Geplaatst op: 04-05-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Twee miljoen euro voor de herinneringscentra Amersfoort en Vught

Twee miljoen euro voor de herinneringscentra Amersfoort en Vught
De uitbreiding van Kamp Vugt
De kampen Amersfoort en Vught krijgen vanwege het groeiend aantal bezoekers twee miljoen euro voor uitbreiding en educatie


Beide herinneringscentra ontvangen eenmalig 1 miljoen van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS). Blokhuis: "Steeds minder mensen kunnen uit eigen ervaring verhalen vertellen over de verschrikkingen van de oorlog, de keuzes die men moest maken, over dierbaren die men heeft verloren. Hoe goed is het dan dat er plekken zijn waar herinneringen levend blijven en verhalen daarmee niet worden vergeten. Ik ben heel trots op de mensen in deze centra die zich inzetten dat dit alles behouden blijft. Zeker voor nieuwe generaties”.


In de plannen van deze twee centra zijn behalve een fysieke uitbreiding en ingrijpende verbouwing ook o.a. een nieuwe vaste expositie en nieuwe wisseltentoonstellingen voorzien. Daarnaast worden moderne presentatiemiddelen ingezet om bezoekers op nieuwe manieren bij de verhalen van de locaties te betrekken.


Kamp Amersfoort

Dankzij de uitbreiding krijgt Kamp Amersfoort meer ruimte voor vaste en tijdelijke exposities, voor educatie en voor bezinning. Daarnaast worden moderne presentatiemiddelen ingezet om bezoekers op nieuwe manieren bij de verhalen te betrekken. Zo ontwikkelt Kamp Amersfoort bijvoorbeeld een app met verhalen waar mensen tijdens een wandeling naar kunnen luisteren.


Kamp Vught

Nationaal Monument Kamp Vught heeft de ambitie is om eind 2019 onder meer de huidige vaste presentatie te hebben vernieuwd en een speciale educatieve uitbreiding te hebben gerealiseerd. Beiden zijn hard nodig want op drukke dagen bezoeken gemiddeld 15 schoolgroepen het museum voor een rondleiding. Vorig jaar werden in totaal 1.924 groepen ontvangen. Ongeveer de helft van de ruim 72.000 bezoekers waren scholieren. De massale toeloop heeft tot gevolg dat individuele bezoekers soms ‘verloren’ lopen tussen de groepen. Scholieren en losse bezoekers worden in de nieuwe plannen beter gescheiden, zodat de bezoekervaring voor beide groepen wordt verbeterd.


Daarnaast krijgt Kamp Vugt een nieuwe vaste presentatie. De huidige tentoonstelling dateert uit 2002 en is verouderd. Ook zijn er vele nieuwe verhalen, objecten en inzichten. Daarnaast zijn er nieuwe doelgroepen en is ook de museumbeleving en verwachting bij veel bezoekers veranderd. De te ontwikkelen nieuwe (tweetalige) expositie informeert, verbindt en inspireert. Met de confronterende geschiedenis van de historische plek als uitgangspunt, worden persoonlijke verhalen verbonden met objecten en plaatsen elders.

Link: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/05/04/blokhuis-stelt-2-miljoen-euro-beschikbaar-voor-de-herinneringscentra-amersfoort-en-vught
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, geschiedenis, tweede wereldoorlog, bezoekerscentra
Vacature

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/05/19
Exclusief voor leden
Duitsland zet grote database op met toegankelijke accommodaties
Het Duitse Verkeersbureau heeft zijn website uitgebreid met een categorie voor toegankelijk reizen waar bij de start 1.500 toegankelijke accommodaties zijn vermeld.
27/05/19
Camperaars: overheid informeer beter over milieuzones
Nederlanders zijn positief over het invoeren van milieuzones, maar vinden wel dat de informatievoor...
27/05/19
Exclusief voor leden
Roompot krijgt doe-, voel- en weetpad
De mascotte van Roompot, Koos Konijn, krijgt een eigen educatieve pad. De primeur heeft vakantiepark Weerterbergen in Weert waar Koos Konijn zijn eerste educatief doe-, voel- en weetpad krijgt.
27/05/19
Kindertentoonstelling Hallo Rembrandt!
Spelenderwijs Rembrandt leren kennen: dat is de insteek van de doe-tentoonstelling Hallo Rembra...
27/05/19
Nominaties HISWA Boot van het Jaar 2019
De vakjury van de HISWA Boot van het Jaar 2019 heeft de genomineerde motorboten en zeilboten vastgesteld.
27/05/19
Landal GreenParks krijgt nieuw park in Noord-Holland: Landal Berger Duinen
Landal GreenParks krijgt er een vakantiepark bij in de Noord-Hollandse duinstreek tussen de dorpen B...
24/05/19
Exclusief voor leden
Uniek: Productie duurzame kerosine op luchthaven Rotterdam The Hague Airport
Het grootste project is de ambitie om synthetische duurzame kerosine te produceren op de luchthaven.
24/05/19
Exclusief voor leden
Toverland zet marketing deelactie op voor achttiende verjaardag
AttractieparkToverland mocht op zondag 19 mei 2019 maar liefst 18 kaarsjes uitblazen. Een slimme de...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk