Geplaatst op: 07-06-2018
Auteur: Marc Gerlings

Service van overheid aan bedrijfsleven verbeterd

Service van overheid aan bedrijfsleven verbeterd
Ondernemers krijgen sneller een beter antwoord bij vragen aan de eigen gemeente. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor verbetering in de lokale dienstverlening, vooral digitaal. Dat blijkt uit een mysteryguest-onderzoek bij 160 willekeurige Nederlandse gemeenten dat is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). 

Hierin is gekeken hoe gemeenten vijftien relevante ondernemersvragen per telefoon en vijf per mail beantwoorden, bijvoorbeeld over het krijgen van vergunningen, ontheffingen of het wijzigen van een bestemmingsplan. In vergelijking met eerder onderzoek uit 2013 is de waardering van ondernemers bij telefonische vragen gestegen van een 6,4 naar een 7 en bij vragen per mail van een 6,4 naar een 6,5.

Makkelijk kritiekpunten vinden
Kritiekpunten zijn ook aan te geven. Ondernemers willen graag medewerking en net nakomen van een terugbelactie staat op slechts 55%. Een ondernemer wil uiteindelijk antwoord op zijn of haar vraag. Daar scoren de gemeenten behoorlijk goed op, de tweedelijns antwoorden geven in 81,5% volledig antwoord op de vraag. Bij de nulmeting stond dit percentage nog op 53%. >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: bedrijfsleven, overheid, service, onderzoek, beleid

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/02/19
Vragen over chroom 6 blootstelling monteurs Regional Jet Center KLM/Martinair
Vakbond FNV eist dat het Regional Jet Center (RJC) op Schiphol onmiddellijk openheid geeft over even...
14/02/19
Exclusief voor leden
Maakt de motorfiets weer een bloeiperiode mee?
De verkoop van nieuwe motorfietsen is in 2018 voor het vijfde jaar op rij gegroeid en bereikte het h...
13/02/19
Veel wintersporters laks met sneeuwkettingen
1 op de 7 Nederlandse wintersporters neemt geen sneeuwkettingen mee in de auto, zo blijkt uit onderz...
12/02/19
Veel werknemers botsen met manager
Eén op de vijf werknemers heeft een slechte band met zijn of haar leidinggevende. Zelfs &ea...
08/02/19
Doet u mee met het Next Tourism Generation project?
De Next Tourism Generation (NTG) Alliance is een Europees project dat zich richt op het verbeteren van de connectie tussen toeristisch onderwijs en de reiswereld. De onderzoekers zijn op zoek naar uw input!
07/02/19
Rotterdam benoemt Quality team voor gebiedsontwikkeling Feyenoord City
De acht leden van het Q-team adviseren het college van burgemeester en wethouders over de ruimtelijk...
05/02/19
Exclusief voor leden
Groei toerisme Rotterdam 15% in 2018
De groei van het toerisme in Rotterdam blijft aanhouden. De stad verwelkomde in 2018 1,3 miljoen hot...
31/01/19
Hoge waardering van toeristen voor Putten
De bezoekers van de Gelderse gemeente Putten zijn in het algemeen zeer tevreden over hun bezoek aan de gemeente. Bijna alle bezoekers zeggen nog een keertje terug te komen. Opvallend was dat veel bezoekers met suggesties kwamen om het toeristisch product te verbeteren. Veiligheid is wel een issue.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk