Geplaatst op: 04-04-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterkste groei toerisme in ruim tien jaar tijd

Sterkste groei toerisme in ruim tien jaar tijd
Het aantal gasten dat in Nederlandse logiesaccommodaties verbleef, is in 2017 met bijna 9 procent gestegen naar 42 miljoen. Dit is de sterkste groei sinds 2006. Vooral het inkomend toerisme groeide sterk (+13 procent) maar ook het binnenlands toerisme groeide met mooie cijfers (+6 procent). Vooral de sterke groei van Duitse gasten, al jaren het belangrijkste herkomstland, was opmerkelijk. Procentueel groeide het aantal toeristen uit Taiwan, IJsland, en Rusland het hardst. Amsterdam was met 6,7 miljoen buitenlandse hotelgasten de belangrijkste trekpleister van ons land. Nederlandse hotels en bungalowparken zagen flink meer gasten, campings noteerden minder gasten.


Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS uit de statistiek logiesaccommodaties waar het aantal gasten en overnachtingen in hotels, bungalowparken, campings en groepsaccommodaties wordt gemeten. In deze cijfers zijn toeristen die in accommodaties met minder dan vijf slaapplaatsen hebben overnacht, niet meegenomen. Daartoe behoort ook een groot deel van de accommodaties van particulieren die via online-platformen worden aangeboden.


Inkomend toerisme groeit sterkst

De groei van het toerisme in 2017 wordt vooral gedragen door buitenlandse gasten, met een toename van 13 procent vergeleken met een jaar eerder. De 17,8 miljoen buitenlandse gasten verbleven samen 44 miljoen nachten in Nederlandse logiesaccommodaties, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2016. Het binnenlandse toerisme nam met 6 procent toe naar 24,4 miljoen gasten die bij elkaar 67,8 miljoen overnachtingen maakten. Dat is een groei van 2 procent.



Door de groei van de afgelopen jaren is het toerisme een substantiële sector van de Nederlandse economie geworden. Zo zijn de totale toeristische bestedingen in 2016 uitgekomen op 75,7 miljard euro en 3,9 procent van het Bruto Binnenlands Product (bbp). Het toerisme is goed voor 641 duizend banen.


Buitenlandse gasten vooral uit buurlanden

Bijna 80 procent van de buitenlandse gasten kwam uit Europa. Meer dan de helft van de buitenlandse gasten komt uit de ons omringende landen Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Bezoekers uit deze landen waren samen goed voor 64 procent van alle overnachtingen door buitenlanders.



Vooral de groei van het aantal gasten uit Duitsland zette in 2017 door met een toename van ruim 14 procent (665 duizend meer gasten) vergeleken met een jaar eerder. Duitsers verbleven ook het langst in een accommodatie, gemiddeld 3,4 nachten.


Groei intercontinentale toerisme vooral door Amerika en Azië

In 2017 kwam ruim 20 procent van de buitenlandse toeristen die in de Nederlandse accommodaties verbleven van buiten Europa. De meeste intercontinentale toeristen kwamen van het Amerikaanse (11 procent) en Aziatische continent (8 procent). Het aantal gasten dat daar vandaan kwam liet in 2017 een groei van respectievelijk 22 en 25 procent zien. Opvallende groeiers waren verder onder andere Taiwan (79 procent), IJsland (40 procent), en Rusland (36 procent). Het aantal toeristen uit China nam met 26 procent toe. Met ongeveer 2 procent van alle buitenlandse gasten is dit nog een relatief bescheiden groep. Intercontinentale gasten verbleven het kortst in een Nederlandse accommodatie, gemiddeld 1,8 nachten.


Bijna vier op de tien buitenlandse gasten naar Amsterdam

Verreweg de meeste buitenlandse gasten gingen in 2017 naar Noord-Holland en bezochten met name Amsterdam. De hoofdstad was met 6,7 miljoen buitenlandse hotelgasten de belangrijkste trekpleister van ons land. Van alle buitenlandse gasten trok 37 procent naar Amsterdam. Mede hierdoor is Noord-Holland de enige provincie die veel meer buitenlandse dan Nederlandse gasten trekt. De spreiding van de buitenlandse gasten over de verschillende provincies is sinds 2012 nauwelijks gewijzigd.



Duitsers verblijven graag aan de Nederlandse kust en gaan ook relatief vaak op bezoek in Amsterdam. Belgen gaan het liefst net over de grens naar Limburg en Noord-Brabant, maar verblijven ook aan de kust. Engelsen komen vooral naar onze hoofdstad. Dat geldt ook voor de meeste intercontinentale gasten die naar Nederland komen. Met de groei van het toerisme neemt de toeristische druk op Amsterdam verder toe.


Vooral hotels profiteren van de groei

Niet alle accommodatietypen profiteren evenveel van de groei van het aantal gasten in 2017. Hotels en groepsaccommodaties ontvingen respectievelijk 11 en 12 procent meer gasten dan een jaar eerder. Huisjesterreinen kregen 7 procent meer gasten. Bij kampeerterreinen zette de dalende trend van de laatste jaren door, met een afname van 3 procent.

Link: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/82059ned/table?ts=1522824992098
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, overnachtingen, logiesaccommodaties, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, huisjesterreinen, horeca, hotels, verblijfsrecreatie

||| Blogs |||

24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/11/18
Nominaties voor innovatie award Horecava
Rookworst van damhert uit de duinen, composteerbare patatbakjes van suikerriet, medewerkers werven d...
16/11/18
Exclusief voor leden
Nieuw Vrijetijdsmerk voor alle Flevolanders
Visit Flevoland heeft een nieuw vrijetijdsmerk voor de provincie gelanceerd. Volgens deze destinati...
16/11/18
Exclusief voor leden
Eduard Pieter Oud stapt over naar Respons
De voormalig zakelijk directeur van Amsterdam Marketing wordt samen met de huidige directeur Lex Kruijver verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Respons.
16/11/18
Exclusief voor leden
Moeten we over naar een kilometerprijs voor vervoer?
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald wanneer het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat.
15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
15/11/18
Exclusief voor leden
Wat verwachten ondernemers in onze branche van 2019?
Ondernemers in de horeca zijn iets minder positief over de omzet voor 2019, maken zich zorgen over de arbeidsmarkt maar gaan wel meer investeren.
15/11/18
Hoever kun je de service aan boord uitkleden?
Nu luchtvaartmaatschappijen steeds meer concurreren op de kale vliegprijs, proberen ze hun verdienmodel overeind te houden met betaalde extra diensten. Maar wat vindt de passagier daarvan?
15/11/18
Nederlander boekt vaker vliegreis voor kerstbeleving in Midden- en Oost-Europa
De Nederlandse vliegtuigpassagier zoekt meer en meer in Wenen, Praag en Krakow de authentieke Midden...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk