Geplaatst op: 06-04-2018
Auteur: Marc Gerlings

Bedankt deelnemers top Trendcongres 2018

Bedankt deelnemers top Trendcongres 2018

Gisteren vond het uitverkochte Trendcongres 2018 plaats bij Saxion in Apeldoorn. Tot laat in de middag werd genetwerkt en kennis gedeeld. Het was een superdag voor de ontwikkeling van het vakgebied en daarom willen we als organisator alle 180 aanwezigen bedanken.

Coalitie voor dikke regio
Gert Jan Hospers en Michiel Flooren lieten in het plenaire deel zien hoe je een regio sterker maakt. Het gaat niet alleen over het op de kaart zetten maar vooral hoe je van connectie tussen partijen naar coalitie voor een sterke regio komt. Gert Jan en Michiel toonden nationale en internationale voorbeelden waarom regio’s niet en juist wel tot sterke merken uitgroeien. Verandering in de maatschappij kan je positie ook laten afbrokkelen. Een kort voorbeeld, regio Noord-Duitsland richtte zich lange tijd op het recreatieve fietsen (de smalle regio tussen ruwweg Bad Bentheim en de Waddenzee). De relatief vlakke regio met zijn kleinschalige aantrekkelijke stadjes is als een warm bad voor fietsers. Toen kwam de opkomst van de e-bike en opeens waren heuvels en bergen geen probleem meer voor fietsers. Langzaam lekte het potentieel aan bezoekers weg naar andere streken. Alternatieve energieopwekking, met name windenergie, had al een stevige traditie in deze Duitse regio. Daarom verlegt de regio de positionering naar het bekijken en ervaren van deze duurzame energie. Gert Jan wilde aangeven dat dikke regio’s, zoals hij eenduidige sterke regiomerken benoemt, altijd scherp moeten blijven op veranderingen in de markt. Reisjournalist Hans Avontuur zorgde voor de opening van de dag en een intermezzo. Met zijn honderden reizen in zijn rugzak hield hij het publiek voor hoe belangrijk eigenheid en authenticiteit is voor regio’s. Hans illustreerde dat met anekdotes over een verblijf in de outback van Australië en zijn ervaringen van de recente reis door Amerika. "Ga niet eten bij een grote hamburgerketen maar bij dat kleine bedrijf waar die mevrouw met hart en ziel achter de zaak staat. Daar kom je het echte Amerika tegen.”

Luchtvaart buiten schot?
Paul Peeters onthutste de gasten met het feit dat er een Klimaatakkoord is van Parijs (2015) maar dat de luchtvaart niet in dat akkoord is opgenomen. Net die luchtvaart groeit stevig door op de positief ontwikkelende economie en de toename van het wereldwijde toerisme. Vrijwel alle scenario’s om het vliegverkeer efficiënter te maken, doen veel te weinig om de klimaatdoelen te halen. Peeters ontwikkelde een simulator waarin meerdere vervoersmogelijkheden worden meegenomen zoals de net gelanceerde Eurostar tussen Amsterdam en Londen. Alleen een scenario met veel aandacht voor elektrische auto’s, stevig investeren in snelle treinen en tickets voor vliegreizen fors belasten kan de uitkomst tot dichtbij de wensen van het Klimaatakkoord brengen. Als er echt een slot komt op de ontwikkeling van luchtvaart, zoals een plafond voor Schiphol, dan kunnen regio’s dit stevig voelen in de daling van het aantal overnachtingen. Peeters voorspelde dat dit slot er zeker aankomt.

In de middag konden de deelnemers kiezen uit maar liefst 20 workshops. De thema’s varieerden van het ontwikkelen van scenario’s voor veiligheid in regio’s tot en met het succesvol inzetten van cultureel kapitaal. Bij meerdere workshops bleek dat deelnemers liever nog meer vragen wilden stellen. NRIT onderzoekt daarom de mogelijkheid om op een andere locatie en later tijdstip enkele onderwerpen meer verdieping te geven.

Team Saxion bedankt
Onze dank gaat uit naar de samenwerkende Hogescholen: Saxion, HZ University of applied sciences, NHL Stenden, Inholland en NHTV. De ontvangst door het hospitality team van de opleiding hotelmanagement bij de locatie van Saxion in Apeldoorn was hartverwarmend. In 2019 wordt het Toerismecongres in Leeuwarden gehouden bij Stenden. Houd hiervoor www.toerismecongres.nl in de gaten.

Trefwoorden: trends, congres, Saxion, hogeschool, toerisme, regio, marketing, productontwikkeling

||| Blogs |||

24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/06/18
Het gaat weer goed met het toerisme!
Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen ...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...
03/04/17
Kijk eens buiten je sector!
Kijk eens buiten je sector!
03/04/17 · Dagrecreatie · Toerisme · Laurien van der Vaart | Lees meer
De vrijetijds- en toerismesector verandert razendsnel. Dit is natuurlijk vaker gezegd, en was ook w...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/11/18
Zelfportret Rembrandt sinds 1727 terug in Nederland
Het Fries Museum krijgt een bijzonder schilderij van Rembrandt van Rijn in bruikleen. Zelfportr...
19/11/18
Meer campinggasten in zomer 2018
Het was afgelopen zomer drukker op de Nederlandse campings dan het jaar daarvoor. Het aantal gasten...
15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
15/11/18
Nederlander boekt vaker vliegreis voor kerstbeleving in Midden- en Oost-Europa
De Nederlandse vliegtuigpassagier zoekt meer en meer in Wenen, Praag en Krakow de authentieke Midden...
13/11/18
Nieuwe CEO easyJet voor ontwikkeling easyJet Holidays
Luchtvaartmaatschappij easyJet, meldt dat Garry Wilson is toegetreden tot het bedrijf als CEO van e...
13/11/18
Private partijen promoten Holland op World Travel Market London
Omdat het NBTC Holland Marketing dit jaar geen Holland stand op de World Travel Market organiseerde, hebben 33 bedrijven in toerisme dat zelf gedaan.
12/11/18
Exclusief voor leden
KLM sponsort Urban Trail Series omdat meer klanten hardlopen
Luchtvaartbedrijf KLM verbindt zich de komende drie jaar als titelsponsor aan de Urban Trail Series.
09/11/18
Trendrapport Live 2018
Op maandagmiddag 19 november 2018 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT de tweede editie van Trendrapport Live. Op Trendrapport Live wordt je in één middag bij het CBS in Den Haag bijgepraat over de belangrijkste trends en ontwikkelingen die de sector raken en krijg je handvatten aangereikt om daarop in te spelen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk