Geplaatst op: 15-05-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Consumenten besteden meer

Consumenten besteden meer
Bron: Pixabay

De stemming onder consumenten is in april 2018 een fractie verbeterd. Het oordeel over het economisch klimaat is iets positiever. Ook steeg de koopbereidheid een fractie. Het consumentenvertrouwen ligt ruim boven het langjarig gemiddelde. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.


Consumenten hebben in het eerste kwartaal ruim 3 procent meer besteed dan in het eerste kwartaal van 2017. Dat is de grootste groei in ruim 17 jaar. Consumenten geven al 16 kwartalen op rij meer uit dan een jaar eerder.


In het eerste kwartaal gaven ze vooral meer uit aan auto’s, elektrische apparaten, kleding en woninginrichting. Ook hebben consumenten meer gas verbruikt. Het eerste kwartaal van 2018 was gemiddeld genomen kouder dan het eerste kwartaal van 2017. Verder gaven consumenten opnieuw meer uit aan diensten, zoals horeca. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. Het producentenvertrouwen daalde voor de tweede maand op rij. Het vertrouwen blijft echter ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar.



Volgens de eerste berekening van het CBS, op basis van nu beschikbare gegevens, is het bruto binnenlands product (bbp) in het eerste kwartaal van 2018 met 0,5 procent gegroeid ten opzichte van een kwartaal eerder. De groei is te danken aan de consumptie van huishoudens en de investeringen in vaste activa. Ten opzichte van het eerste kwartaal 2018 was de omvang van het bbp 2,8 procent groter.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/20/economisch-beeld-opnieuw-iets-beter
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, consumenten, bestedingen

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/05/18
Exclusief voor leden
92% Nederlanders heeft bestemming voor vakantiegeld
92% van de Nederlanders heeft voordat het vakantiegeld wordt ontvangen al een bestemming voor die e...
17/05/18
Nederlanders minder tevreden met vrije tijd
De brede welvaart gaat in Nederland in het algemeen omhoog. In de voorbije acht jaar waren maar dri...
17/05/18
Ook in januari en februari forse groei toerisme
De eerste twee maanden van 2018 groeide het aantal gasten in Nederlandse logiesaccommodaties met 8 ...
15/05/18
Exclusief voor leden
’s-Hertogenbosch meest aantrekkelijke middelgrote stad
Nederlanders vinden ’s-Hertogenbosch de meest aantrekkelijke middelgrote stad. Dat blijkt uit de ...
15/05/18
Consumenten besteden meer
De stemming onder consumenten is in april 2018 een fractie verbeterd. Het oordeel over het eco...
26/04/18
Scan markt voor groepsaccommodaties
Groepsaccommodaties Nederland (GN) heeft het initiatief genomen om te komen tot een nieuwe stra...
25/04/18
Kwart alle fietsdoden met e-bike
De e-bike is voor toerisme en recreatie een grote ontwikkeling. Bezoekers kunnen met de elektrische...
10/04/18
Marieke Politiek per 1 mei bij NBTC verantwoordelijk voor Intell & Insights
Per 1 mei wordt Marieke Politiek als Team Lead verantwoordelijk voor Intell & Insights bij NBTC...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk