Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-01-2018
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme februari 2018

Limburg haakt in op Europees jaar Cultureel Erfgoed

Limburg haakt in op Europees jaar Cultureel Erfgoed
Foto: VVV Zuid-Limburg / Iris Darley

Wat brengt het Europees Jaar voor Cultureel Erfgoed, was het thema van de VVV Zuid-Limburg nieuwjaarsbijeenkomst op woensdag 17 januari in Valkenburg. Hoe, dat zette Anya Niewierra - algemeen directeur VVV Zuid-Limburg, zie foto - tijdens haar nieuwjaarstoespraak uiteen aan de bijna 400 aanwezigen uit het politieke, ondernemers en toeristische werkveld. Ze hield een betoog voor het inzetten op de kleine parels en verhalen die de regio Zuid-Limburg uniek maken.

Dit kan door aan de slag te gaan met Zuid-Limburg als ‘Bron van Europa’. Deze onderwerp maakt Zuid-Limburg internationaal uniek en niet kopieerbaar, zo bleek al uit onderzoek in 2015. De Europese Commissie zet dit jaar in op 12 culturele deelthema’s waarop Limburg wil aanhaken.

De Limburgse actiepunten voor 2018: "Door ons 2000 jaar geleden door de Romeinen gevormde landschap te laten kandideren voor de Unesco wereld erfgoedlijst. Door verder te gaan met het blootleggen van ons Romeins verleden. Door onze kerken en kloosters open te stellen en hun verhalen te blijven vertellen. Daar ons beladen erfgoed te tonen en ons eeuwenoude mergel te etaleren. Door tradities in ere te houden en smaken van het land door te geven. Door internationale historische routes met elkaar te verbinden. Maar ook door een grenzeloos icoon te ontwikkelen,” meldt Anya Niewierra. Met het ontwikkelen van een icoon wordt zelfs de vergelijking met de Eifeltoren gemaakt. De dromen zijn groot in Limburg.

Word lid van Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: toerisme, icoon, erfgoed, landschap, VVV

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...