Geplaatst op: 18-01-2018
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme februari 2018

Limburg haakt in op Europees jaar Cultureel Erfgoed

Limburg haakt in op Europees jaar Cultureel Erfgoed
Foto: VVV Zuid-Limburg / Iris Darley

Wat brengt het Europees Jaar voor Cultureel Erfgoed, was het thema van de VVV Zuid-Limburg nieuwjaarsbijeenkomst op woensdag 17 januari in Valkenburg. Hoe, dat zette Anya Niewierra - algemeen directeur VVV Zuid-Limburg, zie foto - tijdens haar nieuwjaarstoespraak uiteen aan de bijna 400 aanwezigen uit het politieke, ondernemers en toeristische werkveld. Ze hield een betoog voor het inzetten op de kleine parels en verhalen die de regio Zuid-Limburg uniek maken.

Dit kan door aan de slag te gaan met Zuid-Limburg als ‘Bron van Europa’. Deze onderwerp maakt Zuid-Limburg internationaal uniek en niet kopieerbaar, zo bleek al uit onderzoek in 2015. De Europese Commissie zet dit jaar in op 12 culturele deelthema’s waarop Limburg wil aanhaken.

De Limburgse actiepunten voor 2018: "Door ons 2000 jaar geleden door de Romeinen gevormde landschap te laten kandideren voor de Unesco wereld erfgoedlijst. Door verder te gaan met het blootleggen van ons Romeins verleden. Door onze kerken en kloosters open te stellen en hun verhalen te blijven vertellen. Daar ons beladen erfgoed te tonen en ons eeuwenoude mergel te etaleren. Door tradities in ere te houden en smaken van het land door te geven. Door internationale historische routes met elkaar te verbinden. Maar ook door een grenzeloos icoon te ontwikkelen,” meldt Anya Niewierra. Met het ontwikkelen van een icoon wordt zelfs de vergelijking met de Eifeltoren gemaakt. De dromen zijn groot in Limburg.

Word lid van Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: toerisme, icoon, erfgoed, landschap, VVV

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
20/03/17
Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/08/18
Exclusief voor leden
Reuzen succesvol topevenement Leeuwarden culturele hoofdstad
Vooraf werden de reuzen van Franse theatergroep Royal de Luxe gezien als het topevenement voor Fri...
20/08/18
Engeland wint vuurwerkfestival 2018 van Scheveningen
Engeland wint prestigieuze titel mooiste vuurwerkshow tijdens de 39ste editie van het Internationaal...
15/08/18
Nieuw Peruaans koffiemerk stimuleert ook toerisme (+ video)
In het bijzijn van tal van bedrijven en koffieproducenten heeft Roger Valencia, de Peruaanse minist...
09/08/18
Exclusief voor leden
Je favoriete stoel reserveren
OpenTable, reserveringssysteem voor de horeca heeft vandaag de wereldwijde implementatie van ‘Sea...
30/07/18
Opnames Duitse Masterchef in Nederland
Deze week maakte de tv-productie van Masterchef Duitsland opnames in Nederland. De Michelin sterren...
19/07/18
Exclusief voor leden
Samenwerkingsverband Englands Coast verandert van pr-bureau
USP Marketing PR is aangesteld als PR bureau voor England’s Coast in Nederland. England’s Coas...
18/07/18
26 toeristische bedrijven ondersteunen Landschap Overijssel
Dat de aanwezige natuur en landschap in de omgeving van meerwaarde is voor de gast, is geen discussi...
18/07/18
Spoorwegmuseum duikt in trend techniek met nieuw evenement
Is het je deze zomer ook opgevallen hoe gretig kinderen plaatjes en boeken verzamelen over technie...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk