Geplaatst op: 07-06-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Reisorganisatie Better Places: eind 2019 geen 'single use plastic' meer op reis

Reisorganisatie Better Places: eind 2019 geen 'single use plastic' meer op reis

De Nederlandse reisorganisatie Better Places wil dat haar reizigers eind 2019 geen plastic waterflessen, tasjes en rietjes meer gebruiken. Samen met haar lokale reisexperts gaat de reisaanbieder er alles aan doen om haar klanten een plasticvrije reis aan te bieden.


Plastic afval is al tijden een probleem, maar sinds National Geographic startte met de ‘lijkt het aanpakken van het plastic probleem urgenter dan ooit. Ook de Europese Commissie streeft naar het invoeren van nieuwe wetgeving om plastic afval tegen te gaan en een verbod op single use plastic. Onder single use plastics worden onder andere plastic waterflesjes, tasjes en rietjes verstaan, producten die men op reis doorgaans nog meer gebruikt dan thuis. Daarom zet Better Places zich in voor plastic reductie. De reisorganisatie streeft ernaar om al haar reizigers eind 2019 een plasticvrije reis te laten beleven.


Waterpunten en recycling

Op de meeste bestemmingen buiten Europa is kraanwater niet drinkbaar en gebruikt men veelal plastic flessen. Better Places geeft al sinds 2016 een Dopper aan iedereen die een reis boekt, met daarbij tips over hoe ze die kunnen vullen. Ook adviseert de reisorganisatie reizigers om een Lifestraw of Steripen mee te nemen, waarmee water gemakkelijk kan worden gefilterd. Bewustwording voor het gebruik van hervulbare flessen was een eerste stap. Samen met de lokale reisexperts kijkt de reisorganisatie nu wat er nog meer gedaan kan worden om plastic afval te reduceren. Per bestemming wordt door Better Places in kaart gebracht wat er al gebeurt om het probleem aan te pakken. Hotels waar veel mee wordt samen gewerkt, worden gestimuleerd om mogelijkheden te bieden om waterflessen bij te vullen. In Madagaskar wordt plastic afval gerecycled tot nuttig bouwmateriaal. Ook in Indonesië worden al maatregelen getroffen. Auto’s waar reizigers langere tijd mee reizen zijn voorzien van watertanks. Daarnaast doneerde Better Places ruim 5.000 euro aan Refill my bottle,  een initiatief om waterpunten in Indonesië in kaart te brengen en uit te breiden.

In een groeiend aantal landen ontvangen reizigers van Better Places bij aankomst een stoffen tas, zodat plastic tasjes niet nodig zijn. In de komende maanden zal dit worden uitgerold in alle landen waar de reisorganisatie actief is.


Toeristen geven goede voorbeeld

Better Places probeert eveneens in Jordanië het gebruik van single use plastic tegen te gaan. De lokale reisexpert doet haar best om hotels het belang van waterpunten te doen inzien. Dat is lastiger dan gedacht. Niet alle hotels in Jordanië zien in hoe belangrijk het is om waterpunten in het hotel te hebben zodat reizigers hun waterflessen kunnen hervullen. Het plastic probleem is niet het enige probleem in Jordanië.  Een groter probleem is misschien wel dat de meerderheid van de mensen hier niet inziet dat plastic afval een probleem is. Plastic reductie kan ons mooie land redden. Hopelijk zien hotels dat in, als toeristen blijven vragen om waterpunten om de Dopper bij te vullen.


Positieve impact

Better Places kreeg onlangs als eerste reisorganisatie van Nederland het B Corp-certificaat, een keurmerk voor bedrijven die naast succesvol zijn in het maken van winst, ook succesvol zijn in het verwezenlijken van sociale en duurzame doelstellingen. Better Places wil aantonen dat reizen geen negatieve impact hoeft te hebben. Wanneer tijdens de reis rekening wordt gehouden met natuur en cultuur, kunnen zowel reizigers als locals van toerisme profiteren. Met de ambitie om plasticvrij te reizen, hoopt Better Places de reisbranche weer een stukje duurzamer te maken.

Link: https:/www.betterplaces.nl
Trefwoorden: milieu vervuiling, plastic afval, duurzaam, milieubewust, reisorganisatie, certificaat

||| Blogs |||

11/09/17
Duurzaam reizen betekent doorzetten
Opwarming aarde, klimaatverandering, aardbevingen.... Willen we er echt wat aan doen? Het spannings...
18/08/17
Zonvakanties – van lust tot last
Merkwaardig eigenlijk dat de toeristenindustrie er nooit symbolisch een groot standbeeld voor heeft...
28/02/17
Het Verhaal van Nederland! Waarom wordt het nog niet verteld?
"Het is 2025, de klimaatcrisis is op zijn hoogtepunt. Zowel de stijging van de zeespiegel als h...
19/12/16
De mythe van schoon vliegen
Het geloof in techniek als oplossing voor de enorme groei van de broeikasgasemissies door de luchtv...
22/06/15
DISCUSS! Should AirBnB be stopped?
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/18
8 trends reizen voor 2019
Van reizen om te leren tot meer plannen voor weekendtrips.
18/10/18
Recreatieschap Marrekrite vernieuwt Fietsnetwerk Fryslan
Recreatieschap Marrekrite start deze week met een grootscheepse vernieuwing van het fietsknooppunt...
18/10/18
Exclusief voor leden
ADE Green levert Plastic Promise op voor festivals
Plastic Promise, campagne voor het terugdringen van plasticgebruik bij festivals is gelanceerd bij ADE Green. Het plasticgebruik ligt nog hoog bij festivals.
16/10/18
Studenten houden congres Over-Toerisme (tijdens congres live stream)
Voor de opleiding Tourism Management van de Hogeschool Inholland Rotterdam, organiseren derde jaars...
16/10/18
Duurzaamheid: de andere kant van toerisme
Op dinsdagmiddag 16 oktober 2018 wordt het congres Tourism vs The World The other side of tourism g...
08/10/18
Eerste editie National Sustainable Tourism Student Congress
Op dinsdag 2 oktober 2018 vond in Inholland Diemen het eerste Nationale studentencongres over duurzaam toerisme plaats.
01/10/18
Europees geld voor investering in Nederlandse luchtvaart
Een groot deel van het geld gaat naar de luchtvaart (€29 miljoen euro).
01/10/18
Samantha Boom wint TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award
Een opvallende conclusie uit het prijswinnende onderzoek van Samantha Boom voor steden die te maken hebben met de negatieve gevolgen van toerisme.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk