Geplaatst op: 08-05-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: Recreatie & Toerisme juli 2018

Natuurhuisje groeit door streng concept te bewaken

Natuurhuisje groeit door streng concept te bewaken
Onlangs kwam Natuurhuisje in de publieke belangstelling door hun project waar ze voor elke geboekte nacht een boom gaan planten. Dat maakt nieuwsgierig en ik bezoek ze op een heel saai bedrijfsterrein in Breda maar wel in een unieke vergaderruimte. Met general manager Dick Vulto neem ik plaats in rotan stoelen met een schapendekje in een kantoorruimte die is volgestort met houtsnippers voor de optimale natuurbeleving.


Natuurhuisje is negen jaar geleden opgericht door de broers Tim en Luuk van Oerle. Zij zijn fanatieke vogelaars en waren op zoek naar een huisje middenin de natuur van de Spaanse Extramedura. Toen ze dat niet konden vinden, hebben ze bij hun ouders op de bank het platform Natuurhuisje bedacht. Vijf jaar geleden waren ze klaar met hun studie en zijn ze fulltime met Natuurhuisje aan de slag gegaan. Nu werken er 25 mensen bij het bedrijf en bieden ze 6.600 Natuurhuisjes aan in heel Europa.


Natuurhuisje heeft volgens Vulto ook wel een beetje de tijdgeest mee. "Mensen hebben een mega druk bestaan. Wonen in grote steden waar heel veel drukte is en tijdens hun vakantie hebben ze behoefte aan rust en iets authentieks. Je merkt dat steeds meer mensen een duurzaam en biologisch leven nastreven om ook iets terug te doen voor de natuur. Daar sluiten we op dit moment goed bij aan.”


Dick Vulto


Concept streng bewaken

Belangrijke voorwaarde voor het succes van Natuurhuisje is de strenge selectie aan de poort. "Een natuurhuisje is voor ons een huisje midden in de natuur weg van de massa en niet op een groot vakantiepark”, licht Vulto toe. "Dagelijks melden zich veel verhuurders aan. Deze worden door het productteam gescreend of ze wel bij ons concept passen. Daar zijn we heel streng in. Pas als wij daarvan overtuigd zijn, komt de accommodatie op de website. Dagelijks moeten we de helft van de aanvragen afwijzen omdat die niet voldoende binnen ons concept passen.”


"Het luxeniveau maakt niet uit, het gaat echt om de locatie.”


Dick Vulto


Ondanks de strenge selectie glipt er wel eens een minder natuurhuisje tussendoor. Maar daar zijn ze snel achter omdat gasten worden uitgedaagd een review achter te laten. Daarbij kunnen ze ook de natuur rond het huisje beoordelen en stellen ze altijd de vraag 'Vonden jullie dit een natuurhuisje?' "Die resultaten gaan we elke maand langs en dan zien we wel eens dat er een huisje opstaat dat toch niet voldoende binnen ons concept past. Dan nemen we daar helaas afscheid van”, aldus een resolute Vulto. Een Natuurhuisje betekent overigens niet alleen maar blokhutten met schaarse voorzieningen. Het aanbod varieert een back to basis blokhut tot een luxe villa midden in het bos aan het water. "Het luxeniveau maakt niet uit, het gaat echt om de locatie.” Van concurrentie willen ze bij Natuurhuisje eigenlijk niet spreken: "Het is best een zware markt met veel aanbieders maar eigenlijk hebben we weer geen concurrentie want we zijn de enige die vakantiehuizen midden in de natuur aanbieden.”


Volgens Vulto groeit Natuurhuisje zo hard door trouw aan het concept te blijven. "Bij alle beslissingen die we nemen, vragen we of het bij ons concept past. Ja, dan doen we het, nee, dan absoluut niet. Als we daarvan afwijken dan komen we in het grove geweld terecht van de grote aanbieders en dat gaan we niet winnen”, stelt een realistische Vulto.


Brede doelgroep

In eerste instantie hadden Tim en Luuk het idee dat ze Natuurhuisjes vooral bij de fanatieke natuurliefhebbers moesten promoten maar gaandeweg kwamen ze er achter dat de doelgroep veel breder is. Vulto: "Heel veel mensen vinden dit leuk, zowel jong als oud. Het zijn vaak mensen met een druk stadsleven die tijdens hun vakantie even weg van de massa willen en de natuur in trekken. Iets beleven en tot rust komen.” En is Wifi dan verboden in een Natuurhuisje? "Nee, we hebben heel veel huisjes met Wifi want je merkt dat ook onze doelgroep het belangrijk vindt”, zegt Vulto. "Maar je merkt aan de andere kant dat sommige gasten heel specifiek op zoek zijn naar huisjes zonder wifi zodat ze echt kunnen onthaasten.” Voor Natuurhuisjes waar ze veel boekingen voor hadden, hebben ze toen 'ik mis je kistjes' ontworpen. Dat zijn houten kistjes waar mensen tijdens hun verblijf hun telefoon of tablet kunnen leggen zodat ze nog beter van de natuur kunnen genieten. Dat werd dan weer leuk gedeeld op social media en zo profiteerde ook Natuurhuisje online van deze non-connectiviteit.



In deze tijd waar veel bedrijven met regels mensen aan zich proberen te binden, voeren ze bij Natuurhuisje een tegendraadse koers: "Ze mogen hun huisje overal verhuren, waar ze maar willen. We vragen ze wel de beschikbaarheidskalender in te vullen”, vertelt Vulto die nog aanvult dat ze bij Natuurhuisje geen vaste kosten betalen. "Verhuurders betalen alleen 9 procent provisie als ze een boeking binnenkrijgen.” Ze zien wel dat aanbieders meer en meer andere kanalen afsluiten om meer via Natuurhuisje te verhuren. "Omdat het gewoon hartstikke goed gaat.” Ook de verhuurprijzen bepalen de verhuurders zelf. Mooi is dat er geen harde afspraken met de verhuurders zijn dat ze niet rechtstreeks aan Natuurhuisje-klanten mogen verhuren. "Dat is ook de verplichting aan onszelf dat we moeten blijven doorontwikkelen vernieuwen en niet mogen verslappen. Het moet juist tof en vet zijn om juist wel via ons te boeken.”


Focus op trouwe klanten

Natuurhuisje legt de focus behoorlijk op returning visistors. Dick Vulto: "We kijken niet alleen naar groei maar ook naar returners. We proberen alles te doen om die renturners zo groot mogelijk te maken want dat zijn uiteindelijk de fans van je product. Zij gaan anderen over je vertellen en dat is de beste vorm van marketing die je maar kunt hebben. Een van onze core values is niet voor niets ‘wauw’, we willen altijd weer de verwachtingen van zowel verhuurders als gasten overtreffen.”


"Een van onze core values is niet voor niets ‘wauw’, we willen altijd weer de verwachtingen van zowel verhuurders als gasten overtreffen.”


Dick Vulto


Dat alles online gaat, betekent nog niet dat je alleen de stroomrekening van de server hoeft te betalen en alles van zelf gaat. Bij Natuurhuisje werken 25 fte's waar het customer care team veruit het grootst is en snel groeit. "Als je snel groeit komen er veel vragen van verhuurders en gasten op je af”, vertelt Vulto. "We hebben ook een zes mensen op het productteam zitten. Zij bewaken het concept. En dan nog een marketingteam, iemand op seo, adwords en influencers.”


Iets terug doen voor de natuur

Een belangrijke core value is ‘doe het duurzaam’ die goed tot uiting komt in het bomenproject. Dick Vulto over de achtergrond: "Het bedrijf is opgericht uit passie voor de natuur. Wij verdienen ons geld aan de natuur en zonder natuur zijn er ook geen natuurhuisjes. We vinden het aan de ene kant heel tof maar voelen ons aan de andere kant verplicht iets terug te doen voor de natuur.” En zo kwam Natuurhuisje bij het bomenplantproject waar voor elke geboekte nacht een boom wordt geplant. Ze worden op meerdere plekken in de wereld geplant maar grotendeels op Madagaskar. "Deze maand hebben we onze eerste donatie van 19 duizend bomen gedaan. Die worden in samenwerking met de lokale bevolking geplant. ” Maar daarmee is het voor Natuurhuisje nog niet voorbij. Binnenkort reist een medewerker naar Madagaskar die ter plekke polshoogte gaat nemen. De foto's en filmpjes gaan ze weer delen met de gasten zodat ze kunnen zien wat er is gedaan.” Doelstelling is om in 2021 één miljoen bomen te hebben geplant.



Ambities

De huuromzet over het platform passeert dit jaar de kaap van 25 miljoen euro en inmiddels hebben de broers grote ambities. De meer dan 6.600 natuurhuisjes in heel Europa smaken naar meer. Nu Nederland en België zijn veroverd en Frankrijk, Spanje en Italië hard groeien ligt er zeker de ambitie om in Europa zowel het aanbod als de vraag te laten groeien.

Link: https://www.natuurhuisje.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalows, natuur, verhuurbungalows, platforms

||| Blogs |||

24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/11/18
Nominaties voor innovatie award Horecava
Rookworst van damhert uit de duinen, composteerbare patatbakjes van suikerriet, medewerkers werven d...
16/11/18
Exclusief voor leden
Nieuw Vrijetijdsmerk voor alle Flevolanders
Visit Flevoland heeft een nieuw vrijetijdsmerk voor de provincie gelanceerd. Volgens deze destinati...
16/11/18
Exclusief voor leden
Eduard Pieter Oud stapt over naar Respons
De voormalig zakelijk directeur van Amsterdam Marketing wordt samen met de huidige directeur Lex Kruijver verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Respons.
16/11/18
Exclusief voor leden
Moeten we over naar een kilometerprijs voor vervoer?
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald wanneer het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat.
15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
15/11/18
Exclusief voor leden
Wat verwachten ondernemers in onze branche van 2019?
Ondernemers in de horeca zijn iets minder positief over de omzet voor 2019, maken zich zorgen over de arbeidsmarkt maar gaan wel meer investeren.
15/11/18
Hoever kun je de service aan boord uitkleden?
Nu luchtvaartmaatschappijen steeds meer concurreren op de kale vliegprijs, proberen ze hun verdienmodel overeind te houden met betaalde extra diensten. Maar wat vindt de passagier daarvan?
15/11/18
Nederlander boekt vaker vliegreis voor kerstbeleving in Midden- en Oost-Europa
De Nederlandse vliegtuigpassagier zoekt meer en meer in Wenen, Praag en Krakow de authentieke Midden...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk