Geplaatst op: 22-05-2018

Nieuwe records voor Nederlandse superjachtbouwers

Nieuwe records voor Nederlandse superjachtbouwers

De constante stroom van superjachten die in Nederland worden gelanceerd is het bewijs van de stabiele groei van de Nederlandse superjachtsector. De statistieken van 2017 bewijzen een stijging van het Nederlandse marktaandeel in de totaalwaarde van wereldwijd geleverde superjachten. Het gaat om een stijging van 21,6% in 2016 tot bijna 30% in 2017, een toename van meer dan 7,6%. De lancering van 21 superjachten, en 23 nieuwe opdrachten in het afgelopen jaar, voorspellen meer goeds voor de toekomst.

Kenners kijken altijd vol spanning uit naar de statistieken in het jaarlijkse rapport van Superyacht IQ aangezien de cijfers in tegenstelling tot veel commerciële publicaties een helder en realistisch beeld scheppen van de ontwikkelingen in de sector. De sector mag dan door het brede publiek worden geassocieerd met luxe en comfort, voor eigenaars en hun vertegenwoordigers is het belangrijk om te weten waar zij echt waar voor hun geld krijgen. De nieuwe cijfers laten zien dat de ongeëvenaarde prijskwaliteitverhouding van de Nederlandse bouwers een steeds bekender feit is onder de doelgroep die wil investeren in jachtbouw op het hoogste niveau.


Meer verkoop

Nederlandse werven verkopen meer superjachten, met een hogere totaalwaarde, terwijl hun marktaandeel in de laatste vijf jaar is toegenomen. De 21 superjachten langer dan 30 meter die in 2017 zijn geleverd, werden gebouwd door tien verschillende werven. Samen hadden ze een totaalwaarde van €1,19 miljard, wat zich vertaalt in een gemiddelde prijs van €57 miljoen per superjacht (een stijging van bijna 10%). Dit is bovendien de hoogste totaalwaarde die ooit is behaald.

Vergeleken met 2016 vertegenwoordigen de resultaten een groei van bijna 17% (van 18 naar 21 leveringen) en 28% (van €927 miljoen tot €1,19 miljard). Het aantal nieuwe opdrachten voor jachten in dit segment steeg met bijna 28%, van 18 naar 23, waarvan 22 motorjachten en één zeiljacht.


Mondiale aandeel

Mondiaal gezien was de geschatte totaalwaarde van de 149 gebouwde superjachten van 30 meter en langer in 2017 €4,08 miljard. De €1,19 miljard van de Nederlandse superjachtbouwers staat voor een in waarde uitgedrukt marktaandeel van 29,2%, vergeleken met 21,6% in 2016. Het percentage geleverde jachten in Nederland als aandeel in de mondiale markt steeg van 11,2% in 2016 tot 14,1% in 2017.


Krachtig collectief

De HISWA Holland Yachting Group behartigt de belangen van de Nederlandse werven en toeleveranciers binnen de superjachtbouwsector, volgens Jeroen Sirag, export Manager van de HISWA Holland Yachting Group. De vereniging is middels verschillende exportactiviteiten het krachtige, collectieve gezicht van de sector. Dankzij de stabiliteit waarmee de Nederlandse superjachtsector de recente woelige tijden heeft doorstaan, kunnen de leden vol vertrouwen investeren in de toekomst.


Een voorbeeld van dergelijke investeringen is de nieuwe werf die Feadship volgend jaar opent in Amsterdam. "Andere werven en leveranciers zijn ook in gesprek met Port of Amsterdam om zo hun aanwezigheid in de hoofdstad te versterken,” aldus Sirag. "Daarnaast ontwikkelen we plannen om Amsterdam te positioneren als ideale bestemming voor superjachten op weg naar Noord-Europa en het Baltisch Gebied. Hiermee bevestigt Nederland haar reputatie als ’s werelds zogeheten Yacht Valley.”

Link: https://www.hiswa.nl

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
20/03/17
Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/18
8 trends reizen voor 2019
Van reizen om te leren tot meer plannen voor weekendtrips.
18/10/18
Exclusief voor leden
Ernst Daniël Smid, Ron Brandsteder en Marco Bakker in campagne voor Denemarken
Ernst Daniël Smid, Ron Brandsteder en Marco Bakker zitten samen in een televisieprogramma voor een destinatie. Voor Nederland? Nee.
17/10/18
Hertz als enige niet airline in luchtvaartalliantie SkyTeam
Hertz biedt door deze samenwerking autohuurvoordelen aan de 730 miljoen klanten die jaarlijks reizen met de leden van SkyTeam.
16/10/18
Studenten houden congres Over-Toerisme (tijdens congres live stream)
Voor de opleiding Tourism Management van de Hogeschool Inholland Rotterdam, organiseren derde jaars...
16/10/18
Inschrijving vernieuwde Aad Struijs Persprijs 2019 geopend
De Aad Struijs Persprijs (ASP) 2019 is geheel vernieuwd en uitgebreid. Schrijvers, fotografen, blogg...
09/10/18
Exclusief voor leden
Groei toerisme Amsterdam berekend
De berekening toont een 4.1 miljoen extra overnachtingen per jaar over enkele jaren.
08/10/18
Utrechts Erfgoed wordt wereldberoemd met Swing by, Say hi
Op zaterdag 6 oktober was de feestelijke prijsuitreiking van de prijsvraag Utrecht Wereldberoemd. Va...
08/10/18
Exclusief voor leden
Ongevraagde telefonische verkoop wordt verboden
Bedrijven of organisaties mogen consumenten straks alleen nog benaderen via de telefoon als een consument daar expliciet toestemming voor geeft.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk