Geplaatst op: 21-03-2018
Auteur: Marc Gerlings

Natuurrampen kosten Calamiteitenfonds meeste geld

Natuurrampen kosten Calamiteitenfonds meeste geld
Het Calamiteitenfonds heeft vorig jaar 2,6 miljoen euro uitgekeerd voor 6.900 reizigers die met één van de 26 erkende calamiteiten te maken hebben gehad.

In de top 7 van calamiteiten van 2017 staan maar liefst 6 natuurrampen, waarbij Orkaan Irma op nummer 1 staat. Ruim 1.400 reizigers op Sint-Maarten, Dominicaanse Republiek en Cuba en in Florida waren medio september gedupeerd. Deze orkaan heeft het Calamiteitenfonds in totaal zo'n € 950.000 gekost.

Verder in de top 7 staan de aardbevingen op het Griekse eiland Kos en Bodrum in Turkije midden in de zomervakantie van 2017. Ook de aardbeving in Peru en de tornado in Italië vielen midden in de zomervakantie. De vulkaanuitbarsting in combinatie met de aswolk op het Indonesische eiland Bali hield de gemoederen eind november goed bezig. De onlusten in Gambia aan het begin van 2017 zorgden voor dreigend molest en hierbij waren ruim 1.000 reizigers gedupeerd.

Het Calamiteitenfonds had eind 2016 ruim 47 miljoen euro aan eigen vermogen. Ondanks dat vermogen blijft volgens directeur Erik Jan Reuver de eigen bijdrage van de reiziger nog bestaan om grote risico's af te dekken. "Als we bijvoorbeeld alle vakantiegangers uit Turkije moeten evacueren vanwege een calamiteit, kost dat zomaar 50 miljoen euro." Omdat calamiteiten ongeplande en onverwachte gebeurtenissen zijn wil Reuver niet spreken over 'goede' of 'slechte' jaren voor het fonds. In 2016 moest het fonds een kleine driehonderd duizend euro uitkeren en groeide het vermogen met ruim drie miljoen euro. Aan premie werd 1,5 miljoen euro ingelegd. Het meeste geld werd met beleggingen verdiend.




Trefwoorden: reizen, calamiteiten

||| Blogs |||

10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/09/18
Trend: Fors meer vraag naar vakantie najaar 2018
Het najaar van 2018 wordt een tijd van forse groei voor het uitgaand toerisme. Cijfers van touroperator TUI en aanbieder van vliegreizen Vliegtickets.nl wijzen daarop.
12/09/18
Nieuwe naam en campus voor NHTV
Er veranderd veel bij NHTV, de opleiding krijgt een nieuwe naam Breda University of Applied Sciences en bundelt alle opleidingen op een campus.
07/09/18
Sterke groei aantal online bezoekers aan Noord-Holland Noord
Het toerisme in de regio Noord-Holland Noord zit sterk in de lift. Destinatiemarketingorganisatie H...
05/09/18
Tiende editie Camperbeurs Hardenberg groeit met extra beurshal
De tiende editie van Camperbeurs vindt over minder dan een maand plaats in Evenementenhal Hardenberg...
05/09/18
Goede zomer voor toerisme Utrechtse Heuvelrug
De Utrechtse Heuvelrug heeft een goede zomer van 2018 achter de rug
05/09/18
Transavia drie extra bestemmingen voor zomer 2019
De zomer is net afgelopen maar airline Transavia presenteert het schema voor zomer 2019. Transavia b...
03/09/18
Exclusief voor leden
Groei Schiphol door grote vliegtuigen maar daling netto resultaat
De trend in de luchtvaart: grotere vliegtuigen. Dat betekent ook dat Schiphol meer passagiers verwe...
03/09/18
Exclusief voor leden
Wat zijn de voorwaarden voor een geslaagde vakantie en waarvan worden we gelukkiger?
Nederlandse Vakantiegangers kijken over het algemeen heel tevreden terug en geven hun vakantie een ...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk