschool Inholland Rotterdam, organiseren derde jaars...
16/10/18
Nederland tijdens herfstvakantie favoriet maar omliggende landen concurreren
62 procent van de Nederlandse Center Parcs-gasten geeft de voorkeur om met het gezin naar een vakantiepark in Nederland te gaan in de herfstvakantie.
16/10/18
Duurzaamheid: de andere kant van toerisme
Op dinsdagmiddag 16 oktober 2018 wordt het congres Tourism vs The World The other side of tourism g...
15/10/18
Exclusief voor leden
Reistrends herfstvakantie 2018
Oma mag mee, We geven iets meer geld uit aan vakanties, Valencia doet het beter dan Barcelona en Turkije verslaat het zo veilig ervaren Spanje als destinatie in het najaar van 2018.
09/10/18
Exclusief voor leden
Groei toerisme Amsterdam berekend
De berekening toont een 4.1 miljoen extra overnachtingen per jaar over enkele jaren.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk