Geplaatst op: 24-05-2018
Auteur: Marc Gerlings

Webverkoop stijgt fors door (21% Q4 2017)

Webverkoop stijgt fors door (21% Q4 2017)

Of je in de vrijetijdsindustrie een luchtvaartbedrijf bent, een b&b of een attractie, je zal de invloed merken van de toenemende verkoop van tickets, accommodaties en merchandise via het web. De consument maakt er steeds meer gebruik van. Veel omzet gaat naar Europese webkanalen (400 miljoen euro in Q4 2017) maar dat het geld over de grens gaat is vaak niet te zien voor de consument.

Nederlandse consumenten hebben in het vierde kwartaal van 2017 voor ongeveer 400 miljoen euro uitgegeven aan producten bij buitenlandse webwinkels gevestigd binnen de Europese Unie. Hiermee komen de uitgaven bij deze Europese webwinkels in 2017 uit op ongeveer 1,5 miljard euro. Dit meldt het CBS op basis van lopend big data onderzoek naar de online uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels.


Het gaat hier om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die binnen de Europese Unie, maar niet in Nederland gevestigd zijn. Buitenlandse webwinkels die per jaar meer dan 100 duizend euro verkopen aan Nederlandse consumenten zijn verplicht om BTW-aangifte te doen. Deze aangiften zijn gebruikt als bron. De cijfers zijn berekend op basis van een nieuwe methode die nog in ontwikkeling is, en zijn dus voorlopig. De foutmarge op de omzet is ongeveer 5 procent.

Omzetgroei Nederlandse webwinkels in 2017 ongeveer even groot
De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels namen in het vierde kwartaal van 2017 met 21 procent toe. Dit kunnen pure webwinkels zijn, maar ook detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een webwinkel.

Over heel 2017 was de omzetgroei van Nederlandse en Europese webwinkels in Nederland ongeveer even groot.

Het onderscheid tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te maken. Webwinkels van buitenlandse bedrijven zijn veelal in meerdere talen opgemaakt waaronder Nederlands. Vanuit macro-economisch oogpunt is het onderscheid echter wel relevant. Aankopen bij buitenlandse webwinkels dragen namelijk niet bij aan de Nederlandse economie, in tegenstelling tot aankopen bij Nederlandse webwinkels, meldt CBS. De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de totale bestedingen aan vergelijkbare producten door Nederlandse consumenten. Het gaat om minder dan 2 procent in 2017. Dit aandeel is de afgelopen jaren sterk toegenomen.

Trefwoorden: toerisme, leisure, omzet, marketing, strategie, online

||| Blogs |||

04/06/18
Het gaat weer goed met het toerisme!
Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen ...
28/05/18
Naar een Excellerende Gastvrijheidssector
CELTH is het Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector, met als doel het aanjagen van same...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/06/18
Exclusief voor leden
Thalys groeit sterk in Nederland
In de discussie over klimaat en de luchtvaart speelt de internationale trein als groen alternatief ...
25/06/18
Attractiepark Toverland onthult details nieuwe waterattractie
Toverland opent over twee weken het nieuwe entreegebied Port Laguna en het nieuwe themagebied Avalo...
22/06/18
Zeven redenen waarom ouders kinderen naar zomerkampen sturen
Zomerkampen hebben op de ontwikkeling van kinderen een veel breder effect dan alleen een week...
22/06/18
Acht organisaties samen in actie tegen oververhitting hardlopers
Met steeds meer warme dagen wordt oververhitting van amateursporters een steeds groter probleem. Da...
21/06/18
Eerste Pannenkoekenglossy gelanceerd!
De Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants (VEP) heeft dinsdag 19 juni de eerste pannenkoeken...
21/06/18
<p>Uitstoot per euro toegevoegde waarde zal snel moeten dalen</p>
Chemie boekt grootste klimaatvooruitgang, luchtvaart blijft het meest achterDe uitstoot van broeikas...
21/06/18
Exclusief voor leden
NBTC trapt China campagne af actrice Hai Qing die Nederland bezoekt
Deze week brengt de Chinese actrice Hai Qing een bezoek aan Nederland. Hai Qing is met meer dan 10 ...
20/06/18
De spectaculaire brug langs Maastricht Airport afgelopen weekend ingehesen
In de avond en nacht van zaterdag 16 op zondag 17 juni is over de Europalaan in Beek, naast het bedr...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk