Geplaatst op: 07-06-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Reisorganisatie Better Places: eind 2019 geen 'single use plastic' meer op reis

Reisorganisatie Better Places: eind 2019 geen 'single use plastic' meer op reis

De Nederlandse reisorganisatie Better Places wil dat haar reizigers eind 2019 geen plastic waterflessen, tasjes en rietjes meer gebruiken. Samen met haar lokale reisexperts gaat de reisaanbieder er alles aan doen om haar klanten een plasticvrije reis aan te bieden.


Plastic afval is al tijden een probleem, maar sinds National Geographic startte met de ‘lijkt het aanpakken van het plastic probleem urgenter dan ooit. Ook de Europese Commissie streeft naar het invoeren van nieuwe wetgeving om plastic afval tegen te gaan en een verbod op single use plastic. Onder single use plastics worden onder andere plastic waterflesjes, tasjes en rietjes verstaan, producten die men op reis doorgaans nog meer gebruikt dan thuis. Daarom zet Better Places zich in voor plastic reductie. De reisorganisatie streeft ernaar om al haar reizigers eind 2019 een plasticvrije reis te laten beleven.


Waterpunten en recycling

Op de meeste bestemmingen buiten Europa is kraanwater niet drinkbaar en gebruikt men veelal plastic flessen. Better Places geeft al sinds 2016 een Dopper aan iedereen die een reis boekt, met daarbij tips over hoe ze die kunnen vullen. Ook adviseert de reisorganisatie reizigers om een Lifestraw of Steripen mee te nemen, waarmee water gemakkelijk kan worden gefilterd. Bewustwording voor het gebruik van hervulbare flessen was een eerste stap. Samen met de lokale reisexperts kijkt de reisorganisatie nu wat er nog meer gedaan kan worden om plastic afval te reduceren. Per bestemming wordt door Better Places in kaart gebracht wat er al gebeurt om het probleem aan te pakken. Hotels waar veel mee wordt samen gewerkt, worden gestimuleerd om mogelijkheden te bieden om waterflessen bij te vullen. In Madagaskar wordt plastic afval gerecycled tot nuttig bouwmateriaal. Ook in Indonesië worden al maatregelen getroffen. Auto’s waar reizigers langere tijd mee reizen zijn voorzien van watertanks. Daarnaast doneerde Better Places ruim 5.000 euro aan Refill my bottle,  een initiatief om waterpunten in Indonesië in kaart te brengen en uit te breiden.

In een groeiend aantal landen ontvangen reizigers van Better Places bij aankomst een stoffen tas, zodat plastic tasjes niet nodig zijn. In de komende maanden zal dit worden uitgerold in alle landen waar de reisorganisatie actief is.


Toeristen geven goede voorbeeld

Better Places probeert eveneens in Jordanië het gebruik van single use plastic tegen te gaan. De lokale reisexpert doet haar best om hotels het belang van waterpunten te doen inzien. Dat is lastiger dan gedacht. Niet alle hotels in Jordanië zien in hoe belangrijk het is om waterpunten in het hotel te hebben zodat reizigers hun waterflessen kunnen hervullen. Het plastic probleem is niet het enige probleem in Jordanië.  Een groter probleem is misschien wel dat de meerderheid van de mensen hier niet inziet dat plastic afval een probleem is. Plastic reductie kan ons mooie land redden. Hopelijk zien hotels dat in, als toeristen blijven vragen om waterpunten om de Dopper bij te vullen.


Positieve impact

Better Places kreeg onlangs als eerste reisorganisatie van Nederland het B Corp-certificaat, een keurmerk voor bedrijven die naast succesvol zijn in het maken van winst, ook succesvol zijn in het verwezenlijken van sociale en duurzame doelstellingen. Better Places wil aantonen dat reizen geen negatieve impact hoeft te hebben. Wanneer tijdens de reis rekening wordt gehouden met natuur en cultuur, kunnen zowel reizigers als locals van toerisme profiteren. Met de ambitie om plasticvrij te reizen, hoopt Better Places de reisbranche weer een stukje duurzamer te maken.

Link: https:/www.betterplaces.nl
Trefwoorden: milieu vervuiling, plastic afval, duurzaam, milieubewust, reisorganisatie, certificaat

||| Blogs |||

14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
19/12/18
Transitie in toerisme
Transitie in toerisme
19/12/18 · Duurzaam toerisme · Menno Stokman | Lees meer
Menno Stokman van CELTH ziet dat toerisme in een transitie zit en stelt dat we naar een nieuw ecosysteem moeten.
05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
11/09/17
Duurzaam reizen betekent doorzetten
Opwarming aarde, klimaatverandering, aardbevingen.... Willen we er echt wat aan doen? Het spannings...
18/08/17
Zonvakanties – van lust tot last
Merkwaardig eigenlijk dat de toeristenindustrie er nooit symbolisch een groot standbeeld voor heeft...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/01/19
Exclusief voor leden
Circulair viaduct
Investeren in routes en infrastructuur is altijd kostbaar. Nu is het eerste herbruikbare viaduct in gebruik genomen en dat kan op de lange termijn infrastructuur circulair en goedkoper maken.
15/01/19
Onderzoekers vragen publiek om hulp bij plastic in kaart brengen in de Waddenzee
Op 2 januari 2019 zijn boven de Waddeneilanden 291 containers overboord geslagen van het vrachtschip...
14/01/19
Doet u mee aan een groot Europees onderzoek naar futureproof bedrijven?
Industrie en toeristische opleidingen moeten beter ingespeeld raken op de snel veranderende toerisme-industrie op een nationaal en Europees level.
14/12/18
Exclusief voor leden
Eerste uitgave Staat van Schiphol
De eerste uitgave van ‘De Staat van Schiphol 2018’, is uitgebracht. Inspectie Leefomgeving en ...
12/12/18
Exclusief voor leden
Onderzoeksbudget voor Nederlandse vinding hernieuwbare vliegtuigbrandstof
Gister maakt Booking.com de winnaars bekend van de tweede ronde van het Booking Cares Fund 2018. De...
23/11/18
Aan­pas­sin­gen tra­cé Tram­baan­fiets­rou­te Maas­tricht-Aken
Het tracé van de zogeheten Trambaanfietsroute tussen Maastricht en Aken wordt aangepast. Dit ...
20/11/18
Video Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018
Gisterenmiddag is tijdens Trendrapport Live bij het CBS in Den Haag het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 gepresenteerd. De middag werd opgewarmd met de video Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 in 50 Trends.
09/11/18
Trendrapport Live 2018
Op maandagmiddag 19 november 2018 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT de tweede editie van Trendrapport Live. Op Trendrapport Live wordt je in één middag bij het CBS in Den Haag bijgepraat over de belangrijkste trends en ontwikkelingen die de sector raken en krijg je handvatten aangereikt om daarop in te spelen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk