Geplaatst op: 16-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Millennials minder vaak en ver op vakantie dan oudere generaties

Millennials minder vaak en ver op vakantie dan oudere generaties
Nederlandse millennials (leeftijd 18 tot 35 jaar) hebben in 2017 zo’n 6,9 miljoen vakanties ondernomen. Dit is bijna een vijfde van alle vakanties die door Nederlanders in datzelfde jaar werden ondernomen (19%). Opvallend is dat millennials relatief minder vaak en minder lang op vakantie gaan dan de oudere generaties. Bijna 60% van alle vakanties brachten millennials door in het buitenland, waarbij vooral stedentrips populair waren. Dit baseert NBTC-NIPO Research op het ContinuVakantieOnderzoek en aanvullend onderzoek naar het vakantiegedrag van millennials.
  • Buitenland populairder dan binnenland
  • Gaan korter op vakantie dan oudere generaties
  • Boeken veel online
  • Social media belangrijke inspiratiebron
  • Zijn erg prijsbewust

Millennials verkiezen vakanties in het buitenland boven vakanties in het binnenland. In 2017 hebben millennials 4,1 miljoen buitenlandse vakanties ondernomen. In vergelijking met oudere generaties geven millennials de voorkeur veelal aan samengestelde reizen (29%), waarbij zowel het vervoer als verblijf vooraf aan de reis apart van elkaar zijn geboekt. Afgelopen jaar waren Spanje (14%), Duitsland (13%) en Frankrijk (11%) de meest populaire vakantiebestemmingen voor de millennial. Opvallend is dat in de top 10 populaire vakantiebestemmingen alleen de Verenigde Staten (4%) voor komt als verre bestemming. Millennials gaan relatief korter op vakantie naar het buitenland dan oudere generaties, ze verblijven er meestal twee tot drie nachten.


Millennials ook tijdens vakanties online actief

Millennials zijn bij uitstek de generatie die vakanties online boeken. In 2017 boekten zij 86% van de buitenlandse vakanties online. In vergelijking met babyboomers (leeftijd 55 tot 70 jaar) boeken millennials hun buitenlandse vakantie vaker direct online bij een luchtvaartmaatschappij (21%), via een online bemiddelende organisatie zoals Booking.com (29%) of via een social travel-site zoals Airbnb (8%). Het belangrijkste online reisplatform is voor de millennial het reisbureau (30%). Millennials halen hun inspiratie voor een reisbestemming in vergelijking met andere generaties meer bij vrienden en familie (56%). Daarnaast zijn social media ook een belangrijke inspiratiebron in vergelijking met de oudere generaties. Ook tijdens vakanties in het buitenland zijn social media niet meer weg te denken, zo’n 60% van de millennials gebruikt social media meerdere keren per dag.


Millennial prijsbewuster dan oudere generatie

Millennials zorgen voor 21% van de totale vakantiebestedingen in het buitenland. Vergeleken met de oudere generaties is de millennial prijsbewuster bij het uitzoeken van vakanties. Zo’n 38% zoekt net zo lang totdat de goedkoopste reisaanbieder is gevonden. Millennials besteden gemiddeld per persoon per buitenlandse vakantie 739 euro, terwijl de oudere generaties meer besteden (generatie X in de leeftijd van 35 tot 55 jaar: 783 euro en babyboomers: 858 euro). Opvallend is dat duurzaamheid een minder belangrijke rol speelt in vergelijking met oudere generaties. Bij 14% van de millennials speelt duurzaamheid een belangrijke rol in de keuze voor een vakantie, terwijl 19% van de babyboomers dit als belangrijk acht.


Het rapport Millennials en vakanties 2017 is vandaag te bestellen. Meer informatie vindt u op www.nbtcniporesearch.nl

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, millenials, onderzoek

||| Blogs |||

17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/05/18
Exclusief voor leden
Spectaculaire groei Nederlandse boekingen voor Puy du Fou
Het Franse themapark Puy du Fou heeft in 2017 veel meer Nederlandse bezoekers getrokken. Het park i...
18/05/18
Internationale Award voor Canon van Nederland
Bureau Kossmann.dejong heeft op 15 mei in Londen bij de Museums + Heritage Awards for Excellence de ...
18/05/18
KHN: Meer tijd nodig dan twee jaar voor overstap rookruimten
Op 6 april jl. 2018 kondigde staatssecretaris Blokhuis van VWS aan dat hij rookruimten in de horeca...
18/05/18
Exclusief voor leden
92% Nederlanders heeft bestemming voor vakantiegeld
92% van de Nederlanders heeft voordat het vakantiegeld wordt ontvangen al een bestemming voor die e...
18/05/18
Exclusief voor leden
Gebiedscoöperatie gaat natuur en recreatie beheren
De provincie Zuid-Holland heeft 60 hectare grond aangekocht in het Buijtenland van Rhoon. Daardoor ...
18/05/18
Exclusief voor leden
Zestig partijen samen in Agenda IJsselmeer 2050
Het Nederlandse kabinet heeft samen met 60 belanghebbenden de Agenda IJsselmeer 2050 getekend. Hier...
17/05/18
Exclusief voor leden
Eerste Casa Cook buiten Europa opent in de winter
Het 130 kamers tellende hotel is alleen toegankelijk voor volwassenen. Het is gelegen in Turtle Bay...
17/05/18
30% jongeren vindt zich verslaafd aan social media
Social media belangrijk? Ja, 85% van de Nederlanders gebruikt social media en vaak heeft dat een po...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk