Geplaatst op: 22-05-2018

Landelijke actie NIXzonderID

Landelijke actie NIXzonderID

Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID


De landelijke actie NIXzonderID is vandaag gestart door staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) en wethouder Victor Everhardt van Volksgezondheid en Jeugdzorg (Utrecht). Van 17 mei tot 1 juni wordt met de campagne extra aandacht gegeven aan het naleven van de leeftijdsgrens voor alcohol en tabak. Voor verkopers in de horeca, maar ook in supermarkten, slijterijen en (sport)kantines is het moeilijk om de juiste leeftijd van jonge kopers in te schatten. De NIXzonderID actie helpt ze daarbij.


Om zelf te ervaren hoe ingewikkeld het kan zijn om leeftijden in te schatten, deed staatssecretaris Paul Blokhuis bij Stan & Co in Utrecht samen met wethouder Victor Everhardt en voorbijgangers een leeftijdsquiz waarbij hij moest raden hoe oud de jonge gasten van het café waren.


Beetje gênant

Volgens Blokhuis is "geen alcohol en geen tabak onder de 18” de norm waar iedereen zich aan moet houden, of het nou in een winkel, een café of op een festival is. Heel veel mensen doen hun best om dat goed te doen, maar het moet nog beter. Het is vaak niet eenvoudig om iemands leeftijd in te schatten. Het doel van de actie NIXzonderID is jongeren te stimuleren om hun identiteitsbewijs gewoon standaard te tonen. Dat scheelt tijd en ook momenten aan de kassa die voor medewerkers en jongeren een beetje gênant kunnen zijn.


Gezellige uitgaansavond

Victor Everhardt, wethouder Volksgezondheid vindt het heel logisch dat de aftrap van de campagne in Utrecht plaatsvindt. In Utrecht is Stichting NIX18, een unieke samenwerking van horecaondernemers, Koninklijke Horeca Nederland en de gemeente.De stichting organiseert zelf het toezicht op de naleving van de leeftijdsgrens. De NIXzonderID-actie wordt in Utrecht aangegrepen om extra aandacht te besteden aan de vanzelfsprekendheid van het laten zien van een geldig ID. Bij het uitgaanspubliek is dit niet altijd even vanzelfsprekend en leidt soms tot problemen aan de deur. De bedoeling is om dat met deze actie te voorkomen zodat iedereen in Utrecht een gezellige uitgaansavond kan beleven.

Trefwoorden: acties, horeca, leeftijdsgrens, tabak en alcohol

||| Blogs |||

10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
01/10/14
Trends & Hypes september 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
15/06/14
Trends & Hypes NRIT Media juli 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/07/18
Kick off Gastvrije Binnenstad Eindhoven
Eindhoven is een van de 4 pilot-steden in het landelijke project Gastvrije Binnenstad. Het proj...
22/05/18
Landelijke actie NIXzonderID
Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID De lan...
29/01/18
Winkelopening is eigen keus ondernemer
Het Nederlandse kabinet gaat regels maken tegen verplichte openstelling van winkels. Daarmee wil ze...
23/01/18
Nibud: Koopkracht blijft achter
Dit jaar gaat de koopkracht er voor de meeste Nederlanders nauwelijks op vooruit. Voor mensen met e...
23/11/17
Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans
Tijdens de eerste editie van het event Trendrapport Live is het nieuwe Trendrapport toerisme, recr...
26/07/17
Vakdag Zet je Regio op de Kaart
Pleisureworld organiseert op donderdag 12 oktober 2017 in het Aviodrom Lelystad voor het eerst de v...
24/03/17
Kijk online terug naar de opening van het TRENDCONGRES 2017
Gisteren was bij NHTV in Breda het TRENDCONGRES Toerisme en Vrije tijd 2017. Met twee twee keynotes ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk