Limburg haakt in op Europees jaar Cultureel Erfgoed
Foto: VVV Zuid-Limburg / Iris Darley Wat brengt het Europees Jaar voor Cultureel Erfgoed, was het
thema van de VVV Zuid-Limburg nieuwjaarsbijeenkomst op woensdag 17 januari in
Valkenburg. Hoe, dat zette Anya Niewierra - algemeen directeur VVV
Zuid-Limburg, zie foto - tijdens haar nieuwjaarstoespraak uiteen aan de bijna
400 aanwezigen uit het politieke, ondernemers en toeristische werkveld. Ze
hield een betoog voor het inzetten op de kleine parels en verhalen die de regio
Zuid-Limburg uniek maken.
Dit kan door aan de slag te gaan met Zuid-Limburg als
‘Bron van Europa’. Deze onderwerp maakt Zuid-Limburg internationaal uniek en
niet kopieerbaar, zo bleek al uit onderzoek in 2015. De Europese Commissie zet
dit jaar in op 12 culturele deelthema’s waarop Limburg wil aanhaken.
De
Limburgse actiepunten voor 2018: "Door ons 2000 jaar geleden door de Romeinen
gevormde landschap te laten kandideren voor de Unesco wereld erfgoedlijst. Door
verder te gaan met het blootleggen van ons Romeins verleden. Door onze kerken
en kloosters open te stellen en hun verhalen te blijven vertellen. Daar ons beladen
erfgoed te tonen en ons eeuwenoude mergel te etaleren. Door tradities in ere te
houden en smaken van het land door te geven. Door internationale historische
routes met elkaar te verbinden. Maar ook door een grenzeloos icoon te
ontwikkelen,” meldt Anya Niewierra. Met het ontwikkelen van een icoon wordt
zelfs de vergelijking met de Eifeltoren gemaakt. De dromen zijn groot in
Limburg.
Word lid van Recreatie & Toerisme.
Trefwoorden: toerisme, icoon, erfgoed, landschap, VVV
|
|
17/04/24
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
|
09/04/24
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
|
05/04/24
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
|
29/03/24
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
|
20/03/24
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
|
20/03/24
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
|
07/03/24
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
|
08/02/24
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
|
|
24/06/24 t/m 26-06-24
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
|
25/06/24 t/m 28-06-24
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...
|
|