Geplaatst op: 06-04-2018
Auteur: Marc Gerlings

Bedankt deelnemers top Trendcongres 2018

Bedankt deelnemers top Trendcongres 2018

Gisteren vond het uitverkochte Trendcongres 2018 plaats bij Saxion in Apeldoorn. Tot laat in de middag werd genetwerkt en kennis gedeeld. Het was een superdag voor de ontwikkeling van het vakgebied en daarom willen we als organisator alle 180 aanwezigen bedanken.

Coalitie voor dikke regio
Gert Jan Hospers en Michiel Flooren lieten in het plenaire deel zien hoe je een regio sterker maakt. Het gaat niet alleen over het op de kaart zetten maar vooral hoe je van connectie tussen partijen naar coalitie voor een sterke regio komt. Gert Jan en Michiel toonden nationale en internationale voorbeelden waarom regio’s niet en juist wel tot sterke merken uitgroeien. Verandering in de maatschappij kan je positie ook laten afbrokkelen. Een kort voorbeeld, regio Noord-Duitsland richtte zich lange tijd op het recreatieve fietsen (de smalle regio tussen ruwweg Bad Bentheim en de Waddenzee). De relatief vlakke regio met zijn kleinschalige aantrekkelijke stadjes is als een warm bad voor fietsers. Toen kwam de opkomst van de e-bike en opeens waren heuvels en bergen geen probleem meer voor fietsers. Langzaam lekte het potentieel aan bezoekers weg naar andere streken. Alternatieve energieopwekking, met name windenergie, had al een stevige traditie in deze Duitse regio. Daarom verlegt de regio de positionering naar het bekijken en ervaren van deze duurzame energie. Gert Jan wilde aangeven dat dikke regio’s, zoals hij eenduidige sterke regiomerken benoemt, altijd scherp moeten blijven op veranderingen in de markt. Reisjournalist Hans Avontuur zorgde voor de opening van de dag en een intermezzo. Met zijn honderden reizen in zijn rugzak hield hij het publiek voor hoe belangrijk eigenheid en authenticiteit is voor regio’s. Hans illustreerde dat met anekdotes over een verblijf in de outback van Australië en zijn ervaringen van de recente reis door Amerika. "Ga niet eten bij een grote hamburgerketen maar bij dat kleine bedrijf waar die mevrouw met hart en ziel achter de zaak staat. Daar kom je het echte Amerika tegen.”

Luchtvaart buiten schot?
Paul Peeters onthutste de gasten met het feit dat er een Klimaatakkoord is van Parijs (2015) maar dat de luchtvaart niet in dat akkoord is opgenomen. Net die luchtvaart groeit stevig door op de positief ontwikkelende economie en de toename van het wereldwijde toerisme. Vrijwel alle scenario’s om het vliegverkeer efficiënter te maken, doen veel te weinig om de klimaatdoelen te halen. Peeters ontwikkelde een simulator waarin meerdere vervoersmogelijkheden worden meegenomen zoals de net gelanceerde Eurostar tussen Amsterdam en Londen. Alleen een scenario met veel aandacht voor elektrische auto’s, stevig investeren in snelle treinen en tickets voor vliegreizen fors belasten kan de uitkomst tot dichtbij de wensen van het Klimaatakkoord brengen. Als er echt een slot komt op de ontwikkeling van luchtvaart, zoals een plafond voor Schiphol, dan kunnen regio’s dit stevig voelen in de daling van het aantal overnachtingen. Peeters voorspelde dat dit slot er zeker aankomt.

In de middag konden de deelnemers kiezen uit maar liefst 20 workshops. De thema’s varieerden van het ontwikkelen van scenario’s voor veiligheid in regio’s tot en met het succesvol inzetten van cultureel kapitaal. Bij meerdere workshops bleek dat deelnemers liever nog meer vragen wilden stellen. NRIT onderzoekt daarom de mogelijkheid om op een andere locatie en later tijdstip enkele onderwerpen meer verdieping te geven.

Team Saxion bedankt
Onze dank gaat uit naar de samenwerkende Hogescholen: Saxion, HZ University of applied sciences, NHL Stenden, Inholland en NHTV. De ontvangst door het hospitality team van de opleiding hotelmanagement bij de locatie van Saxion in Apeldoorn was hartverwarmend. In 2019 wordt het Toerismecongres in Leeuwarden gehouden bij Stenden. Houd hiervoor www.toerismecongres.nl in de gaten.

Trefwoorden: trends, congres, Saxion, hogeschool, toerisme, regio, marketing, productontwikkeling

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
20/03/17
Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/18
8 trends reizen voor 2019
Van reizen om te leren tot meer plannen voor weekendtrips.
18/10/18
Exclusief voor leden
Ernst Daniël Smid, Ron Brandsteder en Marco Bakker in campagne voor Denemarken
Ernst Daniël Smid, Ron Brandsteder en Marco Bakker zitten samen in een televisieprogramma voor een destinatie. Voor Nederland? Nee.
17/10/18
Hertz als enige niet airline in luchtvaartalliantie SkyTeam
Hertz biedt door deze samenwerking autohuurvoordelen aan de 730 miljoen klanten die jaarlijks reizen met de leden van SkyTeam.
16/10/18
Studenten houden congres Over-Toerisme (tijdens congres live stream)
Voor de opleiding Tourism Management van de Hogeschool Inholland Rotterdam, organiseren derde jaars...
16/10/18
Inschrijving vernieuwde Aad Struijs Persprijs 2019 geopend
De Aad Struijs Persprijs (ASP) 2019 is geheel vernieuwd en uitgebreid. Schrijvers, fotografen, blogg...
09/10/18
Exclusief voor leden
Groei toerisme Amsterdam berekend
De berekening toont een 4.1 miljoen extra overnachtingen per jaar over enkele jaren.
08/10/18
Utrechts Erfgoed wordt wereldberoemd met Swing by, Say hi
Op zaterdag 6 oktober was de feestelijke prijsuitreiking van de prijsvraag Utrecht Wereldberoemd. Va...
08/10/18
Exclusief voor leden
Ongevraagde telefonische verkoop wordt verboden
Bedrijven of organisaties mogen consumenten straks alleen nog benaderen via de telefoon als een consument daar expliciet toestemming voor geeft.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk