Geplaatst op: 07-06-2018
Auteur: Marc Gerlings

Service van overheid aan bedrijfsleven verbeterd

Service van overheid aan bedrijfsleven verbeterd
Ondernemers krijgen sneller een beter antwoord bij vragen aan de eigen gemeente. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor verbetering in de lokale dienstverlening, vooral digitaal. Dat blijkt uit een mysteryguest-onderzoek bij 160 willekeurige Nederlandse gemeenten dat is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). 

Hierin is gekeken hoe gemeenten vijftien relevante ondernemersvragen per telefoon en vijf per mail beantwoorden, bijvoorbeeld over het krijgen van vergunningen, ontheffingen of het wijzigen van een bestemmingsplan. In vergelijking met eerder onderzoek uit 2013 is de waardering van ondernemers bij telefonische vragen gestegen van een 6,4 naar een 7 en bij vragen per mail van een 6,4 naar een 6,5.

Makkelijk kritiekpunten vinden
Kritiekpunten zijn ook aan te geven. Ondernemers willen graag medewerking en net nakomen van een terugbelactie staat op slechts 55%. Een ondernemer wil uiteindelijk antwoord op zijn of haar vraag. Daar scoren de gemeenten behoorlijk goed op, de tweedelijns antwoorden geven in 81,5% volledig antwoord op de vraag. Bij de nulmeting stond dit percentage nog op 53%. >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: bedrijfsleven, overheid, service, onderzoek, beleid

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/10/18
Achtbaanrijden op doktersadvies
Twee artsen uit de USA hebben een interessante ontdekking gedaan en werden daarvoor afgelopen maand ...
16/10/18
Vakantiegangers brengen herfstvakantie liefst door in eigen land
Met de herfstvakantie in het vooruitzicht boeken veel Nederlanders een vakantie, het liefst in eigen...
16/10/18
Nederland tijdens herfstvakantie favoriet maar omliggende landen concurreren
62 procent van de Nederlandse Center Parcs-gasten geeft de voorkeur om met het gezin naar een vakantiepark in Nederland te gaan in de herfstvakantie.
01/10/18
Samantha Boom wint TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award
Een opvallende conclusie uit het prijswinnende onderzoek van Samantha Boom voor steden die te maken hebben met de negatieve gevolgen van toerisme.
27/09/18
De top 5 vliegbestemmingen herfstvakantie (EU en niet EU)
De top vijf van de Europese bestemmingen en de top vijf van de niet-Europese bestemmingen van boekin...
26/09/18
Kom naar Zet je regio op de kaart (en 5 redenen waarom)
Op 1 november 2018 vindt in Roermond plaats de inspirerende vakdag Zet je regio op de kaart. Jij b...
24/09/18
Bijna 8,1 miljoen Nederlanders fietsen voor het plezier
Bijna de helft van de Nederlanders (48%) stapte tussen half mei 2017 en half mei 2018 voor het plezi...
20/09/18
Consumenten iets minder positief maar bestedingen groeien
De stemming onder consumenten is in september 2018 voor de tweede maand op rij iets minder positi...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk