Geplaatst op: 16-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Succesvolle paasvakantie in Belgisch Limburg

Succesvolle paasvakantie in Belgisch Limburg

Belgisch Limburg heeft een succesvolle paasvakantie achter de rug. Van de logiesverstrekkers melde zeventig procent een even goede of betere paasvakantie dan vorig jaar. Vooral het zomerse weekend van 7 en 8 april zorgde voor veel last minute boekingen. Bij de dagattracties liep het aantal tevreden uitbaters zelfs op tot negentig procent. Naar schatting boekten 100 duizend gasten een vakantie in Limburg en realiseerde de regio daarmee 290 duizend overnachtingen, goed voor een omzet van 24 miljoen euro.


Toerisme Limburg, de marketingorganisatie ter ondersteuning van het toerisme in Limburg, bevroeg tijdens de voorbije paasvakantie 140 logiesuitbaters en een tiental uitbaters van grote attracties in de provincie.


"Een bevestiging dat onze blijvende investeringen én de inspanningen van onze publieke en private partners hun vruchten afwerpen”, zegt Igor Philtjens gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw tevreden, "Er zijn al meer dan 230.000 Limburg Vakantiegidsen verdeeld tot aan de paasvakantie. Niet alleen via o.a. krantenwinkels, logies en attracties. Maar ook via fiets- en wandelbeurzen in binnen- en buitenland. Want fietsen en wandelen blijven de populairste activiteiten van onze gasten, ook tijdens de paasvakantie, blijkt uit de bevraging. Gevolgd door gastronomie, terecht het overkoepelende thema van onze campagnes dit jaar.”


Paasvakantie als ultiem familiemoment

Ondanks de schoolvakantie kreeg één op twee logiesuitbaters koppels zonder kinderen over de vloer. Toch geldt de paasvakantie traditioneel ook als een ultiem familiemoment. Hetzij voor gezinnen met kinderen, hetzij voor grootouders met hun kleinkinderen. En zelfs de drie generaties die samen Limburg komen ontdekken tijdens een verblijf of daguitstap. Igor Philtjens: "We merken dat vooral de Limburgse vakantieparken en vakantiewoningen erg populair zijn tijdens schoolvakanties. Niet alleen voor gezinnen met kinderen. Maar ook de trend van familiegezelschappen die, zelfs met meerdere generaties, samen op vakantie naar Limburg komen, zit in de lift.” Ook de attracties bevestigen deze trends. Zij ontvingen deze paasvakantie niet alleen heel wat gezinnen, maar ook opvallend veel grootouders met hun kleinkinderen.


Onthaasten dichtbij huis steeds populairder

Opvallend is ook dat bezoekers of gasten niet per se van ver kwamen de voorbije paasvakantie. Hoewel vier op tien Limburgse logiesuitbaters gasten uit het buitenland heeft ontvangen, wordt West-Vlaanderen genoemd als populairste herkomstregio. Gevolgd door Oost-Vlaanderen. Limburg staat hierbij zelfs op de derde plaats. "Hét bewijs dat onthaasten dichtbij huis of zelfs in eigen regio steeds populairder wordt. En dat is niet alleen goed voor onze welvaart, maar ook voor ons welzijn”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, belgie, vlaanderen

||| Blogs |||

10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
13/11/18
Nieuwe CEO easyJet voor ontwikkeling easyJet Holidays
Luchtvaartmaatschappij easyJet, meldt dat Garry Wilson is toegetreden tot het bedrijf als CEO van e...
09/11/18
Trendrapport Live 2018
Op maandagmiddag 19 november 2018 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT de tweede editie van Trendrapport Live. Op Trendrapport Live wordt je in één middag bij het CBS in Den Haag bijgepraat over de belangrijkste trends en ontwikkelingen die de sector raken en krijg je handvatten aangereikt om daarop in te spelen.
06/11/18
VS bovenaan bucketlist als ultieme vakantiebestemming
De Verenigde Staten staan bovenaan de bucketlist van veel consumenten die er nog niet zijn geweest, ...
06/11/18
Exclusief voor leden
Eerste vlucht Transavia naar Eilat met 45 reisagenten
Luchtvaartmaatschappij Transavia biedt vanaf november twee keer per week een directe verbinding van ...
31/10/18
Let’s Gro geeft bedrijfsleven ondersteuning in de gelukkige toerist
Op woensdag 31 oktober start inspiratiefestival Let’s Gro dat volop wordt ondersteund door Marke...
26/10/18
6 musthaves in gebiedsontwikkeling
Stefan Hartman gaat in op 6 ‘musthaves’ van regio’s voor een succesvolle ontwikkeling. Dat wi...
26/10/18
Maastricht weer beste stedentripbestemming voor Nederlandse vakantieganger
Maastricht is voor het derde jaar op rij door Zoover uitgeroepen tot Beste Stedentrip van Nederland...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk