Geplaatst op: 06-04-2018
Auteur: Marc Gerlings

Bedankt deelnemers top Trendcongres 2018

Bedankt deelnemers top Trendcongres 2018

Gisteren vond het uitverkochte Trendcongres 2018 plaats bij Saxion in Apeldoorn. Tot laat in de middag werd genetwerkt en kennis gedeeld. Het was een superdag voor de ontwikkeling van het vakgebied en daarom willen we als organisator alle 180 aanwezigen bedanken.

Coalitie voor dikke regio
Gert Jan Hospers en Michiel Flooren lieten in het plenaire deel zien hoe je een regio sterker maakt. Het gaat niet alleen over het op de kaart zetten maar vooral hoe je van connectie tussen partijen naar coalitie voor een sterke regio komt. Gert Jan en Michiel toonden nationale en internationale voorbeelden waarom regio’s niet en juist wel tot sterke merken uitgroeien. Verandering in de maatschappij kan je positie ook laten afbrokkelen. Een kort voorbeeld, regio Noord-Duitsland richtte zich lange tijd op het recreatieve fietsen (de smalle regio tussen ruwweg Bad Bentheim en de Waddenzee). De relatief vlakke regio met zijn kleinschalige aantrekkelijke stadjes is als een warm bad voor fietsers. Toen kwam de opkomst van de e-bike en opeens waren heuvels en bergen geen probleem meer voor fietsers. Langzaam lekte het potentieel aan bezoekers weg naar andere streken. Alternatieve energieopwekking, met name windenergie, had al een stevige traditie in deze Duitse regio. Daarom verlegt de regio de positionering naar het bekijken en ervaren van deze duurzame energie. Gert Jan wilde aangeven dat dikke regio’s, zoals hij eenduidige sterke regiomerken benoemt, altijd scherp moeten blijven op veranderingen in de markt. Reisjournalist Hans Avontuur zorgde voor de opening van de dag en een intermezzo. Met zijn honderden reizen in zijn rugzak hield hij het publiek voor hoe belangrijk eigenheid en authenticiteit is voor regio’s. Hans illustreerde dat met anekdotes over een verblijf in de outback van Australië en zijn ervaringen van de recente reis door Amerika. "Ga niet eten bij een grote hamburgerketen maar bij dat kleine bedrijf waar die mevrouw met hart en ziel achter de zaak staat. Daar kom je het echte Amerika tegen.”

Luchtvaart buiten schot?
Paul Peeters onthutste de gasten met het feit dat er een Klimaatakkoord is van Parijs (2015) maar dat de luchtvaart niet in dat akkoord is opgenomen. Net die luchtvaart groeit stevig door op de positief ontwikkelende economie en de toename van het wereldwijde toerisme. Vrijwel alle scenario’s om het vliegverkeer efficiënter te maken, doen veel te weinig om de klimaatdoelen te halen. Peeters ontwikkelde een simulator waarin meerdere vervoersmogelijkheden worden meegenomen zoals de net gelanceerde Eurostar tussen Amsterdam en Londen. Alleen een scenario met veel aandacht voor elektrische auto’s, stevig investeren in snelle treinen en tickets voor vliegreizen fors belasten kan de uitkomst tot dichtbij de wensen van het Klimaatakkoord brengen. Als er echt een slot komt op de ontwikkeling van luchtvaart, zoals een plafond voor Schiphol, dan kunnen regio’s dit stevig voelen in de daling van het aantal overnachtingen. Peeters voorspelde dat dit slot er zeker aankomt.

In de middag konden de deelnemers kiezen uit maar liefst 20 workshops. De thema’s varieerden van het ontwikkelen van scenario’s voor veiligheid in regio’s tot en met het succesvol inzetten van cultureel kapitaal. Bij meerdere workshops bleek dat deelnemers liever nog meer vragen wilden stellen. NRIT onderzoekt daarom de mogelijkheid om op een andere locatie en later tijdstip enkele onderwerpen meer verdieping te geven.

Team Saxion bedankt
Onze dank gaat uit naar de samenwerkende Hogescholen: Saxion, HZ University of applied sciences, NHL Stenden, Inholland en NHTV. De ontvangst door het hospitality team van de opleiding hotelmanagement bij de locatie van Saxion in Apeldoorn was hartverwarmend. In 2019 wordt het Toerismecongres in Leeuwarden gehouden bij Stenden. Houd hiervoor www.toerismecongres.nl in de gaten.

Trefwoorden: trends, congres, Saxion, hogeschool, toerisme, regio, marketing, productontwikkeling

||| Blogs |||

27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...
30/11/16
Wordt de kust echt bedreigd?
Wordt de kust echt bedreigd?
30/11/16 · Beleid · Dagrecreatie · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
In de afgelopen maanden hebben alle kranten volgestaan met nerveuze berichten over ons kust. Ze...
07/10/16
Pokémon go als innovatieve toeristische impuls
De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/18
Aan de slag met jouw regio?
Ongeveer 500 vakgenoten reisden vorige week af naar Deventer voor de eerste Nationale ToerismeTop....
18/10/18
Exclusief voor leden
ADE Green levert Plastic Promise op voor festivals
Plastic Promise, campagne voor het terugdringen van plasticgebruik bij festivals is gelanceerd bij ADE Green. Het plasticgebruik ligt nog hoog bij festivals.
17/10/18
Hertz als enige niet airline in luchtvaartalliantie SkyTeam
Hertz biedt door deze samenwerking autohuurvoordelen aan de 730 miljoen klanten die jaarlijks reizen met de leden van SkyTeam.
16/10/18
Studenten houden congres Over-Toerisme (tijdens congres live stream)
Voor de opleiding Tourism Management van de Hogeschool Inholland Rotterdam, organiseren derde jaars...
10/10/18
ToerismeTop: TravelBird pakt verantwoordelijkheid
Vandaag is de ToerismeTop in Deventer. Reisbedrijf TravelBird heeft de drukte in Amsterdam inzichtelijk gemaakt en pakt haar eigen verantwoordelijkheid.
09/10/18
Dutch Cuisine en KHN werken samen aan duurzame menu’s in de horeca
KHN en Dutch Cuisine gaan actief aandacht geven aan de ‘verduurzaming’ of ‘vergroening’...
08/10/18
Exclusief voor leden
Ongevraagde telefonische verkoop wordt verboden
Bedrijven of organisaties mogen consumenten straks alleen nog benaderen via de telefoon als een consument daar expliciet toestemming voor geeft.
04/10/18
Exclusief voor leden
Amsterdam in Progress: Spreiden is dweilen met de kraan open
“Het is dweilen met de kraan open.” In vijf punten legt de groep Amsterdam in Progress de nadelen van spreiding uit rondom Amsterdam.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk