Geplaatst op: 18-01-2018
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme februari 2018

Limburg haakt in op Europees jaar Cultureel Erfgoed

Limburg haakt in op Europees jaar Cultureel Erfgoed
Foto: VVV Zuid-Limburg / Iris Darley

Wat brengt het Europees Jaar voor Cultureel Erfgoed, was het thema van de VVV Zuid-Limburg nieuwjaarsbijeenkomst op woensdag 17 januari in Valkenburg. Hoe, dat zette Anya Niewierra - algemeen directeur VVV Zuid-Limburg, zie foto - tijdens haar nieuwjaarstoespraak uiteen aan de bijna 400 aanwezigen uit het politieke, ondernemers en toeristische werkveld. Ze hield een betoog voor het inzetten op de kleine parels en verhalen die de regio Zuid-Limburg uniek maken.

Dit kan door aan de slag te gaan met Zuid-Limburg als ‘Bron van Europa’. Deze onderwerp maakt Zuid-Limburg internationaal uniek en niet kopieerbaar, zo bleek al uit onderzoek in 2015. De Europese Commissie zet dit jaar in op 12 culturele deelthema’s waarop Limburg wil aanhaken.

De Limburgse actiepunten voor 2018: "Door ons 2000 jaar geleden door de Romeinen gevormde landschap te laten kandideren voor de Unesco wereld erfgoedlijst. Door verder te gaan met het blootleggen van ons Romeins verleden. Door onze kerken en kloosters open te stellen en hun verhalen te blijven vertellen. Daar ons beladen erfgoed te tonen en ons eeuwenoude mergel te etaleren. Door tradities in ere te houden en smaken van het land door te geven. Door internationale historische routes met elkaar te verbinden. Maar ook door een grenzeloos icoon te ontwikkelen,” meldt Anya Niewierra. Met het ontwikkelen van een icoon wordt zelfs de vergelijking met de Eifeltoren gemaakt. De dromen zijn groot in Limburg.

Word lid van Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: toerisme, icoon, erfgoed, landschap, VVV

||| Blogs |||

06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/18
Aan de slag met jouw regio?
Ongeveer 500 vakgenoten reisden vorige week af naar Deventer voor de eerste Nationale ToerismeTop....
17/10/18
Grootste restauratie van het Rijksmuseum ooit: de Nachtwacht (Video)
Directeur Taco Dibbits legt het project uit in deze videopresentatie.
15/10/18
Leidse T rex trekt al 1 miljoen bezoekers
293.000 bezoekers in Leiden, 85.000 in Salzburg, 380.000 in Barcelona en tot nu toe 260.000 bezoekers in Parijs.
08/10/18
Utrechts Erfgoed wordt wereldberoemd met Swing by, Say hi
Op zaterdag 6 oktober was de feestelijke prijsuitreiking van de prijsvraag Utrecht Wereldberoemd. Va...
08/10/18
Kasteelpark Hof Ter Laken open
De Vlaamse gemeente Heist-op-den-Berg en Kempens Landschap openden op 7 oktober het park van Hof Ter Laken voor het publiek.
02/10/18
Exclusief voor leden
TextielMuseum wint internationale prijs met vernieuwend concept
Op 1 oktober won het TextielMuseum tijdens het ‘The Best in Heritage’ congres de ‘Project of Influence Award 2018’.
01/10/18
Exclusief voor leden
Eerste bezoekers gaan in Madurodam strijd aan met de Waterwolf
In Madurodam gingen dit weekend voor het eerst de deuren open van de nieuwe, spectaculaire indoor at...
28/09/18
Exclusief voor leden
Stunt van Toerisme Vlaanderen ‘Rubens vs. Facebook’ leidt tot doorbraak tegen artistieke censuur
Hoe Toerisme Vlaanderen met een ludiek filmpje waar Facebookgebruikers uit museumzalen met naakt werden verwijderd de techgigant aan tafel kreeg.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk