Geplaatst op: 24-08-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Doet u mee aan het onderzoek naar de toekomst van het vakantiepark?

Doet u mee aan het onderzoek naar de toekomst van het vakantiepark?
NRIT gaat samen met researcher Rolf Nijdam van hogeschool Saxion en RECRON het boek en digitaal platform ‘De toekomst van het vakantiepark’ ontwikkelen. In dit boek en platform wil hij ondersteund door feiten over vakantieparken, inzicht geven in de markt waarin ze opereren, en inspireren om tot een duurzame toekomst voor de branche te komen.

Om de huidige markt zo volledig mogelijk in kaart te brengen is input vanuit bedrijven en ondernemers uit de verblijfsrecreatie onontbeerlijk. Onder vakantieparken verstaan we campings, bungalowparken, groepsaccommodaties en alle mengvormen van deze bedrijven.


Wat zijn de uitdagingen?

De markt voor vakantieparken is volop in beweging. De binnenlandse markt is tussen de drie grote aanbieders CenterParcs, Landal GreenParks en Roompot Vakantieparken dan wel verdeeld, de uitdagingen zijn er niet minder om. Campings staan nog aan de vooravond van verregaande technologische ontwikkelingen en concentratie, individuele bungalowparken met de vraag bij welk samenwerkingsverband of boekingsplatform ze zich aansluiten en allemaal worstelen ze met de wispelturige en ongrijpbare consument, branchevervaging, sterke concurrentie van vliegvakanties en smalle marges. Om nog maar niet te praten over vakantieparken die ‘end of life’ zijn, parken die uitgeponde accommodaties willen renoveren, campings die worstelen met de camper of de keuze tussen een natuurlijke camping met weinig voorzieningen of een full service vijfsterren camping. Daarnaast willen beleidsmakers meer grip op de sector krijgen om negatieve effecten te voorkomen of juist het toerisme aan te jagen. Problemen en uitdagingen die om een gedegen en integraal fundament en inzicht vragen in de branche wat er tot op heden niet is.


Wat vragen we van ondernemers in de verblijfsrecreatie?
In de eerste fase willen we de huidige markt met een onderzoek onder vakantieparken zo volledig mogelijk in kaart brengen. We willen u dan ook vriendelijk vragen de enquête op http://onderzoek.nritmedia.nl/ zo compleet mogelijk in te vullen. Als u bepaalde gegevens niet kunt of wilt verstrekken, is dat geen probleem en kunt u deze vragen gewoon overslaan. Vanzelfsprekend worden de resultaten volledig vertrouwelijk behandeld en worden deze alleen voor dit onderzoek gebruikt. Resultaten van individuele bedrijven worden nooit gepubliceerd of anderszins met anderen gedeeld.


Wat krijgt u terug?

Natuurlijk willen we ook wat terug doen en krijgt u als eerste de samenvatting van het onderzoek ter beschikking. Als u daarin geïnteresseerd bent, vragen we u vriendelijk aan het eind van de enquête uw mailadres in te vullen.

Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met onderzoeker Rolf Nijdam van Saxion via r.g.nijdam@saxion.nl

Link: http://onderzoek.nritmedia.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, onderzoek, kampeerterreinen, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Westfries Museum opent rijk ingerichte kunstkammer
De ruimte is ingericht naar het voorbeeld van een 17e-eeuwse ‘kunstkammer’, zoals die destijds in de huizen van de rijke kooplieden te vinden was.
25/09/20
Depot Boijmans drie dagen open
Naast 7.000 bezoekers ook een breed online programma.
25/09/20
Derde marathon op schaal gaat door in Madurodam
Het Haagse themapark Madurodam houdt op zondag 4 oktober de derde editie van haar eigen marathon speciaal voor kinderen.
25/09/20
Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren
25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.