Geplaatst op: 04-06-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

St. Maarten weer klaar voor toerisme

St. Maarten weer klaar voor toerisme

St. Maarten is weer klaar voor het toerisme. Nog niet op de manier als voor orkaan Irma, maar het eiland is opgeruimd en werkt hard aan de wederopbouw. De stranden zijn weer schoon, 29% van de hotelkamers is weer beschikbaar en de tijdelijke terminals op het vliegveld werken naar behoren.

Vluchten
Vanuit Amsterdam naar St. Maarten zijn er momenteel twee vluchten per week met KLM, op vrijdag en zondag. Vanaf juni wordt de frequentie van vluchten opgebouwd tot november, dan zijn er weer dagelijks vluchten naar St. Maarten met KLM en Air France.

Vliegveld
De tijdelijke aankomst- en vertrekhal op Princess Juliana International Airport werkt naar behoren. Het vliegveld ontvangt nu zo’n 20 vliegtuigen per dag. Tot april 2018 ontving St. Maarten zeker 12.000 passagiers per week. Daarnaast is 66 procent van de bedienende markten terug op de luchthaven.

De paviljoens zijn voorzien van vloerbedekking, airconditioning, een aantal winkels met eten en drinken, een bar en autoverhuur. De heropbouw van de hoofdterminal zal worden hervat nadat het orkaanseizoen is geëindigd. De verwachting is dat de hoofdterminal in 2019 weer klaar zal zijn waarna het vliegveld weer tot een van de modernste van de regio zal behoren.

Cruisehaven
De cruisehaven van St. Maarten is een ware toeristische trekpleister. Omdat de orkaan weinig schade heeft toegebracht in de haven, kon zij haar dagelijkse werkzaamheden vrij snel hervatten. Begin december kwamen de eerste cruiseschepen de haven van St. Maarten weer binnen. Daarmee was een terugkeer van het toerisme op St. Maarten een feit. Sinds januari 2018 liggen er dagelijks weer 2-4 cruiseschepen tegelijk in de haven. Van januari 2018 tot en met begin mei ontving de haven 502.000 cruisepassagiers van 177 cruiseschepen. Vanaf december 2018 zullen er ook weer cruises starten vanaf St. Maarten.

Stranden
St. Maarten staat bekend om haar 37 parelwitte stranden en azuurblauwe zee. Alle stranden op St. Maarten zijn weer schoon en veilig verklaard door de St. Maarten Nature Foundation.

Hotels
De hotels op het eiland zijn hard aan het werk om hun gasten weer te kunnen verwelkomen. Uit een hotelonderzoek van het St. Maarten Tourist Bureau blijkt dat in het eerste kwartaal van 2018 1.000 hotelkamers beschikbaar waren op het Nederlandse deel van St. Maarten. Dit is 27 procent van de capaciteit van voor de orkaan. In het tweede kwartaal zijn dat 1.309 kamers (34 procent), het derde kwartaal 1.619 kamers (42 procent) en het vierde kwartaal naar verwachting 2.088 kamers (54 procent).


De luxe hotels, Sonesta Ocean Point Resort zal op 15 november 2018 haar deuren weer openen en het familievriendelijke Sonesta Maho Beach Resort, Casino & Spa per 1 februari 2019. Voor beide hotels worden per 1 juni 2018 weer reserveringen aangenomen. Maho Village, de winkelpromenade en boulevard met uitgaansgelegenheden op slechts een steenworp afstand van deze resorts, ondergaat momenteel een enorme transformatie en zal deze zomer opnieuw worden geopend met een moderne nieuwe look.


Naast deze hotels zijn er op het Nederlandse deel van St. Maarten ook zeker 74 villa’s beschikbaar voor huur door toeristen.

Hospitality First
Een groep hotelondernemers zag de ontberingen waarmee veel van haar hospitality-medewerkers te maken kregen na orkaan Irma en lanceerden samen met andere betrokken industriegroepen Hospitality First, een initiatief van de St. Maarten Training Foundation (SMTF). Voor medewerkers die nu zonder baan zitten is - terwijl de resorts gesloten zijn en worden gerenoveerd - een lesprogramma opgezet om hun vaardigheden en kennis op het gebied van gastvrijheid bij te brengen. De medewerkers ontvangen een aanwezigheidsvergoeding tijdens het volgen van de cursussen, ze behouden hun baan, positie en arbeidsvoorwaarden zoals een medische verzekering voor wanneer de resorts weer open gaan. Dit met hulpgeld uit Nederland. Het levert aan beide kanten profijt op: ondernemers krijgen beter personeel en de medewerkers hebben een inkomen.

Samenwerking Frans toeristenbureau
In februari vond de eerste gezamenlijke toeristische persconferentie en de ondertekening van het eerste memorandum van overeenstemming (MOU) plaats tussen de toeristische bureaus van het Nederlandse St. Maarten en het Franse St. Martin. Doel van het memorandum is samenwerking en de gezamenlijke promotie van beide delen van het eiland. Op 12 mei volgde een tweede gezamenlijke persconferentie met de minister van Toerisme en Economische Zaken Cornelius de Weever, hoofd van het St. Maarten Tourist Bureau May-Ling Chun, eerste vicevoorzitter van het Collectivité en hoofd van het St. Martin Tourist Office Valérie Damaseau en Interim Directeur van het St. Martin Tourist Office Aida Weinum.

Restaurants, bars, winkels
Ook veel restaurants en bars rond Simpson Bay en Philipsburg hebben hard gewerkt en zijn inmiddels klaar om weer gasten te ontvangen. Daar kun je ervaren waarom St. Maarten ook wel de culinaire hoofdstad van de Caribbean wordt genoemd. Supermarkten zijn volledig bevoorraad en veel van de winkels in Philipsburg zijn heropend.


Momenteel zijn er 51 bedrijven die excursies aanbieden weer geopend. Dit is ongeveer 85% van het aantal voor de orkaan.


Link: http://www.vakantiestmaarten.nl
Trefwoorden: Heropbouw, orkaan, toerisme,

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...