Geplaatst op: 15-03-2018
Auteur: Marc Gerlings

Overtourism groot onderwerp op Trendcongres 2018

Overtourism groot onderwerp op Trendcongres 2018

Eén van de 6 grote actuele onderwerpen in het Trendcongres 2018 op 5 april in de break-out sessies is ‘Overtourism’. Dit jaar kijkt het Trendcongres naar regionale ontwikkelingen. Want waar is de stad zonder een mooie balans tussen bezoekers en bewoners? Maar wanneer heb je die balans? Een actueel onderwerp nu zelfs de missie van NBTC is aangepast van het binnenhalen van toerisme naar het spreiden. Voor het thema Overtourism zijn 3 experts ingeschakeld: Ko Koens, Vincent Nijs en Hans van Driem.

Drukte door toeristen is het gesprek van de dag en op toeristische hotspots ligt onze branche onder het vergrootglas. Vaak is het debat ongenuanceerd en krijgen de grootste schreeuwers de aandacht. Politici roepen om spreiding maar de meetinstrumenten om dat goed vast te leggen zijn nog in de ontwerpfase. Dat toerisme ook op drukke plekken de steun van bewoners krijgt, laat onderzoek van ons Vlaamse collega’s zien. In Nederland wordt hard gewerkt aan fundamenteel onderzoek dat tot oplossingen leidt die we in dit thema graag presenteren.

  • Bezoekersdruk in steden; is het een probleem en wat zijn oplossingen? - Ko Koens, NHTV
  • Learnings van bewonersattitudes t.o.v. toerisme voor bestemmingsmakers - Vincent Nijs, Toerisme Vlaanderen
  • HollandWorld, a taste of The Netherlands, het nieuwe themapark voor de (inter)nationale toerist - Hans van Driem, Destination Strategies

Overtourism wordt in 3 van de 20 break-out sessies besproken. Alle 20 break-out sessies zijn langs een strenge selectie van 6 actuele onderwerpen gelegd door de organisatie. Je vindt hier het hele programma.

Schrijf je nu in
Kom ook op donderdag 5 april naar het Trendcongres 2018 bij Saxion in Apeldoorn (direct naast NS station Apeldoorn). We bieden je nu nog als vroegboekende congresfan een mooie korting! Ben je ZZP'er of student? Dan hebben we voor jou een speciaal tarief.

Trefwoorden: overtourism, toerisme, congres, balans

||| Blogs |||

04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/18
Aan de slag met jouw regio?
Ongeveer 500 vakgenoten reisden vorige week af naar Deventer voor de eerste Nationale ToerismeTop....
18/10/18
Exclusief voor leden
ADE Green levert Plastic Promise op voor festivals
Plastic Promise, campagne voor het terugdringen van plasticgebruik bij festivals is gelanceerd bij ADE Green. Het plasticgebruik ligt nog hoog bij festivals.
17/10/18
Varend Corso 2019 zet in op WOW extravgant
De organisatie van het Varend Corso 2019 wil de deelnemers aansporen tot extravagante boten en daarom is het thema WOW! gekozen.
16/10/18
Inschrijving vernieuwde Aad Struijs Persprijs 2019 geopend
De Aad Struijs Persprijs (ASP) 2019 is geheel vernieuwd en uitgebreid. Schrijvers, fotografen, blogg...
16/10/18
Horecava introduceert de ‘Horecava Street Takeover’
Horecava organiseert in samenwerking met Ondernemersvereniging Reguliersdwarsstraat op 7, 8 en 9 jan...
08/10/18
Utrechts Erfgoed wordt wereldberoemd met Swing by, Say hi
Op zaterdag 6 oktober was de feestelijke prijsuitreiking van de prijsvraag Utrecht Wereldberoemd. Va...
02/10/18
Kunst en waarschuwing in Museumpark Rotterdam
Als een virtuele vloed gemaakt van LEDs, software en lenzen overspoelt WATERLICHT op 25, 26 en 27 ...
01/10/18
Paul Makken: antwoord op hoe je routes in de markt zet
Zet je regio op de kaart op 1 november. Je kunt bijvoorbeeld naar Paul Makken die antwoorden geeft hoe je routes in de markt zet.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk