Geplaatst op: 18-01-2018
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme februari 2018

Limburg haakt in op Europees jaar Cultureel Erfgoed

Limburg haakt in op Europees jaar Cultureel Erfgoed
Foto: VVV Zuid-Limburg / Iris Darley

Wat brengt het Europees Jaar voor Cultureel Erfgoed, was het thema van de VVV Zuid-Limburg nieuwjaarsbijeenkomst op woensdag 17 januari in Valkenburg. Hoe, dat zette Anya Niewierra - algemeen directeur VVV Zuid-Limburg, zie foto - tijdens haar nieuwjaarstoespraak uiteen aan de bijna 400 aanwezigen uit het politieke, ondernemers en toeristische werkveld. Ze hield een betoog voor het inzetten op de kleine parels en verhalen die de regio Zuid-Limburg uniek maken.

Dit kan door aan de slag te gaan met Zuid-Limburg als ‘Bron van Europa’. Deze onderwerp maakt Zuid-Limburg internationaal uniek en niet kopieerbaar, zo bleek al uit onderzoek in 2015. De Europese Commissie zet dit jaar in op 12 culturele deelthema’s waarop Limburg wil aanhaken.

De Limburgse actiepunten voor 2018: "Door ons 2000 jaar geleden door de Romeinen gevormde landschap te laten kandideren voor de Unesco wereld erfgoedlijst. Door verder te gaan met het blootleggen van ons Romeins verleden. Door onze kerken en kloosters open te stellen en hun verhalen te blijven vertellen. Daar ons beladen erfgoed te tonen en ons eeuwenoude mergel te etaleren. Door tradities in ere te houden en smaken van het land door te geven. Door internationale historische routes met elkaar te verbinden. Maar ook door een grenzeloos icoon te ontwikkelen,” meldt Anya Niewierra. Met het ontwikkelen van een icoon wordt zelfs de vergelijking met de Eifeltoren gemaakt. De dromen zijn groot in Limburg.

Word lid van Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: toerisme, icoon, erfgoed, landschap, VVV

||| Blogs |||

18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/03/19
Icelandair biedt 10 vluchten per week vanaf Brussel
Icelandair biedt vanaf 17 mei tot en met 17 september 2019 10 vluchten per week vanaf Brussel naar de IJslandse hoofdstad Reykjavik.
20/03/19
Exclusief voor leden
MECC biedt zomers ijsspektakel
De komende zomer zal het wereldberoemde ijsfestival Harbin, op kleinere schaal (+ 2.000 m2), neerstrijken in MECC Maastricht.
19/03/19
Brexit kost Nederlands toerisme nu al geld
Met een harde Brexit als een steeds realistischer scenario heeft ING de waarde van de Nederlandse uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk in kaart gebracht. Ook onze sector wordt door de Brexit geraakt en is nu al € 65 aan omzet misgelopen.
19/03/19
Markt is volop in beweging!
2018 gaat bij ons de boeken in als het jaar waarin veel te doen was op de markt van vraag en aanbod.
18/03/19
Exclusief voor leden
Rabobank: Minder uitbundige groei in horeca- en recreatiesector
De horeca- en recreatiesector maken de beste jaren ooit mee. Toch zijn er volgens Rabobank zorgen voor de toekomst.
18/03/19
Zorgen om explosieve groei horeca
Horeca Nederland maakt zich grote zorgen om de explosieve groei van het aanbod in de horeca. De brancheorganisatie roept in de aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen provincies regie te pakken om wildgroei te voorkomen.
18/03/19
Exclusief voor leden
Rivierenland met Visit Heart of Holland de internationale markt op
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland gaat met de communicatiestrategie Visit Heart of Holland de buitenlandse markt bewerken. Het RBT maakte ook de naam van de nieuwe grote dagattractie rond fruit bekend.
18/03/19
Exclusief voor leden
Nationale Week zonder Vlees pakt breed de aandacht
De actieweek verdubbelt bijna de impact ten opzichte van vorig jaar.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk